زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یونسکو: نیمی از کودکان واجد‌شرایط در مکاتب ثبت‌نام نکرده‌اند

یونسکو: نیمی از کودکان واجد‌شرایط در مکاتب ثبت‌نام نکرده‌اند

author avatar
30 Dec 2021 - 16:32
یونسکو: نیمی از کودکان واجد‌شرایط در مکاتب ثبت‌نام نکرده‌اند
آرشیف
author avatar
30 Dec 2021 - 16:32

 کابل (پژواک، ۹ جدی ۱۴۰۰): یونسکو در گزارش تازۀ خود در حالی که گفته است، نیمی از کودکان واجد‌شرایط در مکاتب ثبت‌نام نکرده‌اند، از حکومت این کشور خواسته، تا به تعهداتش برای فراهم کردن زمینه آموزش بدون تبعیض، عمل کند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  در گزارش تازۀ خود زیر عنوان «حق آموزش؛ در افغانستان چه چیزی در خطر است؟» گفته است که چالش‌ها در مسیر آموزش این کشور فراوان است و دستکم نیمی از کودکان واجد شرایط در افغانستان، در مکتب ثبت نام نکرده‌اند.

در گزارش تازۀ این سازمان که روز چهارشنبه، هشتم قوس نشر شد، آمده است که با وجود پی‌رفت‌ها در زمینۀ آموزش در افغانستان در دو دهۀ گذشته، نرخ سواد در این کشور در پایین‌ترین سطح در میان کشورهای منطقه و آسیایی باقی مانده و سطح نتایج یادگیری در میان دانش‌آموزان افغانستان در مکتب‌ها، پایین است.

از سوی دیگر، این نهاد می‌افزاید که سیستم آموزشی افغانستان از تبعیض جنسیتی رنج می‌برد و باید این کشور به تعهداتش برای فراهم کردن زمینۀ آموزش بدون تبعیض، عمل کند.

در همین حال، این نهاد تصریح کرده که افغانستان برای حفظ سیستم آموزشی خود به‌شدت به کمک‌های خارجی وابسته است؛ از این‌رو، سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه لازم است و باید منابع آموزشی کافی برای دانش‌آموزان افغان اختصاص یابد.

یونسکو این اظهارات، مبنی بر نابرابری جنسیتی در زمینۀ حق آموزش در افغانستان را در حالی مطرح می‌کند که بعد از روی‌کار‌ آمدن حکومت سرپرست، در نیمی از ولایت‌های کشور دختران بالاتر از صنوف ششم، اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند.

داکتر نعیم وردک عضو ارشد «امارت اسلامی» و سخنگوی دفتر سیاسی «طالبان» در قطر به یکی از رسانه‌ها گفت که درحال حاضر دختران بالاتر از صنوف ششم در ۱۷ ولایت کشور به مکتب می‌روند و سال آینده در تمام ولایت های کشور مکاتب بازگشایی خواهد شد.

وی گفت که آنان مانع دروس دختران در مکاتب و مراکز تحصیلی نمی‌شوند و در حال حاضر دختران در مراکز تحصیلی خصوصی، مصروف تحصیل اند.

منبع دلیل اینکه چرا تاهنوز تمام مکاتب دخترانه در کشور بازگشایی نشده، گفت که فراهم شدن زمینۀ تعلیم و تحصیل مصئون برای دختران و موجودیت برخی مشکلات فرهنگی در برخی ولایت‌ها، باعث ایجاد این مشکل شده بود.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر