زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خانواده‌های کودکان مبتلا به سوءتغذیه خواستار نجات جان کودکان شان شدند

خانواده‌های کودکان مبتلا به سوءتغذیه خواستار نجات جان کودکان شان شدند

author avatar
6 Mar 2022 - 14:29
خانواده‌های کودکان مبتلا به سوءتغذیه خواستار نجات جان کودکان شان شدند
author avatar
6 Mar 2022 - 14:29

کابل )پژواک، ۱۵ حوت ۱۴۰۰): شماری از خانواده‌های کودکان مبتلا به سوءتغذیه، از موسسات امدادرسان و حکومت خواستار نجات جان کودکان شان شدند که وزارت صحت عامه از آغاز برخی برنامه‌ها جهت مهار سوءتغذیه در کشور خبرمی‌دهد.

این درحالی است که صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف» طی روز‌های اخیر با نشر گزارشی تحت نام «وضعیت بشردوستانۀ یونیسف در افغانستان: ۱ تا ۳۱ جنوری  ۲۰۲۲» یک‌بار دیگر گفته که برای کمک به کودکان در این کشور به دو میلیار دالر نیاز است.

سوءتغذیه چیست؟

به گفتۀ داکتران سوءتغذیه به مواردی گفته می‌شود که رژیم غذایی فرد، مواد مغذی کافی یا تعادل مناسب مواد مغذی را برای سلامتی مطلوب، فراهم نکند.

آنان می‌گویند، تغذیۀ ناکافی، یکی از انواع سوءتغذیه است. این اتفاق، زمانی رخ می‌دهد که بدن غذای کافی دریافت نمی‌کند. این کمبود، می‌تواند منجر به تاخیر در رشد، وزن کم یا تحلیل رفتن بدن شود و فرد مبتلا به سوءتغذیه به کمبود ویتامین‌ها دچار خواهد شد که در نتیجه با برخی بیماری‌ها طور مثال مشکل در بینایی مواجه می‌شود.

داکتر محمدعارف حسن‌زی متخصص داخلۀ اطفال شفاخانۀ «صحت طفل اندراگاندی» کابل به آژانس خبری پژواک می‌گوید، سوءتغذیه به مواردی گفته می‌شود که رژیم غذایی فرد، مواد مغذی کافی یا تعادل مناسب مواد مغذی را برای سلامتی مطلوب، فراهم نکند.

او اضافه کرد: «سوءتغذیه دو نوع است: نوع اول آن، سوءتغذیه‌یی است که به شکل لاغری بی‌حد می‌باشد؛ از اطفال فقط پوست و استخوان باقی می‌ماند؛ بسیار زیاد لاغر می‌شوند وعضلات آن‌ها ذوب می‌شود و نوع دیگر آن به شکل پندیده‌گی تظاهرمی‌کند که می‌تواند به شکل حاد و مزمن باشد.»

حسن زی می‌گوید، اطفال مبتلا به سوءتغذیه از ضعیفی زیاد، به امراض دیگر از قبیل سینه و بغل، زردی و سایر مریضی‌ها نیز مبتلا می‌شوند.

موصوف گفت: «اگر طفل سوءتغذیه به وقت تداوی نشود، خطرحیاتی دارد و اگرصحت‌یاب هم شود، شاید که بر روند نشو نموی وی تاثیر بگذارد؛ مثلاً طفل قد کوتاه باشد و یا هم شاید او طفلی نباشه که به اندازۀ یک طفل صحتمند ذکاوت داشته باشد؛ طوری که در عوامل سوءتغذیه گفتیم که غذای کافی به طفل برسد، اگر خانواده‌ها در وقت و زمانش از سوءتغذیه باخبر باشند و به طفل خود غذای کافی بدهند، خودش یک وقایه است.»

حسن‌زی افزود، برای وقایه از مرض سوءتغذیه، اطفال از هنگام تولد تا پنج ساله‌گی باید واکسین شوند.

به گفتۀ او، یکی از راه‌های دیگر وقایه این است که مادران باید شیر خود را به اطفال شان بدهند و از شیرمصنوعی استفاده نکنند؛ زیرا شیر مادر مغذی‌ترین غذا برای نوزاد است و در ضمن از ابتلا به امراض نیز می‌کاهد.

 موصوف می‌گوید، مادران در کنار شیر خود بعد از شش ماه، باید برای اطفال خود از غذا هم استفاده کنند.

آمار ثبت شدۀ مبتلایان به سوءتغذیه در شفاخانۀ صحت طفل

داکتر محمدعارف حسن‌زی متخصص داخلۀ اطفال شفاخانۀ صحت‌طفل اندراگاندی کابل می‌گوید که در دوسال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحولات سیاسی، فقر اقتصادی در کشور افزایش یافته و افزایش فقر اقتصادی سبب آن شده که رقم مبتلایان به سوءتغذیه افزایش یابد.

او گفت: «در افغانستان امسال نسبت به سال‌های گذشته واقعات سوءتغذیه زیاد است؛ اما این معنا نمی‌دهد که ما سال‌های گذشته هیچ مریض سوءتغذیه نداشتیم.»

حسن زی، می‌گوید که در جریان سال گذشته، بیش از ۵۷۰ واقعۀ سوءتغذیه در این شفاخانه ثبت شده بود؛ اما امسال این رقم به ۷۰۰ تن می‌رسد.

او اضافه کرد: «اطفالی که مریضی ضمیمه‌یی دارد؛ برای شان از دوا استفاده می‌کنیم، ولی اگر تنها سوءتغذیه باشند، از طریق شیرهای مخصوص آن‌ها را تداوی می‌نماییم.»

 موصوف افزایش بیماران سوءتغذیه را نگران کننده خواند، اما گفت که اگر با کمبود بستر مواجه شوند، حتا در دهلیزها نیز چپرکت گذاشته و بیماران را داخل بستر می‌کنند.

قابل ذکر است که در حال حاضر ۱۵مریض سوءتغذیه در این شفاخانه بستر می‌باشند.

حسن‌زی اکیداً اضافه کرد: «یک اندازه از نظر اتاق مشکلات داریم؛ ولی ما کوشش کردیم که اتاق‌هایی را که از او مریض‌ها استفاده می‌کردند، و ما نمی‌توانیم مریض راجواب بدهیم، حتا اگرما در شفاخانه اتاق کم داشتیم؛ از دهلیزها نیز استفاده کردیم؛ حتا از یک بستر برای دو مریض نیز استفاده می‌کنیم.»

حسن‌زی در پیامی از جامعۀجهانی خواست تا به کمک‌های شان با مردم افغانستان ادامه دهند.

خانواده‌های کودکان مصاب به سوءتغذیه نیز خواستار کمک اند

قمرگل، مادرکلان کودک دوساله‌یی است که از سوءتغذیه رنج می‌برد و در حال حاضر، در شفاخانۀ صحت طفل اندراگاندی کابل بستر است.

او می‌گوید، پس از شیوع ویروس کرونا پسرش که در یکی از ادارات غیرحکومتی کار می‌کرد، بیکار شد و روز به روز وضعیت اقتصادی شان خراب شده رفت.

به گفتۀ او، زمانی که وضعیت اقتصادی شان خوب بود و غذای بهتر داشتند صحتمند بود؛ اما پس از آنکه با مشکلات اقتصادی مواجه شدند، این کودک آهسته آهسته ضعیف و بالاخره به سوءتغذیه مصاب شده‌است.

قمرگل می‌افزاید: «پیش دو داکتر بردیم؛ اما داکترها گفتند، این طفل را باید به شفاخانۀ صحت طفل ببرید، آنجا خوب می‌شود و حالی یک هفته می شود که در این شفاخانه بستر است.»

او می‌گوید که استفراغ، بی‌اشتهایی و ریختن مو از علایمی اند که نزد نواسه‌اش پیدا شده و در نتیجه وزنش بیش از حد پایین آمد.

موصوف خواستار کمک به خانواده‌های نیازمند شد.

مادران سایر کودکان متبلا به سوءتغذیه که در این شفاخانه بستر اند، از مصاحبه با پژواک خودداری کردند؛ اما همۀ شان مشکلات اقتصادی را عامل عمدۀ سوءتغذیۀ کودکان شان تلقی کرده و از موسسات امدادرسان و وزارت صحت‌عامه خواستار کمک شدند.

این مادران از حکومت و به ویژه وزارت صحت‌عامه خواستند که در راستای نجات جان کودکان شان توجه کنند.

وزارت صحت برای مهار سوءتغذیه برنامه‌هایی دارد

جاوید هژیر سخنگوی وزارت صحت‌عامه به پژواک گفت که این وزارت به کمک سازمان جهانی صحت و برنامۀ جهانی غذا برخی برنامه‌هایی را برای مهار سوءتغذیه در کشور روی دست دارد.

به گفتۀ او، این وزارت در همکاری موسسات امدادرسان برنامۀ توزیع شیر غنی شده و بسکیت‌های ویتامین‌دار را آغاز کرده‌است.

 او افزود: «در کنار اینکه کمپاینی تحت نام اهمیت شیر مادر و همچنان ایجاد تنوع در غذا را به راه انداختیم، اخیرا ماشین‌های تولید مواد تغذیه‌ را به کمک  سازمان غذایی جهان، خریداری کردیم که در آیندۀ نزدیک این هم به فعالیت آغاز خواهد کرد.»

به گفتۀ هژیر، از میان ۴.۴ میلیون مادر و کودک زیر پنج سال که مصاب به سوءتغذیه اند، ۱.۱ میلیون کودک به سوءتغذیۀ حاد شدید دچار اند و ۲.۳ میلیون کودک دیگر به سوءتغذیۀ حاد متوسط دچار می‌باشند.

او خاطر نشان کرد که در سراسر افغانستان در بیشتر از ۱۳ صد مرکز صحی اساسی فعال، زمینۀ تداوی مریضان مبتلا به سوءتغذیه مساعد است.

Views: 237

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر