زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنی: به منارۀ پنجم مصلی گوهرشاد در هرات رسیدگی فوری گردد

غنی: به منارۀ پنجم مصلی گوهرشاد در هرات رسیدگی فوری گردد

author avatar
1 Nov 2020 - 18:33
غنی: به منارۀ پنجم مصلی گوهرشاد در هرات رسیدگی فوری گردد
author avatar
1 Nov 2020 - 18:33

کابل (پژواک، ١١ عقرب ٩٩): رئيس جمهورغنی، به والى هرات دستور داده که با یک گروه فنی، هرچه عاجل وضعیت منارۀ پنجم مصلّی هرات را ارزیابی کرده و برای بازسازی آن اقدام کنند.

در خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری که کاپى آن به دسترس آژانس خبرى پژواک قرارگرفته، آمده است که  محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور، در تماس با والی هرات خواستار رسیدگی و بازسازی منارۀ پنجم مصلی هرات شده است.

در خبرنامۀ ارگ آمده است که رئيس جمهورغنی به عبدالوحید قتالی دستور داده که با یک گروه فنی، هرچه عاجل وضعیت منارۀ پنجم مصلی هرات را ارزیابی کرده و برای بازسازی آن اقدام کنند.

والی هرات گفته  است که نتایج یافته‌ها و ارزیابی‌های انجام شده برای بازسازی این مناره را، با ریاست جمهوری شریک خواهد کرد.

در مصلی هرات، پنج مناره وجود دارد که در زمان تیموریان ساخته شده، ولی وضعیت یکی از این مناره‌ها مناسب نبوده و کج شده و در حال فروپاشی است.

به گفتۀ مسئولین؛ منار پنجم، کج شده و با خطر فروپاشی مواجه است.

حکومت افغانستان در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که مصلی و گنبد گوهرشاد را در هرات، بازسازی می‌کند. بازسازی این بناها را "اداره عملیاتی و توسعه‌ای" ریاست جمهوری افغانستان، به عهده گرفته بود.

گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا تیموری (پسر امیر تیمور، از شاهان دوره تیموری) یکی از زنان مطرح تاریخ منطقه است. نظر به متون تاریخی، در طول حیاتش خدمات زیادی در عرصۀ علم و دانش، فرهنگ و هنر انجام داده است.

مناره‌های گوهرشاد در هرات افغانستان و مسجد گوهرشاد در نزدیک زیارتگاه امام رضا (امام هشتم شیعیان) در مشهد ایران، از بزرگترین یادگارهای اوست.

رئيس جمهور غنی،  قبلا از گوهرشاد بعنوان شخصیت فرهنگ دوست افغانستان و منطقه یاد کرده و گفته بود که نقش گوهرشاد در رنسانس شرق، غیر قابل انکار است.

اين درحاليست که چهار منار دیگر نیز در دوران جنگ‌ها، به شدت آسیب دیده بودند.

 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر