زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخی­ ها در نیمروز برای وقایه و تداوی کرونا نزد ملاها می­ روند

برخی­ ها در نیمروز برای وقایه و تداوی کرونا نزد ملاها می­ روند

author avatar
10 Nov 2020 - 15:09
برخی­ ها در نیمروز برای وقایه و تداوی کرونا نزد ملاها می­ روند
author avatar
10 Nov 2020 - 15:09

زرنج (پژواک، ۲۰عقرب٩٩): احتمال موج دوم کووید-۱۹، برخی ها را در نیمروز نگران نموده و در حالی براى وقايه و تداوی اين بیماری از ملاها تعویذ می­گیرند که علمای دین، تعویذ نویسی غیرقرآنی را حرام می­دانند.

بیماری کوید-۱۹ که ناشی از ویروس کرونا می باشد، نخست در ماه قوس سال گذشته در چین و پس از آن در کشورهای مختلف جهان به شمول افغانستان شیوع کرد و تا حال، جان بیش از یک میلیون تن در جهان را گرفته است.

بر بنیاد معلومات وزارت صحت عامۀ کشور، از ماه حوت سال گذشته تا حال (۲۰عقرب) ۴۲۴۶۳ رویداد مثبت این بیماری در افغانستان ثبت شده و از این میان، ۱۵۷۷ تن جان باخته؛ اما ۳۴۹۵۴ تن دیگر شفایاب شده اند.

در گذشته، روزانه تا حدود یک هزار مورد مثبت این بیماری در افغانستان به ثبت می رسید؛ اما اکنون روزانه در حالی ده ها مورد ثبت می شود که به گفتۀ وزارت صحت عامه، اگر مردم به رهنمودهای صحی توجه نکنند، احتمال آمدن موج دوم این بیماری در کشور وجود دارد.     

برخی ها برای دفع بیماری کرونا به ملاها مراجعه می کنند:

یافته های آژانس خبری پژواک نشان می دهد که آمدن احتمالی موج دوم ويروس کرونا، برخی باشنده های ولایت نیمروز را نگران ساخته و به همين دليل براى دم، دعا و تعویذ گرفتن نزد ملاها مى روند.

فاطمه حبیبی باشنده قريۀ معصوم آباد شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز، که در یکی از مکاتب این شهر به حیث معلم ایفای وظیفه می کند، گفت: «همه روزه اعلان مى کنند که موج دوم کرونا مى آيد، بسيار به تشويش استم که خودم و خانواده ام، به اين مريضى خطرناک مصاب نشويم.»

او افزود که به همین دلیل وى و اعضای خانواده اش، نزد مولوی حاجی سعید در شهر زرنج رفته بودند و حاجی سعید، آنها را دم و دعا کرد تا به بیماری کووید – ۱۹ مبتلا نشوند.

حبیبی افزود: «جلو واقعه را بايد پيش از وقوع آن گرفت، خود را دم و دعا کردیم، در آيت های قرآنکریم شفا وجود دارد. دم و دعاى اين ملا صاحب تاثيرگذار بوده؛ پیش از این نیز برای امراض دیگر، دم و دعای او را گرفته بودیم، اثر خوب داشته است.»

به گفتۀ او، حاجی سعید در بدل دم و دعا پول نمی طلبد؛ اما هر وقتی که نزد او می رود، تا دوصد افغانی را می دهد.

مولوی حاجی سعید گفت که روزانه ده ها تن به او مراجعه می کنند و وی آیات قرآن مجید را خوانده، آنها را دم می کند و دعا می دهد تا کسانی که مبتلا به بیماری کووید – ۱۹ شده اند، صحت یاب شوند و کسانی که مبتلا نشده اند، مصاب به این بیماری نشوند.  

اما وى خاطر نشان کرد که او به مريضان و تمامی کسانی که به او مراجعه می کنند، توصيه می کند که رهنمودهاى صحى را رعايت کنند و در صورت وخامت بيمارى، به داکتر مراجعه کنند.

او گفت که از مراجعين پول تقاضا نمی کند؛ اما زمانی که مراجعين به او پول داده اند، آن را رد نکرده است.

مردم در این ولایت برعلاوۀ حاجی سعید، به ملاهای دیگر نیز مراجعه می کنند:

فرشته ملکی باشندۀ مهاجرآباد شهر زرنج نيز گفت که احتمال آمدن موج دوم ويروس کرونا، او را نگران نموده و به همین دلیل با سه کودکش، نزد ملا امام یکی از مساجد این منطقه رفته بود؛ تا برای نجات از بیماری کووید – ۱۹ دم و دعای او را بگیرد.

او نخواست که نام این ملا امام را بگیرد؛ اما افزود: «دم و دعا زياد فايده مى کند، ما بسيار وقت ها پيش ملا صاحب می آییم.»

وی در اشاره به موج اول بیماری کرونا در افغانستان گفت: «در همان وقت هم که گلودرد مى شديم، يا سرفه می کرديم و يا جان درد مى بوديم، پيش ملا صاحب مى آمديم و ملا صاحب ما را دم می کرد، شما باور کنيد که از مسجد بيرون نشده، درد ما گم مى شد.»

برعلاوۀ زنان، مردان نیز به ملاها مراجعه می کنند.

گل احمد باشنده معصوم آباد شهر زرنج گفت: «در همان اول که کرونا آمد، من هم مصاب شدم، همسایه های ما رفته بودند پیش يک تعويذ نويس به نام «آقا صاحبی»؛ من هم رفتم، به من دودی داد، آب کشیدنی داد و بالایم چوف کرد، بعد از چند روز خوب شدم.»

وى افزود که درحال حاضر نيز همسايه ها و اقارب شان، براى وقايه از ويروس کرونا نزد همين تعويذ نويس مى روند تا که با رسیدن موج دوم اين ويروس، به بیماری کووید – ۱۹مصاب نشوند.

موصوف گفت که اين تعويذ نويس، در بدل دم و تعويذ، از هر مراجعه کننده از ٢٠٠ تا ٥٠٠ افغانى مى گيرد.

صاحبى که نمی خواست بیشتر صحبت کند، گفت: «ما خلاف دين کار نمى کنيم، درست است که شويست و دودى مى دهيم؛ اما ما از پدر و پدرکلان هاى خود همین کار را مى کرديم و مى کنيم، حساب پيش خود ما است که چه مى دهيم.»

وی تایید کرد که در بدل دادن تعویذ، دودی و آب کشی، از مریضان مقدارى پول مى گيرد.

خلیل احمد توخی يک تن از فعالين مدنى در شهر زرنج نیز گفت که نگرانى از موج دوم ويروس کرونا وجود دارد و به همین دلیل، شماری از باشندگان اين ولايت، به ملاها و تعویذ نویسان مراجعه می کنند و برای جلوگیری از بیماری کرونا، از ملاها دم و دعا می گیرند و از تعویذ نویسان تعویذ می گیرند.

وى افزود: «در دور اول شيوع ويروس کرونا، من متوجه بودم که اکثر مردم وقتى که علايم کويد- ۱۹ را در وجود خود می ديدند، نزد داکتر نمى رفتند، بلکه نزد ملاها مى رفتند.»

تعویذ نویسی غیرقرآنی حرام است:

مفتى شمس الرحمان فروتن يک تن از عالمان دين در کشور گفت: « اگر کسى نزد تعويذگر مى رود و مى گويد که براى من تعويذ بده! اين کارش خلاف شریعت است و تعويذ نويسى غير قرآنى در اسلام حرام است.»

موصوف به رعايت رهنمودهاى صحى تاکيد کرده گفت:«اگر يک نفر نزد عالم دين می رود و خود را دم مى کند، باز مى گويد که ديگه تدابير صحى و وقايوى را رعايت نمى کند، نزد داکتر نمى رود، اين خلاف شريعت است،١٤٠٠ سال قبل حضرت محمد (ص) فرموده بودند: کسى که عطسه مى زند، بايد هر دو دست خود را به روى خود بگيرد، اين به معنى وقايه است. شستن دست ها و پاک کردن وجود، به معنى وقايه است. لهذا اگر کسى تدابير طبى و رهنمودهاى صحت عامه را در نظر نمى گيرد، خلاف شريعت اسلامى است.»  

مولوی حزب الله مولوی زاده رئيس حج و اوقاف نیمروز، با اظهارات مشابه گفت: «پروردگارعالم مى فرماید: مریضی از طرف پروردگار است و شفاهم از طرف الله (ج) است و هیچ شکی در آن نیست؛ اما پروردگار برای هر مریضی، علاج دوایی را پیدا کرده است. درعصر پیامبر حضرت محمد (ص) هم طبیب بود و مريضان را تداوى مى کرد. در وقت صحابۀ کرام، مریضی وبا شيوع پيدا کرد، دستورات خاصی وضع گرديد که يکى آن قرنطين و جلوگيرى از اشتراک تجمعات بود.»

موصوف گفت با در نظرداشت دستورات آن وقت، بايد رهنمودهای صحى به صورت جدى رعايت شوند، به توصيه داکتران عمل صورت گيرد و به الله (ج) دعا شود که همه از آفت نجات پيدا کنند.  

وى از باشندگان نيمروز خواست که رفتن نزد کسانى که تعويذ نويس استند، شويست و دودى می دهند، جداً خود دارى کنند و در هيچ حالتى به اين چنين افراد مراجعه نکنند؛ زيرا به گفتۀ او رفتن نزد اين چنين افراد، شرک است.

به گفتۀ وى، در گذشته نيز تلاش شده که درب اين چنين دکان ها که به نام تعويذ نويس مردم را فريب مى دهند، بسته باشند و تلاش خواهد کرد که در آينده نيز بسته شود.

تاکید به رعایت رهنمودهای صحی:

داکتر نصیراحمد هیبت سرپرست ریاست صحت عامۀ نیمروز، از مردم خواست که برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، رهنمودهاى صحى چون (رعايت فاصله، شستن مکرر دست ها با آب و صابون، ضدعفونى نمودن محيط زيست، در صورت مصابيت تجريد، استفاده از ماسک و عدم اشتراک در تجمعات) را جداً رعايت کنند.

وى افزود: «موج دوم کرونا متاسفانه در حالت شیوع است، ما دو ماه پیش هیچ مریض مثبت در سطح ولایت نیمروز نداشتیم، تمام مریض هایی که مثبت شده بود منفی شدند، تداوی شدند؛ اما حالى دوباره اين مريضى در حال آمدن است؛ ما از مردم نیمروز توقع داریم که شرایط صحی را رعايت کنند.»

به اساس معلومات موصوف، از ماه حوت سال گذشته تا حال (۲۰عقرب) در نیمروز ٤٢۴ رویداد مثبت این بیماری ثبت شده، که از این میان ٣٨٢ تن صحت ياب شده اند، ١١ تن فوت کرده اند و ٣١ تن دیگر که اخیراً مبتلا به این بیماری شده، هنوز صحت یاب نشده اند.

Views: 15

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر