زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در دو ماه گذشته، ده ها مطبعه و رسانۀ چاپی از فعالیت باز مانده اند

در دو ماه گذشته، ده ها مطبعه و رسانۀ چاپی از فعالیت باز مانده اند

author avatar
5 Oct 2021 - 16:17
در دو ماه گذشته، ده ها مطبعه و رسانۀ چاپی از فعالیت باز مانده اند
author avatar
5 Oct 2021 - 16:17

کابل (پژواک، ۱۳ میزان ۱۴۰۰): مسئولان می گویند که در دو ماه اخیر، به دلیل مشکلات مالی، ۳۵ مطبعه  و شماری از رسانه های چاپی در شهر کابل، از فعالیت باز مانده اند.

احمد فردین ضیایی رئیس عمومی مطبعه دولتی، در صحبتی با آژانس خبری پژواک گفت که طی ۲۰ سال گذشته، در شهرکابل، برای ۲۵۰ مطبعه چاپی، جواز فعالیت توزیع شده است که اکثریت شان را مطابع خصوصی تشکیل می دهند.

اما موصوف افزود که در دو ماه اخیر، به دنبال سقوط نظام سیاسی و مشکلات اقتصادی، فعالیت ۳۵ مطبعه متوقف شده است.

ضیایی گفت که باید برای بازگشایی این مطابع، روی طرحی کار شود تا مشکلات آنان رفع و دوباره به فعالیت خود آغاز کنند.

منبع اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر، مشکلات اقتصادی در کشور حل و مشکلات  سکتور خصوصی، و سرمایه گذاران به ویژه صنعت چاپی مرفوع گردد.

وی در مورد فعالیت مطابع دولتی گفت: «فعلاً فرمایشات ما کم است و ماشین هایی که ما در اختیار داریم، ظرفیت  ۱۸ هزار ورق را در یک دور دارا می باشند، دلیل آن این است که ما مواد خام نداریم؛ چون کشور ما یک کشور وارداتی است، واردات کمتر شده است.»

به گفته او، چاپ شماری از روزنامه های دولتی نیز متوقف شده و آنان نشرات شان را از طریق آنلاین پیش می برند.

اما منبع خاطر نشان کرد: «تلاش داریم که در هفتۀ آینده چاپ خود را شروع کنیم که ارتباط مستقیم با دولت دارد؛ زیرا وقتی بازارها شروع به کار کند، سکتور خصوصی پول بپردازد، بندرها باز شود و در اخیر مشکلات واردات حل گردد، مشکلات چاپ مرفوع میشه با  اعلامیه امارت اسلامی امیدوار هستیم، مشکلات حل گردد و کار مانند گذشته ادامه پیدا کند.»

در همین حال، صفی الله ملاخیل مدیر مسئول مطبعه افغانستان تایمز که خصوصی می باشد، به آژانس خبری پژواک گفت که این مطبعه، در سال ۱۳۸۸ فعالیتش را در بخش چاپ آغاز کرده بود؛ اما از دوماه به این طرف فعالیتش متوقف شده است.

وی افزود: «ما دو روزنامه داریم به نام «روزنامه افغانستان تایمز» و «روزنامه دنیا» که به سه زبان دری، پشتو و انگلیسی فعالیت داشتیم و یک مطبعه به نام «افغانستان تایمز » داریم؛ اما متاسفانه که از دو ماه به اینطرف به دلیل مشکلات اقتصادی، فعالیت هرسه متوقف می باشد.»

وی درمورد توقف فعالیت مطبعه شان گفت: «به دلیل اینکه برای ما هیچ نوع فرمایشی جهت چاپ نمی آید، فعالیت نداریم، باید متذکر شوم که ما با وزارت های امور خارجه، تحصیلات عالی، معارف و «موسسه افغان نیک» که مربوط جرمن ها بود و «شفاخانه خصوصی رحمت»، قرارداد چاپی داشتیم و اوراق مورد نظر آنان را چاپ می کردیم.»

موصوف خاطرنشان کرد که قبل از سقوط نظام سیاسی، روزانه حدود ۱۰۰ هزار صفحه چاپ می کردند؛ اما اکنون به صفر رسیده است.

به گفتۀ او در این مطبعه ۲۰ کارمند مصروف کار بودند، که اکثریت شان بیکار شده اند.

منبع در مورد معاشات کارمندان خود، گفت: «هر اداره از خود پالیسی  میداشته باشد که باید به اساس او کمی پول  را نگاه و ذخیره داشته باشد، فعلاً ما مقدار کمی پول داریم که تا ۳ یا ۴ ماه میشه انگشت شمار کارمند که داریم برشان معاش بدهیم.»

موصوف، از حکومت خواست که همچو مطابع را کمک و حمایت کند تا از سقوط نجات یابند و دوباره به فعالیت شان آغاز نمایند.

وی گفت: «فعلاً خو موسسات هم نیست و چشم امید ما به همین دفاتر دولتی است، ولی اگر امارت اسلامی چاپ داشته باشد، ما در خدمت شان هستیم و بر ما شرایط را آماده سازند که بهتر از گذشته کارکنیم. »

در همین حال یکتن از کارمندان «روزنامه دولتی انیس»  به پژواک گفت که این روزنامه ۹۲ سال میشه که فعالیت داشت و در بخشهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نشرات می کرد؛ اما به دلیل مشکلات مالی، از حدود دوماه به اینطرف نشرات ندارد.

وی افزود: «ما روزانه ۳۵۰۰ شماره چاپ می کردیم و منبع تمویل ما وزارت اطلاعات و فرهنگ است و بعد از آمدن امارت اسلامی در ۲۴ اسد، آخرین چاپ  را داشتیم که بعد از آن همه چاپ متوقف شده و به گونه آنلاین هم فعالیت کمی داشتیم، به دلیل مشکلات تخنیکی متوقف شده و سیستم آن تا حال جور نشده است. »

موصوف اظهار امیدواری کرد که به زودی مشکلات شان حل و روزنامه انیس دوباره به فعالیت خود آغاز کند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر