زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“رنگینه کارگرعضو ولسی جرگه خواستار پناهندگی در کانادا شده است”

“رنگینه کارگرعضو ولسی جرگه خواستار پناهندگی در کانادا شده است”

author avatar
13 Oct 2020 - 18:06
“رنگینه کارگرعضو ولسی جرگه خواستار پناهندگی در کانادا شده است”
author avatar
13 Oct 2020 - 18:06

کابل (پژواک،۲۲ میزان ۹۹): رنگینه کارگر نمایندۀ مردم فاریاب در ولسی جرگه، با آنکه از حدود ۱۴ ماه به اینسو در خارج از کشور به سر می برد، بیش از ۲.۸ میلیون افغانی معاش و امتیازات او پرداخته شده است.

شماری از اعضای ولسی جرگه که نمی خواهند نام های شان در گزارش ذکر شوند، می گویند که رنگینه کارگر، حدود چهارده ماه قبل با پاسپورت سیاسی، به امریکا و از آنجا به کانادا رفته و خواستار پناهنده گی سیاسی شده است.

به گفتۀ آنها، معاش وامتیازات چهارده ماه رنگینه کارگر نیز پرداخت شده و حتی در کتاب حاضری اعضای ولسی جرگه نیز غیرحاضر محسوب نشده است.

به اساس معلومات دارالانشای ولسی جرگه، هرعضو ولسی جرگه ماهانه ۲۰۳ هزار افغانی معاش وامتیازات دارد و ماهانه برای هر عضو، نود هزار افغانی برای معاش چهارمحافظ، سکرتر و راننده اش داده می شود.

بنا براین گفته می توانیم که رنگینه در چهارده ماه، در کُل دو میلیون و ۸۴۲ هزار افغانی پول معاش و امتیازات را گرفته است و یک میلیون و ۲۱۸ هزار افغانی معاش ۱۴ ماه چهار محافظ، سکرتر و راننده او نیز پرداخت شده است.

یما یارا کمال معاون مالی و اداری ریاست دارالانشای ولسی جرگه، در صحبت با پژواک گفت که معاش و امتیازات رنگینه، چهار محافظ، سکرتر و رانندۀ او پرداخت شده است.

او در مورد اینکه چرا معاش کسی را پرداخته است که حاضر نبوده و وظیفه را انجام نداده است؟ گفت که به اساس اصول، تا زمانی که طی مکتوبی عضویت کدام عضو ولسی جرگه به تعلیق در آورده نشود، این ریاست نمی تواند معاش کدام عضو را قطع کند.

به گفته اى او، به دلیل اینکه این ریاست به اساس اصول وظایف داخلی نمی تواند در امور ذاتی وکلا مداخله داشته باشد، نمی داند که کارگر از چه زمانی به جرگه نیامده است.

وی افزود که مطابق اصول وظایف داخلی، ترتیب حاضری اعضا و مراقبت از آنها از وظایف و صلاحیت های هیئت اداری جرگه می باشد.

کمال در پاسخ به سوالی که معاش رنگینه را چه کسی تسلیم می شود؟ گفت: «معاش و امتیازات وکلا از طریق معتمد پرداخت می شود و شماری از وکلا شخصاً تسلیم می شوند و شماری دیگر، سکرتر و یا اعضای خانوادۀ شان را به معتمد معرفی کرده اند که آنها تسلیم می شوند.»

در همین حال، یک منبع در دارالانشای ولسی جرگه که نمی خواهد از او نام برده شود گفت که معاشات و امتیازات خانم کارگر، به شوهر و سکرتر او داده شده است.

در تماس هايی که با فهیم کارگر شوهر خانم کارگر داشتیم، موفق نشدیم که نظر او را در مورد داشته باشیم.

این در حالی است که در ماده ۷۴ اصول وظایف داخلی ولسی جرگه، آمده است عضوی که بیش از ۴۴ روز در یک اجلاس (در کمیسیون ها و مجلس عمومی)غیابت مسلسل و یا وقفه یی داشته باشد، هیات اداری مکلف است عضویتش را در اجلاس بعدی، به حالت تعلیق قرار دهد.

همچنان بر بنیاد ماده پانزده اصول وظایف داخلی، ترتیب حاضری اعضا و مراقبت از آن، جزء وظایف و صلاحیت های منشی جرگه می باشد.

پژواک، تماس های مکرر با اسدالله شهباز منشی ولسی جرگه و دفتر او داشت؛ اما جواب دریافت نکرد.

یک عضو ولسی جرگه می گوید ممکن است به دلیلی خانم کارگر غیرحاضر محسوب نشده باشد که شوهر او، رییس دفتر رییس ولسی جرگه است.

وی افزود: «تا جایی که من معلومات دارم، شوهرش به هیات اداری گفته است که خانمش مریض است؛ اما در اصل او خواستار پناهنده گی سیاسی در کانادا شده است.»

 پژواک، به همکاری مالی دنمارک و برنامه انکشافی ملل متحد (UNDP)، این گزارش را تهیه کرده است. 

بازدیدها: 11

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر