زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ازروزجهانی مبارزه با بیماری دیابت “شکر” تجلیل شد

ازروزجهانی مبارزه با بیماری دیابت “شکر” تجلیل شد

author avatar
15 Nov 2020 - 14:31
ازروزجهانی مبارزه با بیماری دیابت “شکر” تجلیل شد
author avatar
15 Nov 2020 - 14:31

کابل(پژواک، ٢٥ عقرب ٩٩): وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش سطح بیماری دیابت ابراز نگرانی نموده مى گويد که اين وزارت برنامه هاى آگاهى دهى در اين مورد را گسترش مى دهد.

وزارت صحت عامه، امروز از روز جهانی دیابت به منظور بلند بردن سطح آگاهی مردم در پیوند به اعراض و علایم این بیماری تجلیل به عمل آورد.

داکتر عبدالقدیر قدیر سرپرست معینیت مالی و اداری وزارت صحت عامه  که در نشستى به همين مناسبت صحبت مى کرد،  از افزایش سطح بیماری دیابت ابراز نگرانی نموده و آن را یک چالش جدی صحی عنوان کرده است.

وى بیماری دیابت را هشتمين علت مرگ و میر در جهان دانسته گفت­که سالانه حدود ٤٢٢ميلیون تن به این بیماری مبتلا می‌شوند که از این میان ١،٦ ميلیون تن جان خود را از دست می‌دهند.

اما موصوف نگفته است که در افغانستان چه تعدادى به اين بيمارى مصاب اند.

او همچنان گفت که عدم فعالیت فزیکی، تغذیه ناسالم، استفاده از دخانیات و عدم آگاهی مردم در رابطه به اعراض و علایم این بیماری از عوامل مهم گسترش بیماری شکر به شمار میرورند.

داکتر قدیر از راه اندازی برنامه های آگاهی دهی در پیوند به پیش‌گیری از این بیماری یاد آوری نموده تصریح کرد که وزارت صحت عامه به سلسله راه اندازی برنامه های آگاهی دهی، قرار است روند این برنامه را تقویت بخشد تا سطح آگاهی مردم در رابطه به اعراض و علایم این بیماری افزایش یابد.

او، بر نقش نرس‌ها در جهت کنترول این بیماری تاکید نموده اشاره کرد که در حال حاضر نیمى از کارمندان صحی را در جهان نرس‌ها تشکیل می‌دهد.

داکتر پیتر نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان، افزایش سطح آگاهی مردم را در راستای پیش‌گیری از بیماری شکر مهم دانسته گفته است که این سازمان متعهد است تا وزارت صحت عامه افغانستان را در تطبیق برنامه های کنترول پیش ‌گیری از بیماری شکر همکاری نماید.

داکتر پیتر، نقش حکومت و شرکای صحی ملی و بین المللی را در کنترول این بیماری مهم خوانده از تمام نهادهای مسئول خواست تا در امر کنترول و کاهش این بیماری بیشتر تلاش نمایند.

در همین حال، داکتر احمد کامران صالح زاده نمایندۀ انجمن ملی دیابت، از افزایش بیماری شکر در سال های آینده به سطح جهان ابراز نگرانی نموده می‌گوید که بیماری شکر یکی از عوامل مهم معیوبیت به شمار می‌رود.

Views: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر