زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: از طرح تازۀ امريکا براى سياستگران افغان نبايد خوف داشت

عبدالله: از طرح تازۀ امريکا براى سياستگران افغان نبايد خوف داشت

author avatar
7 Mar 2021 - 18:24
عبدالله: از طرح تازۀ امريکا براى سياستگران افغان نبايد خوف داشت
author avatar
7 Mar 2021 - 18:24

کابل (پژواک، ١٧حوت٩٩): عبدالله عبدالله مى گويد که طرح تازۀ امريکا براى سياستگران  افغان، به‌حیث یکی از نظریات برای تسریع روند صلح  مى باشد؛ نبايد ازآن خوف داشت و آن را نفى کرد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی، این سخنان را روز یک‌شنبه هفدهم حوت، در نشستی به مناسبت «هشتم مارچ؛ روز همبستگی زنان» که در قصرسپیدار برگزار شده بود، مطرح کرد.

به تاز‌‎گی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان، طرحی را با سران دولت و سیاسیون در کابل در میان گذاشته است که از آن، به عنوان «طرح دولت انتقالی برای صلح» یاد می‌شود.

عبدالله، گفت که نباید از طرح‌های تازه برای روند صلح افغانستان، «خوف» داشت و آن را نفی کرد.

اين درحاليست که محمداشرف غنی رییس جمهورکشور، روزگذشته  در مراسم افتتاح سال سوم کاری شورای ملی، برخی از مفردات این طرح را به صورت صریح رد کرد و گفت که انتقال قدرت از طریق انتخابات، برای او اصل است و همه نهادهای جمهوری اسلامی افغانستان برجا می‌مانند.

غنی در این نشست گفت: «هر نهادی می تواند خیال و خوابی را در کاغذی بنویسد و راه حلی برای افغانستان توصیه کند. این کاغذ ها در گذشته هم نوشته شده اند، حالا هم نوشته می شوند و در آینده هم نوشته خواهند شد. وثیقۀ ما، قانون اساسی ما است. به وثیقۀ دیگری ضرورت نداریم. هیچ کسی نمی تواند که در مورد انحلال نهادهایی که موجودیت شان در قانون اساسی افغانستان تسجیل شده است، تصمیم بگیرد.»

عبدالله عبدالله، در بخشى ازصحبت هايش همچنان ياد آور شد که کمی و کاستی‌های زیادی در جمهوری اسلامی افغانستان وجود دارد که موضع جمهوریت را در مذاکره با گروه طالبان تضعیف کرده است.

رئيس شوراى عالى مصالحه ملى، پذيرفت که پراکندگی و تفرقی که در سطح سیاسی افغانستان وجود دارد، در نشان دادن قوت در تمثیل اراده و خواست‌هاى مردم افغانستان، کمک نمی‌کند.

وى با بيان اينکه به کمی و کاستی‌ها در جمهوریت و همچنان پراکندگی و تفرق در سطح سیاسی افغانستان باید رسیدگی شود، افزود که همه باید به این نتیجه برسند که با باورهای متفاوت، در یک جامعه در صلح زندگی کنند.

ازسويى هم دفتر سیاسی طالبان تایید  کرده است که طرح حکومت انتقالی صلح از سوی زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژۀ امریکا با این گروه شریک شده است.

محمد نعیم سخنگوی این دفتر گفته است که این طرح، زیر بررسی رهبری طالبان قرار دارد و تاکنون در بارۀ آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.

بازدیدها: 146

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر