زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عطاء محمد نور: داعش درافغانستان حضورندارد فقط نام آن موجود است

عطاء محمد نور: داعش درافغانستان حضورندارد فقط نام آن موجود است

author avatar
6 Nov 2020 - 15:29
عطاء محمد نور: داعش درافغانستان حضورندارد فقط نام آن موجود است
author avatar
6 Nov 2020 - 15:29

کابل (پژواک، ۱۶ عقرب ٩٩): عطا محمد نور،ضمن تاکيد برسهیم ساختن بزرگان کشور در تصمیم گیری ها ، انسجام ملى را براى موفقيت روند صلح يک ضرورت خواند وگفت درحال حاضرداعش درافغانستان ختم شده وهيچ گروهى به اين نام موجود نيست .

عطاء محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان که امروز در مراسم یاد بود از سیزدهمین سالروز جان باختن سید مصطفی کاظمی در کابل صحبت مى کرد گفت که حکومت به دست یک حلقه ای کوچکی است که هیچ نوع حمایت اجتماعی نداشته اند.

وی افزود که حکومت همه شمول و اجماع ملی تنها یک شعار مى باشد ومتاسفانه در عمل هیچ گامی برداشته نه شده است .

وى درحاليکه از حکومت خواستارايجاد یک انسجام ملی گرديد، گفت:« برای ما (بزرگان افغانستان ) تشریفات است اما در مسایل بزرگ و تصمیم گیری ها برای ما هیچ نقش داده نمی شود.»

وى خطاب به طالبان گفت که اگر دست از «کشتار» بر ندارند، ناگزیر خواهند شد در برابر آن‌ها سلاح بردارند.

عطامحمد نور افزود: «نمی‌شود که شما کشته بروید و ما بگوئیم که صلح خدشه‌‌دار نشود و سر خود را خم بگیریم و گردن ما پایین باشد و شمشیر شما بریده برود. صلح به عذر نمی‌شود. این گونه نمی‌شود که شما بگوید فاتحانه وارد می‌شوید و دیگران، افرادش را معرفی کنند تا مأموریت و چوکی بگیرند.»

او از طالبان خواست که در روند صلح «راست» باشند و در صورتی که راست نمی‌شوند، با بسیج مردمی روبه‌رو خواهد شد. عطامحمد نور می‌گوید که اگر صلح به نتیجه نرسد، نیاز است تا مقاومت دوم شکل بگیرد.

وی همچنان گفت که مردم افغانستان صلح واقعی می خواهند و از طالبان خواست که خون مردم را نریزند و اگر نه مردم در مقابل شان قیام خواهند کرد. وی در خطاب به طالبان گفت:«اگر شما صلح می خواهید ما واقعا صلح می خواهیم ، بیائید واقعا صلح بکنیم.»

به گفته اى او، اگر طالبان اضافه رويی می کنند مردم افغانستان مجبور اند که از نیروهای دفاعی شان حمایت کرده  بسیج گرديده و به این گروه بفهمانند که ملت هنوز هم توان این را دارد که از ارزش های شان دفاع کنند.

وی همچنان در خطاب به طالبان گفت: « کارهايی که شما می کنید یا جریان های جدا شده شما می کنند ، داعش – داعش در کجا است داعش ساخته چند کشور قدرتمند در خاورمیانه بود دیگر حضور ندارد در افغانستان نام داعش است به خدا باور کنید نام داعش است.»

موصوف افزود که گروهای هايی هستند که به نام داعش وحشت ایجاد می کنند تا اینکه از راه وحشت به قدرت برسند.

از سوی هم در اعلامیه اى شورای عالی مصالحه ملى که  به همين مناسبت ت منتشر گرديده ، آمده است که کاظمی در دشوارترین لحظه‌ها برای عزت و آزادی کشور و مردمش مبارزه کرده و او پس از شکست رژیم طالبان، نقش بسزا و تأثیرگذار در روند شکل ‌گیری نظم پساطالبان در افغانستان داشته است.

در این اعلامیه همچنان آمده است که  مردم افغانستان تاریخ مبارزاتی این شخصیت‌های بزرگ را فراموش نخواهند کرد و از آنها همیشه به نام‌ نیکی یاد خواهند نمود و جایگاه چنین شخصیت‌های بزرگ در روند شکل‌ گیری یک نظام مردم‌سالار و عدالت ‌محور برای همیشه خالی است.

در ۱۵ عقرب سال ۱۳۸۶ نزدیک به صد تن از شهروندان کشور به شمول شش تن از اعضای ولسى جرگه که سید مصطفی کاظمی نیز شامل آنها بود درانفجارى درولايت بغلان کشته شدند.

این رویداد، هنگامی رخ داد که هیئت کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نماینده‌گان به رهبری سید مصطفی کاظمی برای بررسی وضعیت اقتصادی کندز به این ولایت می‌رفتند و در مسیر راه، در شهر پلخمری ولایت بغلان، آماج یک حملۀ هراس‌افگنانه قرار گرفت.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر