زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هفتاد عضو ولسی جرگه طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را پیشنهاد کردند

هفتاد عضو ولسی جرگه طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را پیشنهاد کردند

author avatar
19 Oct 2020 - 17:39
هفتاد عضو ولسی جرگه طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را پیشنهاد کردند
author avatar
19 Oct 2020 - 17:39

کابل (پژواک، ۲۸ میزان ۹۹): برخی وکلا، طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را به هیات اداری ولسی جرگه ارایه نموده تاکید بر توقف توزیع اجباری تذکره های برقی دارند؛ اما شماری این تذکره­ها را برای جلوگیری از فساد مفید می دانند.

مسودۀ قانون ثبت احوال نفوس در سال۱۳۹۲، از سوی ولسی جرگه تصویب شد و رییس جمهور آن را توشیح کرد؛ اما با اعتراض ها رو به رو شد و معترضان، خواستار درج کلمه "ملیت" و "ملت" در این تذکره ها شدند.

در پی آن، ماده ششم این قانون با فرمان تقنینی رئیس جمهور تعدیل شد و به منظور تصویب به شورای ملی ارسال گردید. در این ماده، علاوه بر ذکر دین، درج ملت (افغان) و مليت افراد (پشتون، تاجک، هزاره، ازبک و سایر اقوام ساکن کشور) نيز در نظر گرفته شده است.

اما بعد از رد این طرح از سوی ولسی جرگه و تايید آن از سوی مشرانوجرگه، هیئتی مختلط از سوی هر دو مجلس آن را تائید کرد، ولی شماری از اعضای ولسی جرگه، فیصله هیئت مختلط را غیرقانونی خواندند.

حکومت اخیراً گفته است که مامورین دولت، باید تذکره های برقی را بگیرند.

اما نیلوفر ابراهیمی نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه، در نشست امروز این جرگه بر توزیع اجباری تذکره از سوی حکومت به مامورین انتقاد کرد و گفت که ۷۰ عضو این جرگه، طرح تعدیل قانون ثبت و احوال نفوس را آماده کرده اند که باید روی آن، کار شروع شود و توزیع تذکره متوقف گردد.

وی افزود که این طرح را رسماً به هیات اداری جرگه می سپارند تا به کمیسیون های ذیربط وظیفه داده شود که کار را روی طرح تعدیل قانون یادشده، آغاز کنند.

او گفت: «راه حل هر مشکل مراجعه به قانون است، باید به قانون مراجعه شود و خانه ملت به این مشکل راه حل پیدا کند.»

در همین حال قاضی نذیر احمد حنفی نماینده مردم هرات در این جرگه، ضمن تاکید بر توقف روند توزیع اجباری تذکره های برقی گفت: «آنچه در راستای توزیع تذکره صورت گرفته است خلاف قانون است؛ زیرا در صورتی که قانون وجود داشته باشد، نیاز نیست که قانون به اساس فرمان تعدیل شود، اگر حکومت خواهان تعدیل قانون است، طرح تعدیل را بفرستد.»

اما شماری از اعضای دیگر این جرگه، نظر متفاوت در مورد توزیع تذکره های برقی داشتند.

فوزیه رووفی نماینده مردم فاریاب در این جرگه گفت که با توزیع تذکره برقی، جلو «خیالی بودن ورثه شهدا و معلولین، پولیس خیالی و معلمان خیالی» گرفته می شود و باید این روند ادامه پیدا کند؛ تا جلو فساد گرفته شود.

سمین بارکزی نماینده مردم هرات گفت: «همین حالا شماری از اتباع کشورهای دیگر، تذکره های کاغذی افغانستان گرفته اند و با استفاده از تذکره های یاد شده، در داخل کشور دست به تحرکات می زنند و شناسایی آن هم مشکل است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر