زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکتران: پان اعتیادآور و برای صحت خطرناک است

داکتران: پان اعتیادآور و برای صحت خطرناک است

author avatar
20 Apr 2022 - 14:03
داکتران: پان اعتیادآور و برای صحت خطرناک است
author avatar
20 Apr 2022 - 14:03

کابل (پژواک، ۳۱ حمل ۱۴۰۱): استفاده کننده‌گان پان (نسوار) در حالی روبه افزایش است که متخصصین آن را فوق‌العاده اعتیادآور خوانده و می‌گویند، باعث ایجاد سرطان جوف دهن و برخی امراض دیگر نزد استفاده کننده‌گان شده می‌تواند.

پان ماده‌یی سبزرنگ است که در ظاهر گیاهی به نظر می‌رسد، اما افزودنی‌های خطرناک زیاد دیگری نیز دارد. این ماده از برگ تنباکوی خشک شده تهیه می‌شود و فروشنده‌گان پس از کوبیدن، آن را با آهک مخلوط کرده و پخش می‌کنند.

آژانس خبری پژواک با شماری از فروشنده‌گان، استفاده کننده‌گان و متخصصین امور صحی مصاحبه‌هایی را انجام داده که نشان می‌دهد، بیشترین استفاده کننده‌گان آن را که جوانان تشکیل می‌دهند، در حال افزایش می‌باشد.

افزایش فروشات « پان»

احمدگل یک تن از دکانداران در شهر کابل که برعلاوۀ نوشیدنی، پان نیز می‌فروشد، به آژانس خبری پژواک گفت: «خودم سه نوع پان دارم که به فروش می‌رسانم، به نام پان ۵۵۵، ۲۴ و ۲۲۲ می‌باشد که مشتریان بیشتر از ۵۵۵ استفاده می‌کنند.»

او از افزایش فروش پان در میان جوانان سخن زده و می‌گوید، روزانه از 20 تا ۴۰ پاکت  فروخته شده که قیمت هر پاکت ده افغانی می‌باشد.

موصوف گفت، در اوایل روزانه یک پاکت می‌فروختند و یا برخی روزها اصلا فروش نداشتند، اما اکنون فروشات شان روزانه به چهل پاکت رسیده که افزایش قابل ملاحظه‌یی را نشان می‌دهد.

فرهاد یک تن دیگر که در سر زیرزمینی شهر کابل بر علاوۀ خواراکه فروشی پان نیز می‌فروشد، دربارۀ استفاده از پان گفت، فروش این مواد زیاد بوده که بیشتر مشتریانش جوانان اند، روزانه تا حدود 20 پاکت فروخته شده و داخل هر پاکت ده تا ۱۵ دانه می‌باشد.

وی در بارۀ چگونه‌گی دریافت آن گفت، سیر ۸۰۰ افغانی از مندوی و باغ قاضی شهر کابل خریداری می‌کنند، پاکت 10 تا 20 افغانی می‌فروشند.

موصوف نیز می‌گوید، چندین نوع پان به اسم‌های مختلف وجود دارد که به فروش می‌رسد.

استفاده کننده‌گان « پان» بیشتر جوانان اند

محمد یاوری 25 ساله باشندۀ شهر کابل، به آژانس خبری پژواک گفت که از دو سال به اینسو نظر به تشویق دوستانش از پان استفاده می‌کند.

اوافزود: «به خاطری که افسرده‌گی داشتم اول سیگار می‌کشیدم، بعدا می‌خواستم نسوار بکشم، اما نسوار کمی چتل بود، به ‌خاطر آن به پان روآوردم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «زمانی که از پان استفاده می‌کنم، برای چند دقیقه هیچ فکر و اندیشه ندارم، می‌دانم هر چیز نشه کننده ضرر داره، اما حالا آغشته به این مواد شدم نمی‌توانم ترک کنم.»

همچنان احمدمنصور، ۱۸ ساله، باشندۀ پل‌سرخ شهر کابل که از سه سال به اینسو از پان استفاده می‌کند، گفت: «وقتی اولین بار پان استفاده کردم، سه سال پیش با یکی از دوستانم که تازه از ولایت غور به خانۀ ما آمده بود تجربه کردم و قبل از آن عمل سگرت داشتم؛ اما از آن وقت به بعد که استفادۀ پان را شروع کردم؛ اگر سگرت نمی‌داشتم، هم فرق نمی‌کرد، در اوایل حس خوبی داشت وقتی پان می‌زدم زیر لبم می‌سوخت و حس قشنگی برایم دست می‌داد؛ اما هر قدر به پان عملم بیشتر شد، لذتش هم کم شد.»

موصوف در ادامه گفت: «من از اول هم ضررهای پان را می‌دانستم و گاهی احساس پشیمانی می‌کنم؛ به خاطر پان یا سگرت احساس شرمنده‌گی نمی‌کنم و فخر هم نمی‌کنم، چون برایم هیچ گپ و چیز تفاوت ندارد.»

او که بارها ازسوی خانواده‌اش بخاطر استفاده از پان ممانعت شده، می‌گوید: «مادرم که خبر دارد پان می‌زنم، همیشه مانع‌ام شده، اما پان که نباشد دلم آرام ندارد، همه وقت یک چیز گُم کرده واری هستم.»

وی همچنان علاوه کرد که جوانان باید از اول تلاش کنند که به چیزهای اعتیادآور مثل پان رو نیاورند؛ زمانی که آغشته به این مواد شدن، ترک‌ آن دشوار می‌باشد.

در همین حال محمدابراهیم اکبری باشندۀ کابل و از دیگر استفاده کننده‌گان پان، گفت: «از پان استفاده می‌کنم؛ چون که فعلا معتاد و وابسته شدیم، گرچه کسی تشویقم نکرده تا پان استفاده کنم، ولی جوانی و سرمستی بود روآوردم؛ زمانی که از پان استفاده می‌کنم، احساس خاصی ندارم، فقط برایم کمی احساس آرامش و راحتی میته و یا وقتی خیلی عصبانی یا خوشحال استم، استفاده می‌کنم. قریب   شش سال میشه که استفاده می‌کنم.»

وی در ادامه افزود: «با خطراتش آشنایی دارم، دندان‌ها را خراب و دهان را بد بوی می‌کنه و ممکن خیلی ضررهای دیگه هم داشته باشد که مه نمی‌دانم، ولی چون وابسته شدیم، با وجود ضررهایش ترک کرده نمی‌توانم، روزانه تا یک پاکت استفاده می‌کنم و قیمت هر پاکتش ۱۰ تا ۱۵ افغانی می‌باشد.»

وی که از اعتیاد به پان احساس پشیمانی می‌کند، به دیگر جوانان توصیه کرده و می‌گوید: «در مجموع پان عمل خوب نیست، چه ابتدایی وچه پیشرفته‌اش باشه، یکبار که وارد این کار شدید، برگشتش مشکل است، مه بسیار کوشش کردم ترک کنم، ولی چون دور و برم و دوستایم معتاد است و اونا از پان تا چرس و تریاک می‌زنند و مه هم نمی‌توانم ترک کنم.»

آگاهان: « پان» اعتیادآور و برای صحت خطرناک است

متخصصین امور صحی می‌گویند، استفاده از پان باعث امراض مختلف از جمله سرطان جوف دهن، شاریدگی غشای مخاطی، سیاه شدن وتخریب دندان‌‌ها و بوی بد دهان می‌شود.

داکتر ذبیح الله مهمند متخصص دندان و یکتن از استادان انستیتیوت علوم صحی استاد غضنفر، به آژانس خبری پژواک گفت که پان برعلاوه این‌که اعتیادآور است، از جمله مواد مضره به جوف دهن بوده که بر علاوه شاریده‌گی غشای مخاطی باعث بوی بد دهان،  سرطان در جوف دهن نیز به شمار می‌رود.

منبع در ادامه می‌افزاید، برای تمام مردم به خصوص جوانان توصیه می‌شود که نباید از این مواد مضره استفاده کنند، چون باعث اعتیاد و ایجاد امراض مختلف شده می‌شود.

به گفتۀ او، روزانه تعدادی مریضان به خاطر پاک کاری دندان‌های شان که از اثر استفاده از پان تغییر رنگ نموده و از بوی بد دهان شکایت دارند، مراجعه می‌کنند.

 همچنان داکتر محمداکرم ذکی  متخصص امراض داخله نیز دربارۀ خطرات ناشی از پان سخن می‌گوید.

وی گفت که استفاده از پان باعث سرطان‌ جوف دهن، زمینه سازی برای استفاده پودر و هیرویین، سبب خراب شدن دندان‌ها و بوی بد دهان و سبب امراض میکروبی جوف دهن می‌گردد.

هر دو داکتر به جوانان و کسانی که از پان استفاده می‌کنند، توصیه کرد که نباید از آن استفاده کنند؛ زیرا دارای اضرار زیاد می‌باشد و برای صحت انسان خطرناک خواهد بود.

Views: 700

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر