زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ریاست صحت‌عامۀ کندز از تداوی ۱۹۹ معتاد طی سه ماه اخیر خبر می‌دهد

ریاست صحت‌عامۀ کندز از تداوی ۱۹۹ معتاد طی سه ماه اخیر خبر می‌دهد

author avatar
7 Dec 2021 - 18:14
ریاست صحت‌عامۀ کندز از تداوی ۱۹۹ معتاد طی سه ماه اخیر خبر می‌دهد
author avatar
7 Dec 2021 - 18:14

کندز (پژواک، ۱۶ قوس١٤٠٠): مسؤولان ریاست صحت‌عامۀ ولایت کندز از جمع‌آوری شماری از معتادین مواد مخدر در این ولایت خبر می‌دهند.

مسوؤلان می‌افزایند که این معتادین را از نواحی مختلف این شهر و ولسوالی‌های این ولایت جمع‌آوری کرده که اکنون جهت صحت‌یابی تحت مداوا قرار دارند.

این مسؤولان می‌افزایند، طی سه ماه گذشته به تعداد ۱۹۹ معتادی که به این شفاخانه جهت درمان آورده شده بودند، در وضیعت بدی قرار داشتند که بعد از مداوا به خانه‌های شان برگشته اند.

قاری محمدانور بشیر رییس صحت‌عامۀ کندز می‌گوید، هم اکنون ۸۰ تن از معتادین در این مرکز بستری اند و در هماهنگی با سایر ادارت تلاش‌ها جریان دارد، تا همه معتادین را جمع‌آوری و تحت مداوا قرار داده شوند.

وی همچنان از مؤسسات و جامعۀ بین المل خواهان کمک به این مرکز درمانی شد .

وی گفت: «هم اکنون ۸۰ تن در این مرکز درمانی معتادین، بستری اند؛ ما در تلاش هستیم تا تمام معتادین را از شهر جمع آوری کرده و تحت مداوا قرار دهیم. ما از مؤسسات و جامعۀ جهانی می‌خواهیم، تا با مراکز صحی در کندز همکاری نمایند.»

با این حال، داکتر تازه احمدزی مسؤول شفاخانۀ معتادین ۸۰ بستر ولایت کندز می‌گوید، با روی کار آمدن حکومت جدید، ۱۹۹ تن معتاد به مواد مخدر در این مرکز درمانی درمان شده اند.

آقای احمدزی شمار معتادین مواد مخدر را در این شهر هزاران تن تخمین کرده و ابراز می‌دارد که شمار بیشتر این معتادین در مرکز و ولسوالی‌های قلعۀذال و امام‌صاحب اقامت دارند.

وی از کمبود ادویه در این شفاخانه خبر داده می‌افزاید که در حکومت پیشین مؤسسات این مرکز را حمایت می کردند، ولی اکنون این مرکز از سوی مؤسسات حمایت نمی‌شود.

وی افزود: «با آمدن حکومت سرپرست در ولایت کندز، ۱۹۹ تن در شفاخانۀ معتادین کندز تدوای شده اند و اکثر این معتادین داوطلبانه می‌آیند و مریضانی که به رضایت خود نمی‌آیند، ما آنها را با همکاری قوماندانی اینجا می‌آوریم؛ ما با کمبود مواد روبه‌رو هستیم،؛ از موسسات می‌خواهیم ما را همکاری نمایند.»

در همین حال افرادی که در این مرکز تحت مداوا قرار دارند، از مسؤولین این مرکز درمانی ابراز قدردانی نموده و از اعتیاد به مواد مخدر ابراز ندامت می‌کنند؛ این معتادین امیدوار به برگشت به زنده‌گی عادی اند و از تجربۀ تلخ دورۀ اعتیاد حکایت دارند.

عبدالستار یکی از افرادی است که در این مرکز صحی تحت مداوا قرار دارد؛ وی می گوید، روزهای سخت دورۀ اعتیاد را سپری کرده و همه از او در محیط متنفر بودند؛ او با ابراز ندامت از این کار، به زنده‌گی بهتر امیدوار است .

وی می‌افزاید: «از اینکه به این مواد مبتلا بودم، همه در محیط از من متنفر بودند؛ حتا خانواده من از من متنفر بود؛ من حالا اینجا در این مرکز آمده ام، تا از این وضیعت رهایی پیدا کنم؛ پیام من به تمام جوانان این است تا از این عمل خودداری کنند.»

از سوی دیگر، جمعه‌گل منصف سخنگوی قوماندانی امنیۀ کندز می‌گوید که پولیس در این ولایت به هیچ کس اجازۀ فروش مواد مخدر را نخواهد داد.

وی همچنان از همکاری پولیس با نهاد صحی در قسمت جمع‌آوری معتادین از شهر خبر می‌دهد.

منصف گفت: «با آمدن امارت اسلامی در کندز ما مواد نشه‌آور را بند کردیم و کسانی که دست به فروش این مواد می‌زنند برخورد می‌کنیم و همچنان ما با ریاست صحت در قسمت جمع‌آوری این معتادین همکار هستیم.»

این در حالی است که هنوز هم میزان معتادین به موادمخدر در کندز به هزاران تن می‌رسد و بیشتر آنها در شهر و شماری از ایشان در ولسوالی‌های این ولایت مستقر اند.

Views: 16

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر