زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نخستین محمولۀ ۵۰ تُنی میوۀ خشک کشور به کانادا صادر شد

نخستین محمولۀ ۵۰ تُنی میوۀ خشک کشور به کانادا صادر شد

author avatar
7 Feb 2021 - 14:05
نخستین محمولۀ ۵۰ تُنی میوۀ خشک کشور به کانادا صادر شد
author avatar
7 Feb 2021 - 14:05

کابل(پژواک، ۱۹دلو۹۹): نخستین محمولۀ ۵۰ تُنی میوۀ خشک کشور، از طریق زمین به مقصد کانادا صادر شد و قرار است در کمتر از ۴۰ روز به آن کشور برسد.

حشمت الله غفوری معین وزارت زراعت، مالداری و آبیاری در محفلی که به همین مناسبت در فارم باداغ باغ کابل راه اندازی شده بود، گفت که شرکت خصوصی «راز فود»، نخستین محمولۀ پنجاه تنی میوۀ خشک کشور را از کابل به سوی کانادا حرکت می دهد.

موصوف افزود که این محموله، از طریق ازبکستان به ترکیه و از ترکیه به کانادا صادر می شود.

وی اظهار امیدوارى کرد که این سلسله ادامه پیدا کند، اقلام صادراتی کشور به کشورهای دیگر نیز فرستاده شود و سال جاری میلادی، یک سال خوب برای اقلام صادراتی افغانستان باشد.

او گفت که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، مقدار زیادی از محصولات زراعتی کشور صادر نشد؛ اما تلاش ها جریان دارد تا با بهتر شدن وضعیت، اقلام یادشده به مقاصد از قبل تعیین شده صادر شود.

وی در خطاب به سکتور خصوصی کشور گفت: «بیشتر در راستای پروسس و بسته بندی کار کنید تا مطابق به معیارهای بین المللی شود، حکومت دراین بخش همکار شما خواهد بود.»

به گفتۀ موصوف حکومت افغانستان با کشورهای خلیج، آسیای میانه و آسیای جنوبی، روابط خوب ایجاد کرده است و سهولت ها برای صادرات را فراهم نموده است.

جلال الدین سعید مشاور رییس جمهور گفت که قرار است شرکت یاد شده، در آیندۀ نزدیک میوۀ خشک افغانستان را به استرالیا نیز صادر کند.

بنابر معلومات او، رییس جمهور افغانستان هدف تعیین کرده است تا میزان صادرات کشور که در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی می باشد، در دو سال آینده به بیش از دو میلیارد دالر برسد.

عبدالستار غفاری مسئول شرکت رازفود، در نشست امروز گفت که در محموله ۵۰ تنی، چهارده نوع میوۀ خشک است و بیش از ۵۰۰ هزار دالر امریکایی ارزش دارد.

به گفتۀ موصوف، محمولۀ یادشده که با سه کانتینر ۲۰فوت انتقال می شود، در حدود ۲۰ هزار دالر امریکایی هزینه برمی دارد و در ظرف ۳۵ الی ۴۰ روز به کانادا می رسد.

وی در پاسخ به سوالی گفت که از طریق زمین، صرف مشکلات امنیتی وجود دارد که باید حکومت به آن رسیدگی نماید؛ اما از نگاه اقتصادی از اینطریق با قیمت اندک به مقصد می رسد.

غفاری افزود: «ازطریق هوا چون افغانستان با کانادا دهلیز هوایی ندارد، یک کیلوگرام اقلام صادراتی، در حدود هفت دالر هزینه می برد که در تناسب با راه زمین، بسیار بلند تر تمام می شود.»

حجت الله فضلی رییس اتاق تجارت بین المللی افغانستان که درنشست امروز حضور داشت، اظهار امیدواری کرد که سال جاری میلادی، یک سال پُر دستاورد در بخش صادرات برای افغانستان باشد.

به گفتۀ موصوف، تمام اقلام صادراتی افغانستان به خصوص میوۀ خشک و تازه، از شهرت نیک در بازارهای جهانی برخوردار است و باید تاجران افغانستان، بیشتر روی ستندردسازی کار کنند تا بازارهای بیشتر جهان را به خود جلب بکنند.

او گفت در صورتی که تاجران افغان، به مارکیت های بیشتر دسترسی پیدا کنند، میزان صادرات در کشور افزایش خواهد یافت و حکومت به هدف تعین شده خواهد رسید.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر