زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بررسی: ۴۵درصد چالش های بخش نسایی و ولادی در جوزجان حل شده است

بررسی: ۴۵درصد چالش های بخش نسایی و ولادی در جوزجان حل شده است

author avatar
2 Dec 2021 - 15:32
بررسی: ۴۵درصد چالش های بخش نسایی و ولادی در جوزجان حل شده است
author avatar
2 Dec 2021 - 15:32

شبرغان( پژواک، ۱۱ قوس ۱۴۰۰): انجمن اجتماعی جوانان اندیشمند، در شهر شبرغان طی نشست خبری از حل شدن ۴۵ در صد مشکلات بخش نسایی و ولادی جوزجان خبر داده است.

این نشست خبری امروز تحت عنوان “یافته های بررسی اجتماعی” به حمایت مالی اداره انکشافی ملل متحده (UNDP) راه اندازی شده بود. شبکه امانت داری ولایتی از گروههای مدنی رضا کار با حمایت تخنیکی دیدبان شفافیت افغانستان در ولایت جوزجان جهت تقویت حکومتداری خوب ایجاد گردیده و انجمن اجتماعی جوانان اندیشمند جوزجان نقش اجرایی در این برنامه داشتند.

این انجمن در ماه حمل سال روان کار بررسی صحت عامه ولایت جوزجان را آغاز نموده بود. این پروسه بنا بر جنگ های اخیر – قبل از ماه اسد سال روان- به گونۀ مختل شد  ولی پس از بهبود وضعیت امنیتی دوباره آغاز یافت.

سید مسعود حسینی، معاون انجمن یادشده، در نشست خبری یادشده گفت که این انجمن ابعاد مختلف بخش نسایی ولادی ریاست صحت عامه جوزجان را بررسی کرده است.

به گفتۀ حسینی، در این بررسی امکانات و مشکلات موجود بخش نسایی ولادی را شناسایی و آنرا با مقام‌های ذیربط شریک کرده است.

بنا بر معلومات او، چهل و پنج درصد مشکلاتی که در گذشته در این بخش موجود بود، حل شده است.

به گفتۀ وی، مشکلات حل شده شامل گرفتن پول از بیماران زن به عنوان شرینی و نبود جای مناسب برای بود و باش مریضداران و برخی موارد دیگر بوده است.

حسینی همچنان می گوید، عدم پرداخت به موقع معاش کارمندان بخش نسایی ولادی، بخش دیگر کار این بررسی بود که با مقام ها شریک ساخته شده و به این معضل نیز نقطۀ پایان گذاشته  شده است.

او می‌افزاید که بررسی این نهاد در قسمت امور اجتماعی از طریق شماری از رضاکاران و فعالان جامعۀ مدنی و رسانه‌یی در سایر بخش های ادارات دولتی این ولایت ادامه دارد.

سید رسول سادات، رییس شبکۀ امانتداری شهر شبرغان که بخش انجمن یادشده می‌باشد، در  نشست خبری امروز گفت که نقش نهاد یادشده در این روند، همکاری رضاکارانه است و چون نقش اجرایی ندارد نمی‌تواند چیزی را بر مسئولین تحمیل کند.

اما او افزود: «ما در قبال بررسی های موجود، برنامه های دادخواهی را به راه می‌اندازیم تا نتایج متوقعه را به دست آوریم.»

زهرا سعیدی، ناظر مراکز صحی شبکۀ امانتداری می‌گوید که قرار است بعد از کسب نتایج مطلوب از بررسی در بخش صحت عامه، بررسی‌ها در سایر ادارات این ولایت راه اندازی کند.

وی علاوه کرد:«متعهد هستیم که کارهای خود را وسعت دهیم تا این مسایل بتواند باعث آوردن تاثیرات مثبت در ادارات دولتی شود.»

سعیدی از مردم خواست تا در قسمت آوردن تغییرات مثبت در ادارات و زدودن موارد فساد ‌آنها را یاری رسانند.

خال محمد ناضر محلی مرکز صحی قریه عید محله و باشنده این قریه در گزارشی به انجمن یاشده نوشته است:« این کلینک صحی در قریه عید محله جوزجان قرار داشته و از مدت طولانی مردم و مراجعین شکایت از بخش کادر صحی کلینیک داشتند و ما هم شاهد این موضوع بودیم. شکایت مردم از اخذ شرینی به شکل اجباری و همیشه گی از مریضان و پایوزان شان به مقدار چهار صد افغانی طلب می کردند و مردم هم پرداخت می نمودند»

او نوشته است که بعد افعالیت انجمن یادشده نه تنها این بلکی بسیاری از مشکلات دیگر در این کلینیک حل شده است.

در پای این گزارش شماری از مردم محل امضا کرده اند.

نهم دسمبر، روز بین المللی مباره با فساد است. مبارزه با فساد اکنون یک پدیدۀ جهانی دانسته می شود. در حالی‌که فساد به هر کشور تاثیر می‌گذارد؛ اما اسناد نشان می‌دهد که افراد فقیر از این پدیده بیشتر آسیب می بینند.

فساد برای اهداف انکشافی، یک بن بست کلان به میان آورده، خطر در برابر عملی کردن قانون است، زمینه را برای نقض حقوق بشر فراهم می‌کند، بازارهای تجاری و کیفیت زندگی را از بین می برد. همچنین به انجام جرم‌ها زمینه سازى می‌کند و به مصئونیت زندگی انسان خطر به وجود می آورد. فساد، باعث بی‌ثباتی و فقر بیشتر می‌باشد.

بازدیدها: 203

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر