زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اتاق تجارت: پس از تغییر نظام، ۹۰ درصد چرخۀ اقتصادی کشور متوقف شده است

اتاق تجارت: پس از تغییر نظام، ۹۰ درصد چرخۀ اقتصادی کشور متوقف شده است

author avatar
13 Sep 2021 - 15:56
اتاق تجارت: پس از تغییر نظام، ۹۰ درصد چرخۀ اقتصادی کشور متوقف شده است
author avatar
13 Sep 2021 - 15:56

کابل(پژواک، ۲۲ سنبله ۱۴۰۰): اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، از منجمد شدن پول خزانۀ افغانستان در خارج از کشور انتقاد کرده و می‌گوید که اگر چرخۀ اقتصادی تا دوماه دیگر به همین منوال ادامه پیدا کند، اقتصاد کشور فلج و فاجعه انسانی رخ می‌دهد.

طالبان در ۲۴ اسد سال روان، پس از تصرف اکثر ولایت های کشور، اداره کابل را نیز به عهده گرفتند که در نتیجه رئیس جمهور پیشین محمد اشرف غنی، کابل را ترک کرد و نظام جمهوری سقوط نمود.

پس از سقوط نظام جمهوری، طالبان اداره کشور را بر عهده گرفتند، امنیت تا حدودی بهتر شده؛ اما به دلیل متوقف بودن واردات، قیمت بیشتر کالاهای وارداتی به شمول مواد نفتی، خوراکه و دوا افزایش قابل ملاحظه یافت، فعالیت اکثر ادارات دولتی وغیر دولتی به شمول نهادهای مالی، متوقف شده است.

متوقف شدن فعالیت بانک‌ها و مارکیت‌های اسعار به ویژه در شهر کابل، شکایات اکثریت شهروندان را برانگیخت و سرانجام بانک‌ها به فعالیت آغاز کردند؛ اما اکثریت نمایند‌گی‌های آنان باز نشده، در انتقال و توزیع پول نیز محدودیت وضع شده است.

اخيراً د افغانستان بانک، با ارسال مکتوبی به بانک‌ها، از آنان خواسته است که به مشتریان خود در یک هفته، یک‌بار ۲۰۰ دالر امریکایی و یا ۲۰ هزار افغانی پرداخت کنند.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، از منجمد شدن سرمایۀ افغانستان در خارج از کشور انتقاد جدی کرد.

وی، با ذکر این‌که ۹۹،۹ درصد واردات و صادرات توسط سکتوری خصوصی انجام می‌شود افزود: «به دلیل منجمد شدن دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور، کار و بار متوقف شده است و اموالی که فعلاً توسط تاجران وارد کشور می‌شود، قبلاً خریداری گردیده است.»

موصوف می‌گوید که در ۲۰ روز گذشته به دلیل بن بست به وجود آمده در سکتور خصوصی، چرخه اقتصادی کشور، ۹۰ درصد از حرکت بازمانده و این معضل بالای روان مردم، تجارت، سیاسیون و نظام، تاثیرات منفی برجا گذاشته است.

الکوزی، خواستار برداشتن تعزیرات شده و گفت که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، تا چند ماه آینده اقتصاد کشور فلج، ۹۰ درصد مردم با فقر جدی رو به رو می‌شوند و یک فاجعه بزرگ انسانی رخ می‌دهد.

الکوزی، از جامعه بین المللی خواست تا دارایی مردم افغانستان را از انجماد آزاد کند و مردم را تنها نگذارد که با ادامه وضعیت، دستاوردهای ۲۰ سال‌گذشتۀ کشور از بین برود و یا دنیا تمام دروازه‌ها را به روی افغانستان مسدود کند.

در عین حال یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، دراین نشست گفت که تحولات اخیر و مشکلات ناشی از انجماد پول‌های منجمدشدۀ افغاستان در خارج از کشور، باعث رکود فعالیت‌های اقتصادی گردیده است.

وی افزود که پول‌های منجمد شده از مردم افغانستان است، نه از حکومت، جامعه بین المللی و کشورهایی که سرمایه افغانستان را منجمد کرده اند، هرچه عاجل پول مردم افغانستان را از انجماد خلاص کنند.

موصوف علاوه کرد: «خوش‌بختانه در این مدت صادرات و واردات جریان دارد، با آنهم تلاش‌ها برای عادی شدن وضعیت جریان دارد.»

به گفته وی، در این مدت، افغانستان به ارزش ۱۵۰ میلیون دالر امریکایی صادرات داشته است.

شیرباز کمین زاده رئیس اتاق صنعت و معادن افغانستان در این نشست، گفت که با تغییر نظام جلو اختطاف، فساد و قاچاق گرفته شده است؛ اما با مشکلات دیگر که انجماد ۱۰ میلیارد دالر دارایی افغانستان است، مواجه گردیده اند.

وی گفت که تاحال بیش از ۱،۵ میلیون نفر سکتور خصوصی معاش دریافت نکرده اند، که این یک معضل بزرگ است.

موصوف افزود که بیش‌تر از این، بالای زخم‌های مردم افغانستان، نمک پاش داده نشود، هرچه عاجل مشکل منجمد شدن دارایی افغانستان را مرفوع کنند.

خان محمد، سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، رابطه تجار با بانک‌های خصوصی و بانک مرکزی را مهم عنوان کرده و گفت که با چالش‌های فراوان رو به رو اند.

او تصریح کرد: «بدون انتقال پول از طریق بانک، تجارت ناممکن است.»

نجیب الله امیری، رئیس عامل اتحادیه بانک‌های افغانستان گفت که اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، بابت منجمد بودن پول خزانه افغانستان در خارج از کشور، باعث آسیب رسانی بزرگ به فعالیت سکتور بانکداری، تجارت و کاروبار در کشور گردیده است.

امیری علاوه کرد: «عدم انتقال پول به خارج از کشور، سبب کاهش واردات و افزایش قیمت‌ها می‌شود.»

حاجی دادگل حضرت‌زی معاون اتحادیه صرافان کشور گفت که جهان باید دوستی خود را نشان بدهد و مردم افغانستان را تنها نگذارد و باید در همچو شرایط، در کنار مردم افغانستان ایستاده شود.

وی، با ذکر این‌که دوستی با افغانستان ضرر هیچ کشور نیست، از جامعه بین المللی، کشورهای منطقه و همسایه‌ها خواست که افغانستان را نگذارند که به فقر و تنگدستی برود.

Views: 86

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر