زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشنده‌گان ولسوالی اندر ولایت غزنی خواستار رهایی آب بند سردی اند

باشنده‌گان ولسوالی اندر ولایت غزنی خواستار رهایی آب بند سردی اند

author avatar
10 Apr 2022 - 15:34
باشنده‌گان ولسوالی اندر ولایت غزنی خواستار رهایی آب بند سردی اند
author avatar
10 Apr 2022 - 15:34

غزنی (پژواک، ۲۱حمل ۱۴۰۱): دهقانان ولسوالی اندر ولایت غزنی می‌گویند، در سال جاری به دلیل نباریدن باران‌ها کشتزارهای آنان با کمبود آب مواجه گردیده و نیاز است تا حکومت جهت رفع این مشکل آب بند سردی را رها سازد.

اما مسؤولین حکومتی می‌گویند، هنوز کار پاک‌کاری کانال‌های این بند به گونۀ کامل انجام نشده و تا زمانی که این کار تکمیل نشده باشد، نمی‌توانند آب را رها کنند.

یکی از دهقانان این ولسوالی به آژانس خبری پژواک می‌گوید، حکومت جدید چندین ماه قبل پروژۀ پاک‌کاری کانال‌های این بند را آغاز نموده و وعده سپرده بود که به‌زودی آب این بند را رها خواهد کرد، اما تا هنوز این کار انجام نشده‌است.

وی می‌افزاید، در سال جاری باران‌های موسمی نباریده و باید حکومت آب این بند را رها کند، تا دهقانان بتوانند، کشتزارهای شان را سیراب کنند.

وی می‌گوید، بسیاری از دهقانان در مزارع شان گندم کاشته اند که در این روزها بیشتر به آب نیاز دارد.

محمدهارون یکی دیگر از دهقانان منطقۀ «سلطان‌باغ» این ولسوالی می‌گوید، به دلیل نباریدن باران‌های موسمی، مردم با استفاده از انرژی آفتابی آب مورد ضرورت شان را از چاه‌های برمه‌یی فراهم می‌سازند و با گذشت هر روز چاه‌های برمه‌یی بیشتر حفر می‌گردند.

او می‌گوید، اگر حفر این چاه‌های برمه‌یی همچنان ادامه داشته باشد، دیری نخواهد بود، تا سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین خواهد آمد.

به بیان او، برای جلوگیری از این امر لازم است، آب بند سرده رها شود، تا زمینداران بتوانند، مزارع ‌شان را آبیاری کرده و مجبور به حفر چاه‌های برمه‌یی نه‌شوند.

چندی قبل حکومت اعلام کرد، کارهای این پروژۀ مهم (بند سرده) را آغاز می‌کند، تا بار دیگر از این بند، ۷۰ هزار جریب زمین زراعتی آبیاری شود.

حافظ‌عمرغزنوی، سخنگوی والی غزنی به آژانس خبری پژواک گفت، کار روی این پروژه یک‌ ماه قبل آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

او افزود، در حال حاضر در ساحۀ بند سرده، کار احداث یک پارک و پاک‌سازی کانال‌های این بند، جریان دارد.

او می‌گوید، آب این بند پس از تکمیل کارهای پاک‌کاری کانال‌ها رها خواهد شد، اما او نگفت که روند پاک‌کاری آن، چه وقت تکمیل می‌گردد.

بند سرده، چندین دهه‌ قبل در زمان سلطنت محمد‌ظاهر شاه و سپس حکومت محمدداوود خان اعمار شد که قابلیت آبیاری ۷۰ هزار جریب زمین را دارد.

در آن زمان، گندم موردنیاز وزارت دفاع و سیلوی‌ مرکزی از زمین‌های این بند تأمین می‌شد، اما علاوه بر گندم، در این زمین‌ها، لبلبو و گل‌آفتاب‌پرست نیز زرع می‌شد که بوره و روغن از آن تولید می‌گردید.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر