زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

احصائيۀ مرکزى: نفوس افغانستان در سال جارى به ٣٤،٣ ميليون تن مى‌رسد

احصائيۀ مرکزى: نفوس افغانستان در سال جارى به ٣٤،٣ ميليون تن مى‌رسد

author avatar
30 Mar 2022 - 15:56
احصائيۀ مرکزى: نفوس افغانستان در سال جارى به ٣٤،٣ ميليون تن مى‌رسد
author avatar
30 Mar 2022 - 15:56

کابل (پژواک، ۱۰حمل ۱۴۰۱): مسؤولان ادارۀ ملی احصائیه می‌گویند که بر اساس بر آورد این اداره نفوس افغانستان در سال ۱۴۰۱ ش. به ۳۴،۳ میلیون تن می‌رسد.

حسیب‌الله موحد معاون ادارۀ ملی احصائیه امروز طی کنفرانسی در مورد ارقام، شاخص‌ها و معلومات احصائیوی سال ۱۴۰١ گفت، از این میان ۱۷،۵ میلیون تن آن‌ها (۵۱ درصد) را ذکور و ۱۶،۸ میلیون تن (۴۹ درصد) آن‌ها را اناث تشکیل می‌دهد.

موصوف افزود، بر اساس این سرشماری، ۲۴،۲ میلیون تن (۷۰.۶ درصد) آن‌ها روستایی، ۸،۶ میلیون تن (۲۵ درصد) شهرنشین و ۱،۵ میلیون تن (۴،۴ درصد) آن را کوچی‌ها تشکيل مى‌دهند.

او گفت، برآورد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که ۴۵،۵ درصد مردم افغانستان کمتر از ۱۵ سال، 49.7 درصد در سن کار و ۲،۷ درصد آن بالاتر از ۶۴ سال عمر دارند.

او گفت، در بخش تجارت تولید ناخالص داخلی کشور به اندازۀ ۱۲۳۳ میلیارد افغانی و تولید ناخالص داخلی سرانه به ۳۶۷۲۵ افغانی می‌رسد.

او همچنان یادآور گردید که شاخص قیم مستهلک کشور در سال ۱۴۰۰ ش. نشان می‌دهد که میزان تورم ۵,۱ فیصد بود که نظر به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

به گفتۀ او، در بخش تجارت مجموع واردات ثبت شدۀ اجناس در سال ۱۳۹۹ش. به ۶۵۳۸ میلیون دالر و صادرات به ۷۷۷ میلیون دالر می‌رسید؛ اما در سال مالی ۱۴۰۰ واردات به ارزش ۵۳۰۸ میلیون دالر و صادرات کشور به ۸۵۰ میلیون دالر می‌رسید.

در همین حال، او می‌گوید، واردات خدمات در سال مالی ۱۴۰۰ در حدود ۸۰۷ میلیون دالر بوده که نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ به اندازۀ ۲۱ فیصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفتۀ او، در مجموع واردات اجناس و خدمات در سال مالی ۱۴۰۰ به ارزش ۶۱۷۸ میلیون دالر بوده که نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ به میزان ۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

موصوف می‌گوید، صادرات خدمات در سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۴۵۱ میلیون دالر بوده که با مقایسه به سال مالی ۱۳۹۹ به میزان ۳۵.۵ فیصد کاهش را نشان می‌دهد.

موحد می‌گوید که رقم مراکز صحی در سال مالی ۱۴۰۰ شو به ۳۳۵۷ باب می‌رسید، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۹ ش. ۳۳۶۷ مرکز بود.

در همین حال ارقام تولید و تورید انرژی برق در سال ۱۴۰۰ در کشور نشان می‌دهد که ۱۲۳۹ میلیون کیلووات برق فی ساعت تولید و ۵۳۱۵ میلیون کیلووات برق فی ساعت تورید شده‌است.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر