زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فعالان مدنی فاریاب: برخی‌ها در صدد تحریف هویت اجداد شان در تذکره های الکترونیکی اند

فعالان مدنی فاریاب: برخی‌ها در صدد تحریف هویت اجداد شان در تذکره های الکترونیکی اند

author avatar
9 Nov 2020 - 18:56
فعالان مدنی فاریاب: برخی‌ها در صدد تحریف هویت اجداد شان در تذکره های الکترونیکی اند
author avatar
9 Nov 2020 - 18:56

میمنه (پژواک، ١٩عقرب٩٩): شماری از فعالان مدنی و روشن‌فکران در ولایت فاریاب می‌گویند که برخی افراد معلوم الحال، با ایجاد شوراهای قومی، در صدد تحریف هویت اجداد شان در تذکره‌های الکترونیکی و ایجاد نفاق بین ملیت های باهم برادراند.

این فعالین مدنی، روشنفکران، متنفذین و جوانان؛ در نشستی که امروز در شهر میمنه تحت عنوان «هویت خود را نفروشید» برگزار کرده بودند، گفتند که برخی گروهک‌ها به دستور حلقات خاص، شوراهايی را به نام اقوام تحت نام « بلوچ، تاتار، بیگ و...» بخاطر به دست آوردن پول و موقف، ایجاد کرده اند که برای آینده وحدت ملیت های ساکن در کشور، مشکل ساز خواهد بود.

آنان از حکومت، اداره احصائیه و ارگانهای کشفی و امنیتی خواستند افرادی که در صدد جعل و تحریف هویت ملیت ها هستند را شناسایی نموده، به چنگ قانون بسپارند.

سید زین الدین عابدی رئیس شبکه نهادهای جامعه مدنی فاریاب گفت که عده یی با سیاست های تفرقه افگنانه، نژاد پرستانه و انحصار گرایانه می‌خواهند با درج قوم و قریه در تذکره الکترونیکی، سرنوشت همه ملیت های ساکن در کشور را به دست گیرند که به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد.

عابدی گفت که در تذکره‌های قبلی، قوم درج نبود؛ اما در تذکره الکترونیکی به جای ملیت، قوم درج گردیده که این کار یک‌نوع دسیسۀ هدفمندانه برای ایجاد نفاق است، معضلات کنونی و کشتار در کشور ناشی از چنین برنامه های مغرضانه و تبهکارانه می‌باشد.

استاد محمد کاظم امینی نویسنده و پژوهشگر که در این نشست صحبت می‌کرد، گفت که ملیت اوزبیک حاکمیت نمی‌خواهد؛ اما محکومیت را نیز نمی پذیرند، سیاست‌گرانی که در راس حاکمیت و قدرت قرار دارند، در صدد پارچه کردن مردم می‌باشند.

امینی گفت پدر و اجداد شماری از افراد که در اصلیت اوزبیک است و حتا تخلص و لقب اوزبیک را با خود دارند، به نام قوم بلوچ، بیگ، تاتار و غیره، تذکرۀ الکترونیکی گرفته اند که این کار خیانت نابخشودنی و در عین حال خنده آور است.

وی از رئیس احصائیه فاریاب خواست که جلو جعل و توزیع تذکره الکترونیکی به نام قوم بلوچ گرفته شود و تذکره الکترونیکی، بر مبنای مشخصات تذکره های قبلی و دفتر اساس، باید به اتباع کشور توزیع گردد.

 آنان هشدار دادند که اگر تذکره الکترونیکی، به رویت اسناد موجود در تذکره های قبلی نه، بلکه بر اساس تعلقات قومی، گروهی و سلیقوی توزیع گردد و بیش از این، مردم قربانی سیاست های تفرقه افگنانه شوند، گردهمایی‌ها و اعتراضات را در فاریاب و سایر ولایات شمالی گسترش می دهند.

اما جمشید خورشید رئیس اداره احصائیه ولایت فاریاب، در مورد اعتراض فعالین مدنی و روشنفکران در قسمت تحریف و تغیير هویت در تذکره های الکترونیکی گفت آنچه که مطرح شده از بیرون اداره اش نیز شنیده؛ ولی تا حال در احصائیه این کار صورت نگرفته است.

وی افزود که در سیستم ۱۷ قوم پشتون، تاجک، هزاره، اوزبیک، ترکمن، بلوچ، پشه یی، ایماق، نورستانی، عرب، قرغیز، قزل باش، گجر، براهوی، هنود، سیکان و سادات درج می باشد و کارمندان احصائیه مطابق تذکره قبلی و دفتر اساس، در فورم تذکره‌های الکرونیکی هویت افراد را درج می نمایند.

این اعتراضات در حالی است که چندی پیش، نقیب الله فایق والی فاریاب گفته بود که برخی افراد کمیشن کار، درمقابل پول هویت افراد را تغيیر می‌دهند و بخاطر ردیابی چنین افراد واشخاص، نفر می گمارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر