زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“بناهای تاریخی هرات در حال نابودی است”

“بناهای تاریخی هرات در حال نابودی است”

author avatar
14 Apr 2022 - 15:33
“بناهای تاریخی هرات در حال نابودی است”
author avatar
14 Apr 2022 - 15:33

هرات (پژواک، ٢٥ حمل ١٤٠١): مسوول حفاظت از بناهای تاریخی هرات ميگويد، آبدات تاریخی اين ولایت به اساس گستردگی و نظر به عمر طولانی که دارند تعدادی از آنها تحت فرسایش و نابودى قرار دارد.

زلمى صفا آمر حفظ آبده‌های تاریخی هرات در صحبت با آژانس خبری پژواک خواهان توجه جدی مسوولان مرکزی برای ترمیم و حفاظت از بناهای تاريخى هرات شد.

وی افزود که آبدات تاریخی در اين ولایت به اساس گستردگی و نظر به عمر طولانی که دارد، تعدادی از آنها تحت فرسایش است و تلاش ها در زمینه جذب بودجه برای بازسازی آن ها هنوز نتیجه نداده است.

موصوف در صحبت با پژواک تصریح کرد، درسال گذشته تعدادی از بناهای تاریخی در هرات مرمت و بازسازی شد؛ اما بناها و ساحات تاریخی زیادی هستند که باید به آن رسیدگی شود و تحت مرمت و باز سازی قرار بگیرند.

او از مسوولان مرکزی خواست تا در زمینه مرمت و بازسازی آبده های تاریخی هرات -که یکی از شاخصه های مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشد- توجه نمایند.

وى ميگويد: ((آثار باستانی افغانستان به خصوص آبدات تاریخی هرات می تواند جهانگردان فراوانی را به سوی خود جلب نموده و بازار اقتصاد افغانستان را نیز رونق دهد.))

محمد صدیق میر هرات شناس و نگهدار آبده های تاریخی هرات در صحبت با پژواک،  وضعیت آبده‌های تاریخی و میراث فرهنگی اين ولايت را نگران‌کننده بيان کرد و خواهان اختصاص بودجه برای حفظ میراث فرهنگی شد.

 به باور وی،  مسئولان امارت  اسلامی  نه وقت کافی برای فکر کردن به وضعیت آثار باستانی هرات و دیگر ولایت‌های کشور دارند و نه هم پولی که بتوانند آن ‌را برای حفاظت از این بناها مصرف کنند.

نامبرده به این باور است که این ولایت به دلیل داشتن بیش از ۸۰۰ بناهای تاریخی و ساحات باستانی، نیازمند همکاری بیش‌تر نهادهای بین‌المللی و تاجران داخلی است.

 میر افزود، در سال‌های اخیر ساخت‌وسازهای بی‌رویه در اطراف بناهای تاریخی و ساحات باستانی، بافت تاریخی این ولایت را به شکل بی‌رحمانه‌ای به‌هم زده و حکومت قبلی نیز در جلوگیری از این روند ناکام بوده است.

محمد صدیق میر می‌گوید که بازسازی آبده‌های باستانی باید بطور دوام‌دار در جریان باشد؛ چون توجه مقطعی به آبده‌های باستانی نمی‌تواند گره مشکلات آبده‌های باستانی این ولایت را باز کند.

این نگرانی درحال مطرح می شود که آثار و بناهای باستانی شهر هرات در اثر جنگ همواره مورد تهاجم قرار گرفته و یا از آنها منحیث سنگر استفاده شده است.

 مقامات محلی هرات در گذشته نیز از عدم توجه مسوولان مرکزی برای ترمیم و حفاظت از بناهای تاریخی شکایت کرده اند.

این درحالی است که چندی قبل ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرد که امارت اسلامی افغانستان به حفظ و مراقبت از میراث های فرهنگی و آثار باستانی متعهد است.

هرات از لحاظ تاریخی و طبیعی اماكن بسیاری را در خود جا داده است و شهر هرات یکی از بزرگترین شهرهای افغانستان در غرب کشور بشمار میرود که از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

قابل ذکر است که گدام‌ها، مسجد جامع بزرگ، آرامگاه سلطان حسین واعظ کاشفی، مناره‌های هرات و قلعه اختیارالدین جزو بناهای تاریخی است که طی سال‌های گذشته تلاش نسبی برای حفظ آن‌ها شده است.

Views: 248

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر