زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سخنان برخی وکلا در پیوند به حملۀ دشت برچی به مشاجرۀ لفظی انجامید

سخنان برخی وکلا در پیوند به حملۀ دشت برچی به مشاجرۀ لفظی انجامید

author avatar
10 May 2021 - 12:37
سخنان برخی وکلا در پیوند به حملۀ دشت برچی به مشاجرۀ لفظی انجامید
author avatar
10 May 2021 - 12:37

کابل (پژواک، ۲۰ ثور۱۴۰۰): به دنبال مشاجرۀ لفظی میان برخی اعضای ولسی جرگه در پیوند به حمله بر مکتب سید الشهدای برچی، دو بار نشست عمومی این جرگه سری شد و سرانجام  دو کمیسیون جرگه، موظف به بررسی جدی این رویداد شدند.

در حمله موتربم و دو انفجار عصر روز هجدهم ثور در مربوطات ناحیه سیزدهم شهر کابل (دشت برچی)، دست کم حدود ۶۰  تن از دانش آموزان مکتب سید الشهدا و افراد دیگر کشته و بیش از صد تن زخمی شدند.

این رویداد در نشست امروز ولسی جرگه محکوم شد؛ اما اظهارات یک عضو این جرگه، سبب مشاجره لفظی و قطع دو بار نشرات زندۀ تلویزیون از نشست این جرگه شد.

شاه ‌پور حسن زوی نماینده مردم  لوگر در این جرگه، بدون ارایه جزییات مدعی شد که انفجارهای یادشده در دشت برچی، کار ایران بوده و جاسوسان ایران در ولسی جرگه نیز حضور دارند.

این اظهارات حسن زوی، با عکس العمل و اعتراض برخی اعضای دیگر این جرگه رو به رو و باعث هرج و مرج در نشست شد و سرانجام نشست سری و نشرات زندۀ تلویزیون ولسی جرگه از این نشست قطع شد.

نشرات بعد از چند دقیقه دوباره آغاز شد؛ اما شماری از اعضای جرگه در صدر مجلس حضور داشتند و برخی اعضای دیگر این جرگه، خواهان فرصت گرفتن برای صحبت شدند.

سپس هیات اداری به عبدالقیوم سجادی نماینده‌ مردم غزنی در این جرگه فرصت داد و او در واکنش به سخنان حسن ‌زوی گفت: «ما از همکاران خود در مجلس توقع تسلیت داشتیم، نه اینکه نمک به زخم ما بپاشند.»

به گفته او ادامه‌ چنین وضعیت و «نگاه به مردم هزاره» به نفع مردم افغانستان نخواهد بود.

نادر خان کتوازی نماینده مردم پکتیکا دراین جرگه گفت: «من قبلا هم گفتم که دشمن به خاطر ایجاد اختلاف این چنین حملات را راه اندازی می کند، افغان ها متحد هستند و هیچ گاهی اجازه نمی دهند که کسی به نام قوم، مذهب در میان آنها تفرقه را دامن بزند.»

او از حسن زوی و اعضای دیگر این جرگه که به اظهارات حسن زوی واکنش نشان داده بودند، خواست به دشمنان افغانستان اجازه ندهند که اختلافات را میان اقوام ساکن در این کشور دامن بزنند.

در این زمان، حسن زوی بار دیگر خواستار وقت برای سخن زدن خواست؛ اما میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه خطاب به او گفت: «باید در خانه ملت وحدت ملی تمثیل شود و اظهارات تخریب آمیز گفته نشود.»

اما اعتراض ها و سروصداهای نمایندگان مردم، بار دیگر آرامش نشست را بر هم زد و به دنبال آن، نشست دو باره سری شد و نشرات تلویزیون این جرگه نیر قطع گردید.

رحمانی بعد از آغاز دوباره نشست گفت که دشمنان مردم افغانستان، در تلاش اند تا شکاف های قومی در کشور بیشتر شود؛ اما مردم افغانستان به چنین کاری اجازه نمی دهند.

او حمله در درشت برچي را کار دشمنان “خونخوار و لشکر ضد علم و معرفت ” یاد کرد  و ضمن محکوم کردن آن، به کمیسیون های امنیت داخلی و تفتیش مرکزی این جرگه وظیفه سپرد تا چگونگی این رویداد را بررسی و گزارش آن را با نشست عمومی جرگه شریک سازند.

رحمانی گفت: «حفظ اتحاد و وحدت ملی در این شرایط بسیار حساس و مهم کشور، یکی از نیازهای مبرم ملی است، بقا و سرنوشت ملی به اتحاد و یک‌ پارچگی اقوام و باشندگان افغانستان ارتباط دارد.»

Views: 203

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر