زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت صحت عامه: سوختگى ها در فصل زمستان افزايش مى يابد

وزارت صحت عامه: سوختگى ها در فصل زمستان افزايش مى يابد

author avatar
14 Dec 2020 - 15:57
وزارت صحت عامه: سوختگى ها در فصل زمستان افزايش مى يابد
author avatar
14 Dec 2020 - 15:57

کابل(پژواک، ٢٤ قوس ٩٩): وزارت صحت عامه از ثبت بيش از ٥٨٠٠ مورد سوختگى و جان باختن حدود ٩٠ تن از اثر آن در سال روان در دو شفاخانه شهر کابل، خبر مى دهد و از مردم مى خواهد تا در موقع استفاده از وسايل گازى و برقى، از نهايت احتياط کار بگيرند.

به اساس معلومات شفاخانه هاى استقلال و صحت طفل اندراگاندى شهر کابل؛ در سه ربع اول سال روان خورشيدى، ٥٨٨٤ موارد سوختگی در اين شفاخانه ثبت شده است، که از این ميان ٨٩ تن جان باخته اند. به اساس معلومات اين شفاخانه، در تمام سال گذشته بيش از ٦٥٨٢ واقعۀ سوختگى و ١٠٥ واقعۀ فوتى از اثر آن در اين شفاخانه ثبت شده بود.

داکتران مى گويند سوختگى ها در فصل زمستان افزايش مى يابد؛ زيرا خانواده از احتياط کار نمى گيرند، که در نتيجه باعث آتشسوزى و گاز گرفتگى مى شود.

احمدشاه وزیر داکتر بخش سوختگی و جراحی شفاخانه استقلال، در مصاحبۀ ويژه با آژانس خبرى پژواک گفت که با رسيدن فصل زمستان سوختگى ها افزايش مى باشد؛ زيرا مردم احتياط نمى کنند واين مساله قابل نگرانى است.

موصوف افزود: «با فرارسیدن فصل سرما، آمار سوختگی بالا می رود و همه ساله در فصل زمستان واقعات افزایش میبابد.»

وی گفت که سوختگی بدترين واقعه است؛ زيرا يا خطر مرگ را به دنبال دارد و ياهم سبب معيوبيت دايمى نزد شخص مى گردد.

موصوف در ادامه گفت که در سوختگی ها اکثرا دست و پا قطع می شود،  داغ های سوختگی نیز تداوی ده تا پانزده سال را در بر می گیرد و حتی سوختگی باعث کوتاهی دست، پا و سوءشکل نزد مریضان خواهد شد.

وی افزود که عوامل سوختگی نزد افراد در سال های اخیر، زیادتر از اثر انفجار بالون های گاز، سوختگی از برق، شعله آتش، تیل و مواد کیمیاوی می باشد.

داکتر وزیر گفت: «وقایه بهتر از تداوی است، تبلیغات وسیع دراين بخش، مى تواند که خطرات را کاهش دهد و بايد در اين بخش برنامه هاى آگاهى دهى افزايش داده شود.»

وی به مردم توصيه کرد که بايد در استفاده از وسايل گازى و برقى از نهايت احتياط کار بگيرند، بالون هاى گازى را هميشه بررسى کنند تا ليکى نداشته باشد و بالون هاى گازى را هميشه يک کيلو کمتر از اندازۀ ظرفيت گاز پر کنند.

همچنان موصوف افزود که در موقع خواب وسايل گازى را از اتاق بيرون کنند، اگر از زغال سنگ در بخارى و زغال بلوط براى صندلى استفاده مى کنند، خود را مطمين سازند که مواد يادشده، نيم سوز نباشند؛ زيرا بوى زغال نيم سوز، سبب ايجاد مسموميت و حتى مرگ مى شود.

او گفت که مردم باید از  گازهای با کیفیت، بالون های گاز استندرد، چک کردن وسایل برقی قبل از استفاده، دست نزدن به وسایل برقی، سیستم های معیاری برای اعمار پایه های برق و دور نگهداشتن اطفال از جای پخت و پز، از راه هایی است که از سوختگی جلوگیری می کند.

وزارت صحت عامه نيز سوختگى و گاز گرفتگى را نگران کننده خوانده از مردم مى خواهد که در استفاده از اين وسايل احتياط کنند.

معصومه جعفری سخنگوی وزارت صحت عامه می گوید که وزارت صحت عامه، برای کاهش رویدادهای گازگرفتگی روی آگاهی دهی عامه کار می کند و به مردم آگاهی مى دهد که هنگامی که شب می خوابند، بخاری های شان را خاموش کنند و در صورت قابلیت انتقال، بخاری ها را به بیرون از خانه انتقال دهند؛ زيرا در کنار سوختگى، بوى گاز باعث مسموميت و حتى مرگ مى گردد و بيشتر اوقات افراد و اشخاصى بوده اند که در اثر موجويت بالون گاز در داخل اتاق، در هنگام خواب مسموم و جان باخته اند.

وى افزود که سوختگی و گازگرفتگی، نزد مردم برای وزارت صحت عامه چالش عمده مى باشد و پیشگیری از واقعات سوختگی و گازگرفتگی، می تواند از این واقعات جلوگیری کند؛ به همین دلیل مجموع برنامه های آگاهی دهی را برای وقایه گازگرفتگی و سوختگی دارند.

موصوف گفت که وزارت صحت عامه تلاش دارد تا برنامه های آگاهی دهی در اين مورد را از طریق تلویزیون و رادیو بيشتر نمايد.

وی از ساير رسانه های خبرى خواست تا مانند آژانس خبرى پژواک، در اين مورد گزارشاتى را تهيه کنند تا سطح آگاهى مردم دراين مورد بلند برود و از وقوع همچو حوادث جلوگيرى به عمل آيد.

متضررين نيز از مردم مى خواهند که در موقع استفاده از اين وسايل براى گرم کردن منازل شان احتياط کنند.

محمد قسيم يکتن از باشندگان شهرکابل که خانمش در اثر انفجار بالون گاز، در آشپزخانه سوخته و اکنون در شفاخانه استقلال بستر مى باشد گفت: «سوختگى خانمم ناشى از بى احتياطى اش بود، ما همه در حويلى بوديم و طفلکم گاز را باز مانده بود. خانمم که به آشپزخانه رفت، بدون اينکه متوجه بوى گاز شود، گوگرد را روشن کرد و آتش همه جا را فرا گرفت.»

موصوف  از خانواده ها خواست که در موقع استفاده از وسايل گازى و برقى در پخت و پز و گرم ساختن منزل، احتياط کنند.

در همين حال، عبدالعزیز پدر امید ۱۵ ساله گفت که پسرش، در اثر آتش گرفتن یک تانک تیل در شهر مزار شریف سوخته است.

به گفتۀ او هنگامی که تانک تیل آتش می گیرد، امید و دوستانش به دیدن آتش رفته بودند که دو تن از دوستانش نیز در این آتشسوزی زخم برداشته اند.

موصوف از خانواده ها به خصوص پدران و مادران خواست که اطفال شان را از بازى کردن با تیل، چوب و دیگر مواد سوختی دور نگهدارند؛ تا از حادثات سوختگی پیش گیری شود.

Visits: 24

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر