زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

چهار تن در پیوند به کندنکاری ساحات باستانی در جوزجان بازداشت شدند

چهار تن در پیوند به کندنکاری ساحات باستانی در جوزجان بازداشت شدند

author avatar
13 Feb 2022 - 11:28
چهار تن در پیوند به کندنکاری ساحات باستانی در جوزجان بازداشت شدند
author avatar
13 Feb 2022 - 11:28

 شبرغان (پژواک، ۲۴ دلو ۱۴۰۰): منابع محلی در جوزجان از بازداشت چهار تن به اتهام کندنکاری غیرقانونی ساحات باستانی در حومۀ شهرشبرغان خبر دادند.

میرافضل شیرزی مدیر حفظ آبدات تاریخی و ساحات باستانی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان گفت، حفاری خودسرانۀ ساحات باستانی در هر نقطه‌یی که توسط شماری از افراد صورت می‌گیرد، بر مبنای قانون نافذۀ کشور، جرم پنداشته می‌شود.

او علاوه کرد: «هیچ فردی حق ندارد، در ساحات باستانی دست به حفریات خودسرانه بزند.»

وی افزود، غرض حفظ آبدات تاریخی و ساحات باستانی در ترکیب ریاست اطلاعات و فرهنگ «قطعۀ ۰۱۲» را ایجاد کرده و این قطعه مکلفیت دارد، تا از کارهای افرادی که به حفریات خودسرانه مبادرت می‌ورزند، جلوگیری نماید.

شیرزی تصریح کرد، کاوشگری خودسرانۀ افراد در ساحات باستانی، باعث تخریب آبدات تاریخی شده و این امر باعث از بین رفتن میراث‌های فرهنگی می‌شود.

او خاطرنشان ساخت، به همین دلیل، امروز چهار تن از افرادی که در ساحۀ «ایل‌تیگیرمان تپۀ» شهر شبرغان، مصروف حفاری خودسرانۀ این ساحۀ باستانی بودند، توسط منسوبین «قطعۀ ۰۱۲» بازداشت گردیده و به نیروهای امنیتی سپرده شدند.

در این حال، قاسم یکتن از افراد بازداشت شده می‌گوید: «ما یک گروپ پانزده نفری هستیم که گاه‌گاهی در ساحات باستانی کار حفاری را پیش می‌بردیم؛ اما امروز نسبت خرابی اوضاع جوی تنها چهار نفر ما در ساحۀ ایل تیگیرمان تپه آمده و مصروف کندنکاری بودیم که دستگیر شدیم.»

 موصوف درادامه گفت، تا کنون نمی‌فهمیدند که آیا کندنکاری ساحات تاریخی جرم است و اگر می‌فهمیدند، دست به چنین کاری هرگز نمی‌زدند.

اما قاسم نگفت که از چه مدتی مصروف کار حفاری ساحات باستانی بوده و کدام ساحات را با همقطارانش حفاری نموده‌اند.

او که از عملکردش نادم است، از مسؤولان امور مربوط می‌خواهد که او را با گرفتن ضمانت از قید آزاد سازند.

 محمدحنیف یکی از باشنده‌گان شهر شبرغان می‌گوید، حفاری ساحات باستانی در حومۀ شهر شبرغان از سالیان دراز ادامه دارد و حکومت مکلف است، تا از تخریب این ساحات جلوگیری نماید.

او گفت، در ساحات باستانی «طلاتپه» واقع پنج کیلومتری شرق شهر شبرغان به جز از تودۀ خاک چیز دیگری به‌جا نمانده و اطراف این تپه به کشتزار گندم، مبدل شده‌است .

وی افزود، در حالی‌ که آثار مطلای این تپه که حدود بیست و سه هزار پارچه است، امروز از بزرگترین  آثار باستانی و تاریخی در سطح دنیا محسوب می‌گردد .

موصوف اضافه کرد: «اما ساحۀ طلا تپه نسبت بی‌غوری حکومات اسبق به یک مخروبه تبدیل شده و نیاز به توجه بیشتر دارد.»

او از مسؤولان امور خواست، تا در قسمت حفظ ساحات باستانی در ولایت جوزجان، با جدیت تمام عمل کنند و نگذارند، افراد استفاده‌جو دست به تخریب این ساحات تاریخی و باستانی زده، آثار آن ‌را به غارت ببرند.

این درحالی است که چندی قبل نیز «قطعۀ ۰۱۲» ریاست اطلاعات و فرهنگ جوزجان، شش تن را به اتهام شکار پرنده‌گان نایاب و آسیب به حیات وحش، دستگیر نموده بود.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر