زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سفارت ایران در کابل: هیچ مانعی در راستای ورود اتباع افغانستان به ایران به‌وجود نیامده‌است

سفارت ایران در کابل: هیچ مانعی در راستای ورود اتباع افغانستان به ایران به‌وجود نیامده‌است

author avatar
10 Apr 2022 - 12:30
سفارت ایران در کابل: هیچ مانعی در راستای ورود اتباع افغانستان به ایران به‌وجود نیامده‌است
author avatar
10 Apr 2022 - 12:30

کابل (پژاوک، ۲۱ حمل ۱۴۰۱): سفارت ایران مقیم کابل، نشر تصاویر و نوارهای ویدیویی مبنی بر بدرفتاری نیروهای مرزی ایران با اتباع افغانستان را بی‌اساس خوانده می‌گوید، همچون تصاویر و نوارهای ویدیویی به هدف تخریب روابط دو کشور منتشر می‌شوند.

اما به اساس یک گزارش آژانس خبری پژواک، شماری از افغان‌های مقیم در ایران، از بدرفتاری و شکنجۀ پولیس آن‌ کشور با افغان‌ها شکایت کرده و گفته اند، طی روزهای اخیر هیچ افغانی از منزل بیرون شده نمی‌تواند.

 در روزهای اخیر، تصاویر و نوارهای تصویری در شبکه‎های اجتماعی دست به دست می‌شوند که نشان می‌دهند، مردم و نظامیان ایران بعضی افغان‌های مهاجر را توهین و شکنجه می‌کنند.

بدرفتاری مردم و پولیس ایران با افغان‌های مهاجر، زمانی آغاز شد که پنج‌ روز پیش خبر قتل دو طلبه در حرم امام رضا توسط یک افغان به نشر رسید.

اما سفارت ایران در کابل، در خبرنامه‌یی نگاشته‌است، بدیهی است اخبار و اطلاعاتی که حاکی از بدرفتاری سازماندهی شدۀ نیروی مرزی ایران با اتباع افغانستان بوده، بدون اساس و فاقد اعتبار می‌باشند.

این سفارت افزوده است، واضح است که این قبیل فیلم‌ها، کلیپ‌ها و تصاویر نمی‌توانند، مبنایی برای قضاوت عادلانه در ارتباط با نوع رفتار در قبال اتباع افغانستان در ایران، قلمداد گردند.

در ادامۀ این خبرنامه آمده‌است: «از سوی دیگر، فیلم‌ها و کلیپ‌هایی در فضای مجازی در حال انتشار است که به دنبال القای افغان‌هراسی در جامعۀ ایران می‌باشند و در آن‌ها اتباع افغانستان مرتکب جرم و جنایت علیه مردم ایران نشان داده می‌شوند.»

سفارت ایران در کابل، با انتقاد از برخی رسانه‌ها می‌گوید، کنار هم قرار دادن این نوع فیلم‌ها از جریان رسانه‌های هدفمندی که به دنبال تخریب روابط دو کشور اند، پرده برمی‌دارد.

به گفتۀ این سفارت، کلیپ‌های منتشره در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران، به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده در صدد گل‌آلود ساختن روابط ریشه‌دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران‌هراسی در جامعۀ افغانستان است.

سفارت ایران در کابل گفته‌است، سیاست کُلی ایران نسبت به افغانستان و اتباع آن بر اصل حسن همجواری و رعایت احترام متقابل استوار بوده و نشر همچو خبرهای بی‌اساس، جریان داشتن فتنه و توطیه در روابط دو کشور را نشان می‌دهد.

به گفتۀ این سفارت، ایران بیش از ۴۰سال است که به شایسته‌گی میزبان مهاجران افغان بوده و هم اکنون نیز میزبان حداقل ۵ میلیون تن از آنان می‌باشد که عموماً از امکانات موجود در ایران همچون شهروندان ایرانی بهره‌مند اند.

به گفتۀ سفارت، تحولات اخیر در افغانستان سبب شده که موج جدیدی از افغان‌ها راهی ایران گردند؛ اما کشور ایران، علی‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه؛ هیچ مانعی برای ورود اتباع افغانستان ایجاد ننموده و همچنان پذیرای مهاجران جدید می‌باشد.

این سفارت می‌گوید، نماینده‌گی ایران در افغانستان شامل سفارت در کابل و سرقنسولگری‌ها در هرات، قندهار، جلال‌آباد و مزار شریف همه روزه به جز ایام تعطیل نسبت به صدور ویزه اقدام می‌نمایند.

در ادامۀ خبرنامه آمده‌است، شهروندان افغانستان که تمایل دارند به ایران سفر نمایند می‌توانند، با مراجعه به هر یک از نماینده‌گی‌های مذکور نسبت به اخذ ویزه اقدام نموده و به صورت قانونی وارد ایران شوند.

در قسمت دیگر خبرنامه، ورود غیرقانونی به خاک ایران به معنای نقض حاکمیت سرزمینی آن کشور یادآوری شده و نیروهای مرزی ایران را موظف به ممانعت از ورود غیرقانونی تمام اتباع بیگانه به خاک آن کشور می‌داند.

Views: 203

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر