زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وکلا: صدور ویزۀ برخی کشورها در کابل به دکانداری مبدل شده است

وکلا: صدور ویزۀ برخی کشورها در کابل به دکانداری مبدل شده است

author avatar
14 Oct 2020 - 14:31
وکلا: صدور ویزۀ برخی کشورها در کابل به دکانداری مبدل شده است
author avatar
14 Oct 2020 - 14:31

کابل (پژواک،۲۳میزان ۹۹): شماری از اعضای ولسی جرگه مدعی اند که صدور ویزۀ پاکستان، ایران، ترکیه، هند و برخی کشورهای دیگر برای اتباع افغانستان، به «دکانداری» مبدل شده است و باید جلو فساد در این روند گرفته شود.

این در حالی است که بیشتر مردم افغانستان برای تداوی به پاکستان، هند و ترکیه می روند، شمار  زیادى افغان ها برای کار به ایران سفر می کنند و برخی ها سفرهای سیاحتی و تجارتی به این کشور ها و کشورهای آسیای میانه نیز می داشته باشند.

ازدحام بسیار زیاد در سفارت های پاکستان، ایران، هند و ترکیه می باشد. در بازار سیاه ویزه پاکستان تا به ٢٠٠ دالر، ویزه هند و ایران تا به ۵۰۰ دالر و ویزۀ ترکیه تا به دو هزار دالر امریکایی رسیده است.

امروز نماینده گان مردم در ولسی جرگه، روی این مشکلات بحث نمودند.   

حاجی محمد هاشم نماینده مردم فاریاب در این جرگه گفت که چندی قبل، او برای شماری از موکلینش از این جرگه مکتوب گرفت تا ویزه ها برای تداوی هند را دریافت کنند؛ اما سفارت هند در کابل به مکتوب یادشده توجه نکرد و سرانجام متقاضایان ویزه مجبور شدند تا با پرداخت پول، ویزه را به دست بيآورند.

او پول پرداخت شده را مشخص نکرد؛ اما گفت دو شرکتی مسئولیت صدور ویزۀ هند و ترکیه در کابل را به اساس قراردادها بر دوش گرفته اند که تابع هیچ قانونی نیستند و از صدور ویزه، دکانداری ساخته اند.

گل احمد کمین نماینده مردم کندهار در این جرگه نیز گفت که ویزه های ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجکستان و برخی کشورهای دیگر، در حالیکه باید مجانی داده شود، از سوی کمیشنکاران در مقابل پول برای مردم گرفته می شود.

او نیز رقم پول ویزه ها را مشخص نکرده، گفت که باید جلو فساد در صدور ویزۀ کشورها برای اتباع افغانستان گرفته شود و مشخص گردد که در این فساد، کارمندان سفارت ها و یا کسان دیگری دست دارند.

هلمند هلمند نماینده مردم خوست در این جرگه نیز نظر مشابه داشت و گفت افغان هایی که اکثریت آنها برای تدوای به خارج از کشور می روند، مجبوراند برای دریافت ویزه پول هنگفت بپردازند.

او نیز به تاکید گفت که باید جلو کسانی گرفته شود که در فساد موجود در بخش صدور ویزه دست دارند.

میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه نیز بدون ارایه جزییات گفت که صدور ویزه برخی کشورها در کابل، به دکانداری مبدل شده است.

وی افزود: «وکلایی که برای موکلین شان مکتوب می گیرند، [سفارت ها] به رویت مکتوب ویزه نمی دهند؛ اما مردم از طریق شخصی با پرداخت پول هنگفت ویزه می گیرند، که این کار شان غیرقانونی است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر