زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ولسی جرگه وزیر برکنار شدۀ مالیه را هفتۀ آینده فرا می خواند

ولسی جرگه وزیر برکنار شدۀ مالیه را هفتۀ آینده فرا می خواند

author avatar
27 Jan 2021 - 17:56
ولسی جرگه وزیر برکنار شدۀ مالیه را هفتۀ آینده فرا می خواند
author avatar
27 Jan 2021 - 17:56

کابل (پژواک، ۸ دلو ۹۹): ولسی جرگه، ضمن انتقاد بر برکناری عبدالهادی ارغندیوال وزیر برکنارشدۀ مالیه، حکومت را به گروگان گیری طرح بودجه متهم می کند و روز دوشنبه هفتۀ آینده، ارغندیوال را برای ارایه معلومات فرا می خواند.

این در حالی است که رییس جمهور، در چهارم همین ماه عبدالهادی ارغندیوال را به دلیل تعلل در جمع آوری عواید، عدم همکاری با هیئت مشترک بررسی مقرری های غیرقانونی در وزارت مالیه و مانع شدن از این بررسی ها، ضعف مدیریتی، عدم تعهد به ارزش های حکومتداری خوب و رعایت نکردن ماده ۷۷ قانون اساسی کشور در وظایف محوله و سرپیچی از احکام و هدایات مقام عالی ریاست جمهوری، از وظیفه برکنار کرد.

اما ارغندیوال، این اتهامات را بی اساس خوانده و گفته است که به دلیل مخالفت او با خریداری ۱۸ نوع گوشت برای اداره امور و جلوگیری از زراندوزی برخی حلقات ارگ، از سمت اش عزل شده است.

در نشست امروز ولسی جرگه نیز دراين مورد بحث شد و شماری اعضای این جرگه، خواستار فراخواندن ارغندیوال برای ارایه جزییات و پاسخگویی به اعضای این جرگه شدند.

ضیاء الدین ضیاء نماینده مردم سمنگان در ولسی جرگه گفت ارغندیوال در حالیکه از سوی این جرگه رای اعتماد را به دست آورده بود، به دلایل غیر موجه برکنار شده است و باید به این جرگه فرا خوانده شود تا از رازهای حکومت پرده بردارد.

شماری از اعضای دیگراین جرگه نیز خواستار فرا خواندن ارغندیوال به این جرگه شدند.

سرانجام ولسی جرگه، با اکثریت آرا فیصله کرد که ارغندیوال روز دوشنبه هفته آینده، برای پاسخگویی به این جرگه فرا خوانده شود.

میر رحمان رحمانی رییس ولسی جرگه گفت که ارغندیوال، به دلیل رعایت اصول اداری و حفظ ثروت ملی بر طرف شده است.

وی افزود: «جای تاسف است کسانی که از این خانه رای گرفته اند، بدون دلیل موجه عزل می شوند؛ اما کسانی که رای نگرفته اند به وظیفه ادامه می دهند. این قانون شکنی سبب بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت می شود و تاریخ در مورد قضاوت خواهد کرد.»

رییس ولسی جرگه، از ارگانهای عدلی و قضایی به خصوص څارنوالی خواست که در باره اين تخطی ها بی تفاوتی اختیار نکند و افرادی را که متهم به حیف و میل دارايی عامه هستند، مورد پیگرد قرار دهد.

در نشست امروز این جرگه، همچنان شماری از اعضای این جرگه، ارگ ریاست جمهوری، اداره امور ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی را به گروگان گیری طرح بودجه متهم کردند.

رحمانی گفت: «حکومت علاقه مندی به ترتیب بودجه ندارد و اصلا در قصه بودجه نمی باشد، باید دیروز در جلسه کابینه طرح سوم سند بودجه به تصویب می رسید؛ اما حتی سند بودجه در آجندای کابینه نیز شامل نشده بود.»

او نیز اداره امور، شورای امنیت ملی و ارگ ریاست جمهوری را به گروگان گیری بودجه متهم کرد و افزود که این جرگه، به خاطر عدم توازن و یکسان سازی معاشات، بودجه را تصویب نکرد و این فیصله جرگه بود.

وی بدون ارایه جزییات گفت که یک حلقه «دزد و مفسد»، در حکومت تلاش دارند تا علیه این جرگه توطیه نماید؛ اما تصمیم این جرگه در مورد بودجه هیچ گاهی تا زمان تحقق خواسته های برحق مردم، تغییر نخواهد کرد.

او در خطاب به اعضای جرگه گفت: «اگر یک افغانی هم برای پروژه ای که من گرفته باشم و در سند بودجه شامل شده باشد، وجود داشت، شما می توانید از سند بودجه آنرا حذف کنید، توطیه هیچ گاهی نمی تواند تصمیم جرگه را تغییر بدهد.»

این در حالی است که حکومت گفته است که رییس و شماری از اعضای این جرگه، به دلیل گرفتن برخی پروژه های نفت و گاز، سند بودجه را به گروگان گرفته است.

Views: 28

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر