زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

معلمین: تحفۀ روز معلم امسال ما، بازگشایی مکاتب دختران باشد

معلمین: تحفۀ روز معلم امسال ما، بازگشایی مکاتب دختران باشد

author avatar
5 Oct 2021 - 15:18
معلمین: تحفۀ روز معلم امسال ما، بازگشایی مکاتب دختران باشد
author avatar
5 Oct 2021 - 15:18

کابل (پژواک، ۱۳ میزان ۱۴۰۰): امسال در حالی از روز معلم تجلیل می شود که هنوزهم در مورد بازگشایی مکاتب دختران دوره های متوسطه و لیسه تصمیمی اتخاذ نشده؛ اما معلمین این دوره ها خواستار آغاز دروس اند.

سیزدهم میزان، مصادف با روز ملی معلم است و همه ساله در مرکز و ولایت های کشور، در تمام مکاتب از این روز تجلیل به عمل می آید. در کنار اینکه شاگردان با تهیه تحایف مختلف و دسته های گل، از مقام والای معلم قدردانی می کنند، وزارت معارف نیز با اعطای تقدیرنامه ها و معاشات امتیازی، از معلمین نخبه تقدیر می نماید.

قابل ذکر است که پس از سقوط نظام سیاسی در کشور در ۲۴ اسد سال روان، فعالیت تمام نهادهای تعلیمی و تحصیلی در کشور متوقف شد؛ اما پس از مدتی دروس مکاتب دوره ابتدائیه ذکور و اناث، دروس دوره های متوسطه و لیسه ذکور آغاز گردید.

اما تاهنوز دروس دوره های متوسطه و لیسۀ دختران آغاز نشده است.

خواسته های معلمین مکاتب دخترانه دراین روز

برخی معلمین، از وزارت معارف می خواهند که در قسمت بازگشایی مکاتب دخترانه، دوره های لیسه و متوسطه اقدام کند.

قدسیه معلم یکی از لیسه های شهر کابل، به آژانس خبری پژواک گفت: «من معلم صنوف دوازدهم و یازدهم استم، ولی تاهنوز سرنوشت خود ما و اولادما معلوم نیست، سال تعلیمی خلاص شد، ولی از بازگشایی مکاتب دخترانه خبری نیست.»

وی افزود که دخترش در صنف دوازدهم است و قرار است که سال آینده در امتحان کانکور شرکت کند، ولی امسال تاهنوز درس های شان آغاز نشده است.

موصوف از مسئولان وزارت معارف خواست که در قسمت آغاز دروس مکاتب تصمیم بگیرد و هرچه زودتر، دروس مکاتب دوره های متوسطه و لیسه های دختران آغاز گردد.

در عین حال، لیلا صالحی معلم یکی دیگر از لیسه های شهر کابل گفت: «در این روز معلم، خواست من از حکومت همی است که لطفا از این بیشتر خانواده ها، دختران و معلمین را منتظر نمانید، لطفا دروس دوره های لیسه و متوسطه دختران را آغاز کنید، مردم زیاد رنج دیده اند، ادامۀ این وضعیت مردم را بیشتر رنج می دهد.»

وی که از ده سال به این طرف زبان ادبیات دری را برای دختران صنوف دوازدهم و یازدهم تدریس می کند، گفت: «مردم خوشحال بودند که با تغییر نظام سیاسی درکشور، صلح و آرامش برقرار می شود که واقعا وضعیت امنیتی بهتر شده؛ اما وضعیت اقتصادی مردم خراب است. ادامه این وضعیت، جامعه جهانی را از نظام سیاسی جدید در کشور مایوس می سازد و از حکومت جدید حمایت نمی کنند.»

این معلم در حالیکه گلویش را عقده گرفته بود و به حل مشکلات پیش آمده تاکید می کرد افزود: «یکبار دیگر خواستم از امارت اسلامی این است که لطفا زنان و دختران مظلوم را آزار ندهید، ادامه این وضعیت باعث خواهد شد که مردم هجرت کنند و کشور عزیزشان را ترک کنند.»

به گفته او خواهرش محصل سال پنجم پوهنځی طب است؛ اما به دلیل عدم آغاز دروس پوهنتون های دولتی، در خانه قرار دارد و از بی سرنوشتی خود به مشکل روانی دچار شده است.

لیلا افزود که اگر دروس مکاتب دخترانه و پوهنتون ها شروع نشود، تعداد زیادی مردم به شمول خانوادۀ او بخاطر تعلیم و تحصیل فرزندان شان، کشور را ترک خواهند کرد.

تاکید آگاهان به بازگشایی هرچه زودتر مکاتب دخترانه

محمد معروف مسلم یار استاد پوهنځی اقتصاد، به پژواک گفت که بازگشایی هرچه زودتر مکاتب متوسطه و لیسه دختران، یکی از ضرورت های مبرم و اساسی می باشد.

وی افزود: «آموختن علم بر مسلمان فرض است. اين مسلمان چه مرد باشد يا زن، پسر باشد و يا دختر، فرقی نميكند و نوعيت علم مهم نيست از هر نوعی كه باشد، منتهی دانشی كه به بشريت مفيد مفاد باشد.»

موصوف گفت که با باز شدن مکاتب دختران، مشکلات اقتصادی ده ها هزار معلم زن از طریق معاش و حق حلال مرفوع می گردد.

به گفته استاد مسلمیار: «باز بودن دروازه های مكاتب، سوء تفاهمات گذشته را مرفوع ميسازد، بهانه های جامعه جهانی نسبت به امارت اسلامی مرفوع ميگردد و کمک های جامعه جهانی با افغانستان آغاز می شود.»

استاد مسلمیار در پایان صحبت هایش افزود: «ناگفته نبايد گذاشت كه تصميم امارت اسلامی در رابطه به تحصيل طبقه اناث قاطع است و منتظر فرصتی مناسب و فضای سالم هستند تا دروس دوباره شروع شود و ما امیدواریم که این تصمیم، هرچه زودتر عملی گردد. »

درهمین حال محمد شریف ادیب استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی نیز به باز گشایی مکاتب تاکید کرد و گفت که زنان و دختران، نیمی پیکر از جامعه را تشکیل میدهند. نباید حق تحصیل، تعلیم و کار آنان را گرفته شود.

به گفته او درکنار سایر فواید باز گشایی مکاتب و پوهنتون­ها، جامعه جهانی بالای حکومت اعتماد می کنند که تغییر کرده و با اعلان حمایت، کمک های شان را آغاز خواهند کرد.

موصوف گفت درصورتی که حکومت در بازگشایی مکاتب و پوهنتون ها وکار زنان از تعلل کار گیرد و یا تصمیم نادرست چون دور قبلی حکومت شان اتخاذ نماید، در کنار اینکه با موضع گیری های شدید و جدید زنان و دختران کشور مواجه می شوند، با موضع گیری های شدید دنیا نیز مواجه خواهد شد.

هر دو آگاه یادشده، بازگشایی مکاتب دختران دورۀ لیسه و متوسطه و پوهنتون ها را ضروری دانسته و از حکومت خواستند که در این مورد، کمی از دقت و سرعت کار بگیرد.

آژانس خبری پژواک تلاش نمود تا در این مورد، پاسخ یکی از سخنگویان حکومت را داشته باشد؛ اما آنان در این مورد پاسخ ارایه نکردند.

اما لازم به ذکر است که شیخ نورالله منیر سرپرست وزارت معارف، در گفتگو با تلویزیون الجزیره گفته است به دلیل اینکه شریعت اسلامی مخالف آموزش زنان نیست، حکومت افغانستان نیز با آموزش دختران مشکل ندارد.

در عین حال، ذبیح الله مجاهد معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ، بار ها در صحبت هایش به بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران و پوهنتون ها تاکید کرده؛ اما زمان دقیق آن را مشخص نساخته است.

Views: 45

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر