زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«زبان های داخلی در تذکره های برقی از فهرست زبان های خارجی حذف شد»

«زبان های داخلی در تذکره های برقی از فهرست زبان های خارجی حذف شد»

author avatar
12 Oct 2020 - 15:10
«زبان های داخلی در تذکره های برقی از فهرست زبان های خارجی حذف شد»
author avatar
12 Oct 2020 - 15:10

کابل (پژواک،۲۱میزان۹۹): ادارۀ ملی احصائیه و معلومات افغانستان می گوید زبان هایی که در کشور با آن تکلم می شود و شامل فهرست زبان های خارجی شده بود، بعد از سروصداها از فهرست زبان های خارجی حذف شده است.

پس از آنکه شماری مردم شکایت نمودند که اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان، زبان فارسی را شامل فهرست زبان های خارجی ساخته است، اداره ملی احصائیه و معلومات، اعلام کرد که زبان‌های رسمی کشور، براساس کُدهای اداره بین‌المللی استندرد و معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در سیستم تذکره های الکترونیک، در فهرست زبان های خارجی گنجانیده شده است.

این اداره تصریح کرده بود که تنها یک زبان نه، بلکه تمامی زبان‌ های رسمی و ملی کشور که با آن در کشورهای دیگر نیز صحبت می شود، در فهرست زبان‌های خارجی گنجانیده شده است.

ولسی جرگه، امروز احمد جاوید رسولی رییس عمومی اداره ملی احصائیه و معلومات را در پیوند به این موضوع، به این جرگه فرا خوانده بود.

برخی اعضای جرگه، خارجی خواندن زبان های ملی کشور را خلاف قانون اساسی، خلاف روحیه ملی کشور دانسته، خواستار برکناری رئیس این اداره و معرفی وى به لوی څارنوالی شدند.

اما احمد جاوید رسولی رئیس اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان گفت که این کار، در سال ۱۳۹۶ زمانی صورت گرفته است که او رئیس این اداره نبود.

اما وی گفت که این اداره، در جادادن زبان هایی که در افغانستان با آن تکلم می شود در فهرست زبان های خارجی، هیچ نقشی نداشته است و شرکت قراردادی، به اساس هدایت وزارت مخابرات، به دلیل اینکه زبان های یادشده برعلاوۀ افغانستان، در کشورهای دیگر نیز به آن تکلم می شود، در فهرست زبان های خارجی جا داده بودند.

او افزود که در این اداره، برخورد سلیقه ای با هیچ زبانی صورت نگرفته است و تا کنون نیز سیستم یادشده، در اختیار وزارت مخابرات قرار دارد و به شکل مکمل، به اداره ملی احصائیه و معلومات سپرده نشده است.

اما وی افزود: «به دنبال سروصداها و سوء استفاده از این موضوع، جلسه رهبری را برگزار کرديم و تمامی زبان هایی را که در داخل کشور به آن تکلم می شود، از فهرست زبان های خارجی حذف کردیم.»

به گفتۀ موصوف، نه تنها فارسی بلکه پشتو، ازبکی و ترکمنی که با آن در افغانستان تکلم می شود، از فهرست زبان های خارجی حذف شده است.

او در خطاب به اعضای جرگه گفت: «اگر این اداره خلاف ارزش های ملی عمل کرده باشد، ما هر تصمیمی را که شما بگیرید قبول داریم.»

میر رحمان رحمانی رییس ولسی جرگه، بعد از ارایه جزییات رئیس اداره احصائیه و معلومات گفت که دامن زدن به مسایل قومی و زبانی، سبب خدشه دار شدن وحدت افغان ها می شود و باید از آن جلوگیری شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر