زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

به دلیل عدم تطبیق واکسین در ارزگان، واقعات بیماری سرخکان افزایش یافته‌است

به دلیل عدم تطبیق واکسین در ارزگان، واقعات بیماری سرخکان افزایش یافته‌است

author avatar
9 Feb 2022 - 15:40
به دلیل عدم تطبیق واکسین در ارزگان، واقعات بیماری سرخکان افزایش یافته‌است
author avatar
9 Feb 2022 - 15:40

ترینکوت (پژواک، ۲۰ دلو ۱۴۰۰): سرطبیب شفاخانۀ دولتی ارزگان می‌گوید، به دلیل عدم تطبیق متواتر واکسین، واقعات بیماری سرخکان در میان کودکان این ولایت، افزایش یافته‌است.

داکتر عبدالغفار وطنوال سرطبیب شفاخانۀ ولایتی ارزگان این مطالب را در مصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری پژواک بیان کرد.

او گفت، ۷۰ درصد کودکانی که به شفاخانۀ ولایتی ارزگان آورده می‌شوند، مصاب به بیماری سرخکان اند؛ و در حالتی به شفاخانه انتقال داده می‌شوند که وضعیت صحی شان وخیم می‌باشد.

او می‌افزاید، در جریان بیش از سه ماه اخیر، ۴۹۱ کودک مصاب به بیماری سرخکان، به این شفاخانه انتقال داده شده که از این جمله، سه تن شان جان باخته‌اند.

به گفتۀ او، هرچند آن‌ها کودکان مصاب به سرخکان را در این شفاخانه تحت مداوا قرار می‌دهند؛ اما به خاطری که دیر به شفاخانه انتقال داده می‌شوند، شماری از آن‌ها جان می‌دهند.

وطنوال عامل مصابیت کودکان به این بیماری موسمی را عدم تطبیق متواتر واکسین این بیماری می‌خواند.

 او می‌گوید، هرچند در ولایات دیگر کشور نیز کمپاین واکسین سرخکان آغاز گردیده؛ اما در ولایت ارزگان این کار صورت نگرفته که اکنون مردم عواقب بد آن را تجربه می‌کنند.

نامبرده از وزارت صحت‌عامه و سازمان جهانی صحت (WHO) می‌خواهد که به خاطر جلوگیری از مصاب شدن کودکان به بیماری سرخکان در این ولایت، کمپاین تطبیق واکسین را آغاز نماید.

خانواده‌های اطفال مصاب به سرخکان که به شفاخانه انتقال داده شده، می‌گویند که در اکثر مناطق، تعداد زیادی از اطفال به شکل گروهی به این بیماری مصاب شده‌اند و وضعیت صحی آن‌ها را بدتر ساخته‌است.

گلالی باشندۀ ترینکوت مرکز ارزگان است که کودک شش ساله‌اش را که مصاب به بیماری سرخکان است، در شفاخانۀ ولایتی بستر کرده‌است.

نامبرده به پژواک گفت که در آغاز نمی‌دانست که پسرش مصاب به بیماری سرخکان شده؛ اما زمانی که وضعیتش خراب شد و به شفاخانه آورد، داکتران برایش گفتند که مصاب به بیماری سرخکان است.

او می‌گوید که داکتران شفاخانۀ ولایتی برایش گفتند که کودک را به خاطر تداوی بهتر به شفاخانۀ میرویس ولایت کندهار انتقال نماید؛ به خاطری که قابل نگرانی است و در اینجا امکانات تداوی آن وجود ندارد.

او می‌افزاید که این تنها پسر وی نیست که به این بیماری مصاب شده؛ بلکه اکثریت اطفال قریه مصاب به بیماری سرخکان شده و به مراکز صحی انتقال داده شده‌اند.

نامبرده نیز از مقام‌های صحی خواست که به خاطر جلوگیری از بیماری سرخکان در این ولایت، کمپاین واکسین را آغاز نماید.

 شفاخانۀ ولایتی ارزگان یگانه شفاخانۀ ۱۰۰ بستری است که ضمن ترینکوت مرکز ارزگان، بیماران ولسوالی‌ها نیز به این شفاخانه آورده می‌شوند.

حاجی دعوت والی ارزگان چند روز قبل در جریان دیدار از این شفاخانه، از مسؤولان وزارت صحت‌عامه خواست که به خاطر رسیده‌گی به مشکلات صحی مردم، اقدامات لازم را انجام دهند.

Views: 125

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر