زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

 ۶۲ کوپراتیف در ولایت بغلان بیش از ۱۶ میلیون افغانی قرضدار ریاست زراعت است

 ۶۲ کوپراتیف در ولایت بغلان بیش از ۱۶ میلیون افغانی قرضدار ریاست زراعت است

author avatar
9 Dec 2021 - 15:04
 ۶۲ کوپراتیف در ولایت بغلان بیش از ۱۶ میلیون افغانی قرضدار ریاست زراعت است
author avatar
9 Dec 2021 - 15:04

پلخمری (پژواک، ۱۸ قوس ۱۴۰۰): یافته‌های آژانس خبری پژواک نشان می‌دهد که از ۱۶ سال به این‌سو در هشت ولسوالی ولایت بغلان ۶۲ کوپراتیف ۱۶ میلیون، ۲۰۰ و ۳۹هزار و ۴۶۷ افغانی قرضدار ریاست زراعت است.

بر اساس یافته های آژانس خبری پژواک، ۶۲ کوپراتیف از ریاست زراعت تخم اصلاح شدۀ گندم را خریداری و در مناطق شان به دهاقین توزیع کرده است؛ اما پول آنرا تحویل نکرده است.

بر اساس اسناد که به دسترس پژواک قرار گرفته است در این ۶۲ کوپراتیف ۱۸۶ مسئول از دادن قرض تضمین کرده؛ اما باوجود این که از سال ۱۳۶۸ به این‌سو به آنها ۶۲ مکتوب فرستاده شده و به طور رسمی آز آن خواسته شده است که قرض ریاست زراعت را اجرا نماید؛ اما تاهنوز این کار را نکرده است.

ریاست زراعت، مالداری، عشر و زکات ولایت بغلان می پذیرد که کوپراتیف ها بیش از ۱۶ میلیون افغانی قرضدار این ریاست است و مسئولان آن این قرض را به ریاست زراعت تحویل نکرده است.

مکتوب اخیر به تاریخ ۲۲ ماه حمل سال جاری از مقام ولایت عنوان قوماندانی امنیۀ بغلان و کاپی این مکتوب به پنج ولسوالی این ولایت، ریاست انکشاف کوپرانیف ها و آمریت امور زراعتی ریاست زراعت فرستاده شده و در آن شماره های صادرۀ همه ۶۲ مکتوب، شمارۀ مکتوب و تاریخ آن ذکر کرده است.

این مکتوب در جریان سال جاری با جدول قرضداران به قوماندانی امنیه ارسال شده و از آن تقاضا به عمل آمده است که کوپراتیف های قرضدار تاهنوز قرض ریاست زراعت را پرداخت نکرده؛ اما ارگان های امنیتی تاهنوز قرضداران را جلب نکرده اند.

در این مکتوب از قوماندانی امنیه خواسته شده است که به حوزه های امنیتی وظیفه دهد که قرضداران را جلب و از نزد آنها قرض تحویل نماید.

بغلان مرکزی، پلخمری، دهنه غوری، دوشی، خنجان، بنو، فرهنگ و ده صلاح از جمله ولسوالی های ولایت بغلان است که کوپراتیف ها در آن قرضدار ریاست زراعت است.

بر اساس اسناد دست داشتۀ پژواک در ولسوالی بغلان مرکزی ۲۴ کوپراتیف مبلغ ۸۷۰۸۹۹۱ افغانی، در پلخمری ۱۱ کوپراتیف مبلغ ۲۷۳۱۰۲۶ افغانی، در دهنه غوری پنج کوپراتیف مبلغ ۱۳۲۰۵۸ افغانی، در دوشی ۱۲ کوپراتیف مبلغ ۱۸۹۸۳۰۰ افغانی، در ولسوالی خنجان شش کوپراتیف مبلغ ۸۶۰۲۵۰ افغانی، در بنو یک کوپراتیف مبلغ ۱۵۲۷۹۴ افغانی، در خوست فرنگ یک کوپراتیف مبلغ ۱۲۵۰۰۵ افغانی و در ولسوالی ده صلاح دو کوپراتیف مبلغ ۴۰۴۰۴۳ افغانی قرضدار ریاست زراعت است.

قاری محمد نعیم همکار رئیس ریاست زراعت، مالداری، عشر و زکات ولایت بغلان در مورد کوپراتیف های قرضدار به آژانس خبری پژواک گفت: “در کوپراتیف ها چند مشکل عمده وجود داشت، یک مشکل این بود که آنها با زورمندان رفاقت داشت، از زور و اسلحۀ آنها استفاده می کرد؛ دیگر این که به ریاست زراعت می گفتند منطقه از امارت اسلامی است، ناامن است و ما نمی توانیم پول ریاست زراعت را پرداخت نماییم؛ برای ما مشکلات خلق می شود؛ مشکل دیگر این بود که مسئولان کوپراتیف ها به شکل مطلق از دادن این مبلغ پول خودداری می کردند، بهانه می کرد که افراد امارت اسلامی از نزد آنها پول گرفته یا میگیرد، به اساس این عوامل پول تحویل نشده است.”

اما مسئولان کوپراتیف های قرضدار می گویند که ریاست زراعت این پول را از اما نخواسته است؛ به این خاطر ما آن را تحویل نکردیم.

عبدالحکیم یک مسئول کوپراتیف «صافی کیله گی» که ۴۱۲۵۰ افغانی قرضدار است گفت: “ممکن ۱۴ سال می شود که ما از ریاست زراعت تخم اصلاح شده بردیم؛ زمانی که تخم را به مردم توزیع کردیم آنها گفتند که حکومت با ما کمک کرده و پول آن را برای شما نمی دهیم، کس به ما پول نداده، بعداً وضعیت امنیتی خراب شد، زورمند نیستیم؛ اما حکومت پول نمی خواست و ما نیز دل نمی کردیم که پول را پرداخت نماییم؛ اکنون نیز ۲۵۰۰۰ افغانی در بانک دارم، کوپراتیف ما منحل گردیده است، هیچ چیزی وجود ندارد.”

اخترمحمد مسئول کوپراتیف اخلاص در منطقۀ “دند شهاب الدین” که مبلغ ۸۵۸۵۰۰ افغانی قرضدار ریاست زراعت است به پژواک گفت: “ما که تخم گندم را به مردم توزیع کردیم آنها پول ندادند؛ پول همین قسم ماند، کوپراتیف های ما منحل شد، پس از آن کسی آن را تعقیب نکرد، پول ما نیز در بانک باقی ماند، دهاقین به ما گفتند که حکومت با ما کمک کرده و شما کمک را بالای ما می فروشید. چهار پنج سال می شود که ما قرضدار هستیم، زورمند نیستیم.”

رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان در مورد جمع آوری قرض کوپراتیف ها به پژواک گفت: “امارت اسلامی اکنون بر سراسر کشور حاکمیت دارد، زورمندی به پایان رسیده و هیچ کس بالاتر از قانون نمی باشد، ما قرض دولت را از همه مردم جمع آوری می نماییم، در هر منطقه و هر مکان که باشند، هیچ کس حق ندارد حق حکومت را بخورد، یا پول حکومت را تحویل نکند، ادارۀ ولایتی در بخش جمع آوری عواید جدی است و هر کس که پول دولت را تحویل نکند مورد برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.”

قابل یادآوری است که بر اساس گزارش آژانس خبری پژواک که به تاریخ ۱۴ قوس نشر کرد ۲۶ اجاره دار املاک شاروالی طی ۱۸ سال گذشته ٨٨،٨ میلیون افغانی را به حکومت تسلیم نکرده است.

Views: 176

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر