زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشنده‌گان تخار: فعالیت قاچبران در مناطق سرحدی این ولایت همچنان ادامه دارد

باشنده‌گان تخار: فعالیت قاچبران در مناطق سرحدی این ولایت همچنان ادامه دارد

author avatar
15 Mar 2022 - 11:52
باشنده‌گان تخار: فعالیت قاچبران در مناطق سرحدی این ولایت همچنان ادامه دارد
author avatar
15 Mar 2022 - 11:52

[restrict paid=”true”]

تالقان (پژواک، ٢٤ حوت ١٤٠٠): شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های ماورای کوکچه ولایت تخار ادعا دارند که به دلیل نبود پوسته‌های امنیتی، مناطق سرحدى به ساحات امنی براى قاچاقبران مواد مخدر تبدیل شده‌است.

از سوى ديگر، مسؤولان امنيتى ولايت تخار می‌گويند که در اين مناطق براى ايجاد پوسته‌های امنيتى تلاش‌ها جريان دارد.

عجب‌خان باشندۀ ولسوالی خواجه‌غار ولايت تخار ادعا می‌کند که در زمان حکومت گذشته و هم در زمان حکومت کنونی، از این منطقه موادمخدر و مواشی به کشور تاجکستان و برعکس آن، به گونۀ قاچاق آورده می‌شود.

وى مى‌گويد: «سال‌ها می‌شود که حکومت وعده می‌دهد تا در این مناطق مرزی، پوسته‌های امنیتی ایجاد کند؛ اما تاکنون هیچ کسی توجه نکرده و به دلیل نبود پوسته‌های امنیتی، قاچاقبران آزادانه دست به فعالیت‌های خود می‌زنند.»

عجب‌خان اطمینان می‌دهد، اگر پوسته‌های امنیتی از سوی حکومت ساخته شود، مردم محل نیر با آنان همکاری خواهند کرد، تا جلو قاچاقبران گرفته شود.

احمدخان نام مستعار است و باشندۀ ولسوالی خواجه‌بهاوالدین این ولایت می‌باشد.

او می‌‌گوید: «ما شاهد هستیم که از این مناطق، قاچاق صورت می‌گیرد و زرشویان شبانه در این مناطق می‌باشند و ممکن است، تعدادی از زرشویان هم با قاچاقبران همکاری نمایند.»

به گفتۀ او، حکومت باید ضمن افراز پوسته‌های امنیتی در این مناطق، برای مردم نیز زمینۀ کار را فراهم نماید، تا نقطۀ پایان به این نگرانی‌ها گذاشته شود.

سمیر نام دیگر مستعار است که باشندۀ ولسوالی دشت‌قلعۀ این ولایت می‌باشد.

او با ابراز نگرانی از این ناحیه می‌‌گوید، مناطق مرزی ولسوالی‌های ماورای کوکچه به شمول دشت‌قلعه به دلیل داشتن فاصلۀ اندک با کشور تاجکستان، زمینۀ خوبی را برای قاچاقبران در راستای قاچاق موادمخدر و مواشی فراهم کرده‌است.

او نیز نبود پوسته‌های امنیتی را از سوی حکومت یگانه دلیل می‌داند که اکنون این مناظق به خانۀ امنی برای قاچاقبران مبدل شده‌است.

در همین حال ملا عبدالحلیم فرقانی آمر جنایی ولسوالی خواجه‌غار ولایت تخار با تایید این نگرانی‌ها می‌‌گوید: «چندین تن از قاچاقبران مواشی را در این مناطق گرفتار کرديم که از کشور تاجکستان هشت رأس گاو را می‌خواستند، به گونۀ قاچاق به افغانستان انتقال دهند که توسط ما بازداشت شدند.»

به گفتۀ ملا فرقانی، چندین قاچاقبر این مناطق هنوز در بند ادارۀ محلی قرار دارند و چندین تن دیگر نیز در قلمداد اند، تا گرفتار شوند.

فرقانی همچنان اطمینان می‌دهد که در تلاش افراز پوسته‌های امنیتی در این مناطق نیز می‌باشد، تا جلو قاچاقبران گرفته شود.

از سوی دیگر، عبدالمبین صافی سخنگوی قوماندانی‌امنیۀ ولایت تخار با تایید این نگرانی‌ها به پژواک گفت، ادارۀ محلی در تازه‌ترین مورد یکتن از قاچاقبران را از مناطق مرزی این ولایت هنگام قاچاق مواد مخدر به کشور تاجکستان، دستگیر نموده و در بند حکومت قرار دارد.

صافی می‌‌افزاید، ادارۀ محلی تخار این نگرانی‌ها را ضمن شریک ساختن با مقام‌ها در مرکز در تلاش ایجاد پوسته‌های امنیتی در این مناطق می‌باشد، تا جلو قاچاقبران گرفته شود.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که تاجکستان به تاریخ هشتم ماه دلو سال ١٤٠٠ ش. به هدف مبارزه با گروه های هراس‌افگن در مناطق سرحدى ولایت تخار مانور نظامی‌ نیز اجرا کرده بود.

[/restrict]

Views: 158

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر