زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زندانيان معترض: زمان حبس ماتکميل شده اما رها نمى شويم

زندانيان معترض: زمان حبس ماتکميل شده اما رها نمى شويم

author avatar
16 Nov 2020 - 16:31
زندانيان معترض: زمان حبس ماتکميل شده اما رها نمى شويم
author avatar
16 Nov 2020 - 16:31

کابل (پژواک، ٢٦ عقرب ٩٩): شمارى از زندانيان و خانواده هاى شان شکايت دارند که باوجود اينکه مدت حبس شان تکميل شده است؛ اما با سپرى شدن چند ماه هنوزهم رها نگردیده اند.

آنان که امروز ٢٦ عقرب  در مقابل رياست تنفيذ احکام لوى څارنوالى در کابل تجمع کرده بودند، به پژواک گفتند که اسدالله صافى رئيس اين اداره بنا به عقده هاى شخصى، به مشکل آنها رسيدگى نمى کند.

يکتن از زندانيان به نام نجيب الرحمن که باشنده ولايت لغمان بوده و در صفوف اردوى ملى وظيفه داشت، درتماس تيليفونى به آژانس خبرى پژواک گفت که مدت حبس وى تکميل شده و چندين بار، دوسيه اش به رياست تنفيذ احکام آمده است؛ اما اقدام نمى شود.

موصوف افزود: “امروز برای ششمين بار اینجا آمديم؛ اما رئیس اسدالله صافی ما را رها نمی کند.”

صدیق الله باشنده ولایت کابل که يکى از اقاربش زندانى است و براى ضمانت وى به اين رياست  آمده بود، به پژواک گفت که زندانى شش سال حبس قانونى را سپرى نموده؛ اما باوجود چند ماه اضافه، هنوز رها نشده است.

محمد رحيم از باشندگان ولایت کابل نيز چنين شکايتى داشت. وى گفت که براى ضمانت عضو خانواده اش که زندانى بوده، به اين رياست آمده است.

وى افزود: ( همه پروسه را تکميل کرده ايم؛ اما زندانى که عضو خانواده ام مى باشد، تاکنون آزاد نشده است .)

پژواک، در مورد اين شکايات، با اسدالله صافى رييس تنفيذ احکام لوى څارنوالى تماس گرفت؛ اما موصوف گفت که به تیليفون وقت ندارد، به دفتر مراجعه نمائید.

در عين حال، جمشيد رسولى سخنگوى لوى څارنوالى، به پژواک گفت که اين موضوع، مربوط  به اداره ملى تنظيم امور زندانها مى شود.

از سويى هم فرهاد بایانی سخنگوى اين اداره، به پژواک گفت که بعضی از زندانیان در کشور، می خواهند عجولانه از زندان رها شوند؛ اما کميسیونی متشکل از نهادهاى مختلف، در رهایی آنها تصمیم می گیرند و باید آنها منتظر تصمیم کمیسیون باشند.

موصوف به پژواک گفت: “اگر کسی که تادیه مالی به جانب دولت ندارد، جرایم ندارند و اکمال حبس کردند، در آن صورت هیچ کسی مطابق قوانین نافذۀ افغانستان نميتواند آنان را در حبس بمانند.”

بايانى افزود: “اگر چنین مواردی باشد، ما آن را پیگیری می کنيم. افرادی که کم کاری کرده، تخلف کردند و نمی خواهند کار خود را به موقع به گونه درست انجام بدهند، با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد.”

این در حالیست که ماه گذشته (١٦ میزان)، کمیته عدلی و قضائی کابینه، مسئله رهایی زندانیانی را که مدت حبس شان به پایان رسیده؛ اما به دلیل جزای نقدی و رد مال، هنوز در زندان باقی مانده‌اند، بررسی کرده بود.

در يک خبرنامه که از طرف دفتر سرور دانش معاون دوم رئيس جمهور منتشر شده بود، آمده است که اداره تنظیم امور زندان‌ها، گزارش داده که در حال حاضر، ٢٤ زندانی در زندان‌های کشور وجود دارند که مدت حبس شان تکمیل گرديده؛ اما به دلیل عدم تأدیه جزای نقدی و رد مال، رها نشده‌اند.

منبع افزوده بود که اعضای جلسه بعد از بحث مفصل در این مورد، فیصله کردند که نگهداری زندانیان در زندان بعد از اکمال دورۀ حبس، غیر قانونی است و این زندانیان باید رها شوند و جزای نقدی آنها مطابق قانون، به دین(قرض) تبدیل می‌شود و بر اساس قانون طرز تحصیل حقوق، ریاست حقوق وزارت عدلیه، باید آن را حصول کند.

Views: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر