زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

معلمين در نيمروز دست به اعتصاب کارى زدند

author avatar
9 Feb 2020 - 15:59
author avatar
9 Feb 2020 - 15:59

نیمروز(پژواک،٢٠ دلو ٩٨): صدها تن از استادان مکاتب نيمروز، به دليل عدم دريافت نمرات زمين رهايشى و امتياز اضافى از بابت صنوف نگرانى شان، دست به اعتصاب کارى زده اند.

یک منبع معتبر در ریاست معارف نیمروز که نخواست نامى از او گرفته شود، به آژانس خبرى پژواک گفت که امروز ٢٠ دلو، حدود يک هزارمعلم مکاتب دولتى در ولسوالى هاى کنگ، چخانسور و شهر زرنج دست به  اعتصاب کارى زده اند.

وى افزود که اين تعداد استادان مکاتب، به دليلى دست به اعتصاب کارى زده اند که با وجود تقاضاى مکرر، تاکنون نيز نمرات رهايشى زمين براى شان توزيع نشده است و همچنان امتياز اضافى ماهوار[٢٥٠ افغانى] که از بابت نگرانى براى شان اختصاص داده شده، در سال روان به دست نياورده اند.

به اساس معلومات اين منبع، رياست معارف نيمروز شش سال قبل ، در منطقۀ چگنى شهر زرنج شهرک معلمين را ايجاد کرد؛ اما تاکنون هيچ کارى مبنى بر ايجاد سرک، کلينيک، برق، آب وغيره سهولت ها صورت نگرفته است.

صديقه معلم يکى از مکاتب در ولسوالى چخانسور اين ولايت، گفت: "امتياز ماهانه ٢٥٠ افغانى از بابت صنف هاى نگرانى  که درگذشته براى ما پرداخت ميگرديد، متاسفانه در سال روان دريافت نکرده ايم، سوال ما اين است که چرا، اين امتياز ناچيز ما پرداخت نگرديده است؟"

وى در ادامه افزود: "شش سال پيش رياست معارف، شهرک معلمين ايجاد کرد و براى معلمين که خانه نداشتند سند داده شد؛ اما تاحال ما عملا زمين خود را به دست نياورديم و تاحالا رياست معارف در قسمت ايجاد زيربنا ها دراين شهرک، هيچ کارى را انجام نداده است."

به گفتۀ موصوف، چندى قبل محمد اشرف غنى رييس جمهور کشور، در يک سفرش در نيمروز، به مسئولان اين ولايت هدايت داد که يک شهرک در داخل شهر زرنج ايجاد کنند؛ اما در اين قسمت نيز تاحال اقدام نشده است.

یک تن ديگر از استادان معترض که نخواست نامش درگزارش ذکر گردد، به پژواک  گفت: "همه معلمين مشکلات اقتصادى دارند، در خانه هاى کرايى زندگى مى کنند؛ اما حکومت همراه شان وعده خلافى مى کند، ما مجبور شديم که اعتصاب کارى کنيم."

وى افزود تازمانى که حکومت به خواسته­هاى آنان رسيدگى نکند، به اعتصاب خود ادامه مى دهند.

با اينحال، حاجی امان الله علمی مشاور والی نیمروز در امورمعارف، به پژواک گفت که مقام ولايت نيمروز، در قسمت ايجاد شهرک معلمين و ايجاد زيربنا ها در اين شهرک تلاش هاى زياد کرده؛ اما نسبت برخى مشکلات بدون نتيجه بوده است.

وى بدون ارايه جزييات گفت: "والى صاحب، رییس اراضی ولایت نیمروز را جهت حل این مشکلات به وزارت شهر سازی به کابل فرستاده؛  تا با وزیر شهرسازی صحبت کند، ولى تاکنون بر نگشته است."

همچنان به گفتۀ وى، به رئيس معارف هدايت داده شده که جهت حل مشکل حق الزحمۀ معلمين نيز با وزارت معارف در تماس شود و ممکن به زودى هردو مشکل حل گردد.  

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر