زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طالبان برای تامین امنیت میدان هوایی کابل آمادگی نشان دادند

طالبان برای تامین امنیت میدان هوایی کابل آمادگی نشان دادند

author avatar
30 Aug 2021 - 16:13
طالبان برای تامین امنیت میدان هوایی کابل آمادگی نشان دادند
author avatar
30 Aug 2021 - 16:13

کابل (پژواک، ۸ سنبله ۱۴۰۰): طالبان می گویند که برای تامین امنیت میدان هوایی کابل، تاکنون با کشورهای ترکیه و قطر گفتگو نکرده؛ اما می افزایند که برای تامین امنیت این میدان هوایی، آمادگی کامل دارند.

به اساس توافقنامۀ انجام شده بین امریکا و طالبان؛ امریکا و برخی کشورهای دیگر، روند خروج اتباع خود و کسانی که با آنها در افغانستان کار کرده بوده اند، را به تاریخ ۲۴ اسد سال جاری آغاز کردند.

امریکایی ها گفته بودند که این پروگرام تخلیه تا ٣١ ماه جاری اگست ادامه دارد، و در این مدت مسئولیت امنیتی میدان هوایی کابل، به کشورهای امریکا و ترکیه سپرده شده بود.

در این مورد، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به تاریخ ۸ سنبله، به آژانس خبری پژواک گفت که نیروهای خاص طالبان، در میدان هوایی مستقر شده اند و شایستگی تامین امینت میدان هوایی را دارند.

وی افزود: “امارت اسلامی در بخش نظامی به کمک کسی ضرورت ندارد، البته اگر در بخشهای دیگر در جایی ضرورت شد، در موردش فکر می شود.”

مجاهد گفت که طالبان علاوه بر میدان هوایی، قابلیت تامین امنیت تمام کشور را دارند.

از طرف دیگر براساس برخی گزارشات، قرار است که پس از خروج امریکایی ها از افغانستان، امور تامین امنیت میدان هوایی کابل، به کشورهای ترکیه و قطر سپرده شود.

اما احمد الله وثیق معاون سخنکوی امارت اسلامی، در این مورد به پژواک گفت که در رابطه به تامین امنیت میدان هوایی کابل، تاکنون با کشورهای ترکیه و قطر گفتگو صورت نگرفته است.

وی نیز گفت که امنیت میدان هوایی کابل را طالبان تامین می کنند؛ اما اگر در بخشهای تخنیکی ضرورت شد، از کشورهای دیگر همکاری صورت خواهد گرفت.

در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز گفته است که بعد از ملاقات نخست مقامات ترکیه با طالبان، معلوم شد که آنها در مورد امنیت این میدان هوایی فکر دیگر دارند و می خواهند که مدیریت میدان هوایی از سوی ترکیه و امنیت آن، از سوی طالبان تامین شود.

موصوف افزوده است که در همچو حالت، ترکیه در وضعیت خوبی نخواهد بود.

اردوغان گفته است: “ما چگونه به شما (طالبا) امنیت را بسپاریم؟ فرض کنید ما امنیت را به شما سپردیم؛ اما اگر حملۀ خونین دیگر رخ بدهد، باز ما به جهان چه وضاحتی خواهیم داد.”

پیش از تصرف کابل از سوی طالبان به تاریخ ۱۵ اگست، امریکا با ترکیه مصروف گفتگوها بود که مدیریت و امنیت میدان هوایی کابل را به آن کشور تسلیم کند.

ترکیه به این کار چراغ سبز نشان داده بود؛ اما از امریکا کمک لوژیستکی، مالی و سیاسی را درخواست کرده بود؛ اما طالبان با این امر مخالفت نشان داده بودند.

در حالی در رابطه به تامین امنیت میدان هوایی کابل سخن زده می شود که پنجشنبه گذشته، در همین میدان هوایی به اثر انفجار، بیش از ١٠٠ تن کشته شده و بیشتر از ٢٠٠ تن دیگر زخم برداشتند.

Views: 14

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر