زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اشرف غنى: در جمع زندانيان آزاد شدۀ طالبان ده ها تن قاچاقبران موادمخدر بودند

اشرف غنى: در جمع زندانيان آزاد شدۀ طالبان ده ها تن قاچاقبران موادمخدر بودند

author avatar
7 Oct 2020 - 11:39
اشرف غنى: در جمع زندانيان آزاد شدۀ طالبان ده ها تن قاچاقبران موادمخدر بودند
author avatar
7 Oct 2020 - 11:39

کابل (پژواک، ١٦ ميزان ٩٩): رئيس جمهورغنی مى گوید که هرنوع توافق صلح میان دولت و طالبان، باید از سوی پارلمان و لویه جرگه افغانستان تايید شود و لویه جرگه مشورتى، تصميمى را که در مورد رهايى زندانيان طالبان گرفت، از راه قانون ناممکن بود؛ چون ده ها تن اين زندانيان به اتهام قاچاق موادمخدر دستگیر شده بودند.

رئيس جمهور محمد اشرف غنی، اين اظهارات را شام روز گذشته در دومین روز سفرش به قطر، در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه، روی موضوع «اعمار صلح در افغانستان» ابراز داشت.

ريیس جمهور در سخنانى با دیپلماتان، استادان، دانشمندان و محصلین مرکز متذکره؛ در حالیکه هیات عالیرتبۀ دولتی همراهش نیز حضور داشتند، صلح را یک سرمایه بنیادی خواند و از آرزو و اشتیاق شدید مردم افغانستان برای برقراری صلح و ثبات در کشور، یادآوری نمود.

موصوف، راجع به زیان های اقتصادی که جنگ چندین ساله در افغانستان به بار آورده، معلومات داد و گفت که لویه جرگه مشورتی صلح، حدود و صلاحیت های هیات مذاکره کنندۀ صلح را مشخص کرده است و در میان تیم متذکره، وحدت نظر استثنایی وجود دارد.

اشرف غنى افزود: "هدف مطلوبى را که ما دنبال می کنیم، یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است که در بین خود و با جهان در صلح به سر ببرد و توانایی حفظ و توسعۀ دستاوردهای دو دهۀ پسین را داشته باشد."

رئيس جمهور کشور، از امیرقطر به خاطر میزبانی مذاکرات صلح ابراز امتنان کرده گفت که اعمار صلح تنها رسیدن به توافق صلح نیست، بلکه روندی است که فضای صلح و آرامش را برای مردم ممکن می سازد.

اشرف غنی خاطرنشان کرد که افغانستان، از کمبود منابع رنج نمی برد، بلکه مشکل آن استفادۀ نادرست از منابع است.

وی با اشاره به موجودیت منابع سرشار طبیعی کشور که ارزش آن یک تریلیون دالر تخمین شده است، گفت که سرمایه و توانایی هايی که وجود دارد، ما را به آینده خوشبین می سازد.

رئيس جمهور افزود که صلح از نخبه ها، افراد و گروه های خاص نیست، بلکه صلح از مردم افغانستان است که حق دارند در فضای صلح و ثبات واقعی به سر ببرند.

اشرف غنی، در اخیر سخنرانی اش به سوالات دیپلماتان، استادان، دانشمندان و محصلین مرکز متذکره که در خصوص اعمار صلح و برنامه های دولت جمهوری اسلامی افغانستان مطرح کردند، پاسخ ارائه نمود.

وى در جواب یک سوال گفت: "در هیچ جای افغانستان قدرت میراثی نیست و هرنوع توافق صلح میان دولت و طالبان، باید از سوی پارلمان و لویه جرگه افغانستان تايید شود. "

رئيس جمهور غنی افزود: "بدون دیموکراسی، مدیریت افغانستان ناممکن است."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر