زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خلیلی: صلح یک نیاز اساسی است، نیازمند قربانی از دو طرف مذاکره کننده نیز می‌باشد

خلیلی: صلح یک نیاز اساسی است، نیازمند قربانی از دو طرف مذاکره کننده نیز می‌باشد

author avatar
6 Apr 2021 - 18:57
خلیلی: صلح یک نیاز اساسی است، نیازمند قربانی از دو طرف مذاکره کننده نیز می‌باشد
author avatar
6 Apr 2021 - 18:57

بامیان(پژواک،۱۷حمل ۱۴۰۰): محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان میگوید که اجماع جهانی، منطقه‌ای و ملی در مورد صلح بوجود آمده، این فرصت نباید قربانی منافع شخصی افراد و گروه‌ها شود.

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، این اظهارات را پیش از چاشت امروز، هفدهم حمل در مراسم بیست‌وششمین سالیاد عبدالعلی مزاری در بامیان، در جمع هزاران تن از باشنده‌گان بامیان و ولایت‌های مرکزی، در شهر بامیان مطرح کرد.

 

وی می گوید، سیستم‌ها و نظام‌های پیشنهادی همه مجموعه‌ها و طرف‌های تأثیرگذار به همه‌پرسی گذاشته شود و هر سیستم و نظامی که اکثریت آرای مردم را کسب کرد، قابل قبول باشد.

منبع تأکید کرد، این همه‌پرسی در صورتی ممکن است که یک نفوس‌شماری دقیق از شهروندان کشور تهیه شود تا در آینده سبب کشمکش و نزاع در بین شهروندان کشور نشود. به باور وی آمارهای کنونی احصائیه‌ی مرکزی دقیق نیست.

به باور او، فرصت خوبی برای برقراری صلح و ختم جنگ و منازعه در کشور به وجود آمده است و از آن باید استفاده شود.

موصوف می گوید، در حال حاضر اجماع جهانی، منطقه‌ای و ملی در مورد صلح به وجود آمده و این فرصت نباید قربانی منافع شخصی افراد و گروه‌ها شود.

خلیلی گفت که اکنون همه طرف‌های داخلی و بیرونی به‌شمول طالبان به این باور رسیده‌اند که جنگ راه حل نیست و بحران افغانستان باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود.

خلیلی گفت، زمانی که او تصدی ریاست شورای عالی صلح را بر عهده داشت، پیش‌رفت‌های خوبی صورت گرفته بود؛ اما به گفته‌ی او، با این شورا همکاری صورت نگرفت تا صلح به نتیجه برسد.

او از تبادله‌ی چندین نامه میان سران طالبان و شورای عالی صلح یاد کرد و افزود که طالبان در نامه‌های خود اظهار آماده‌گی کردند؛ اما حکومت به هر دلیلی از همکاری‌های لازم در این خصوص پرهیز کرد.

خلیلی همچنان گفت همانطور که صلح یک نیاز اساسی است، نیازمند قربانی از دو طرف مذاکره نیز می‌باشد.

او تأکید کرد که امارت اسلامی برای دنیا و افغانستان قابل قبول نیست و از جانبی هم طالبان وضعیت موجود را نمی‌پذیرند.

وی می گوید:«در این صورت طرف‌ها باید حاضر به دادنِ قربانی باشند تا این روند به یک نتیجه برسد. »

خلیلی افزود که شرایط تغییر کرده و پاکستان که از حامیان طالبان است و حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بود، حالا به این باور است که امارت طالبان به هیچ وجه به نفع پاکستان، افغانستان و منطقه نیست.

وی هشدار داد که اگر صلح به نتیجه نرسد، جنگ در کشور تشدید می‌یابد و وضعیت بدتر خواهد شد. به نقل از رهبر حزب وحدت، صلح، باید عادلانه و مورد پذیرش تمام اقوام، احزاب و طرف‌ها باشد؛ زیرا اگر این صلح عادلانه نباشد و مردم را به سوی تاریکی هدایت کند و یا جنگ ادامه یابد، در این صورت به نفع نیست.

Views: 20

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر