زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هفت معدن جدید در دایکندی کشف شده‌است

هفت معدن جدید در دایکندی کشف شده‌است

author avatar
20 May 2022 - 09:11
هفت معدن جدید در دایکندی کشف شده‌است
author avatar
20 May 2022 - 09:11

نیلی (پژواک، ۳۰ ثور ۱۴۰۱): مسؤولان ولایت دایکندی از کشف هفت معدن جدید در این و لایت خبر می‌دهند.

آن‌ها می‌گویند، این معادن بعد از روی کار آمدن حکومت سرپرست در کشور کشف شده‌است.

مولوی محیب‌الله شکیب، آمر معادن و پترولیم ولایت دایکندی به آژانس خبری پژواک گفت، با کشف هفت ساحۀ معدن سنگ در دایکندی، تاکنون در این ولایت ۱۲ ساحۀ معدنی کشف شده‌است.

وی گفت، معادن کشف شده جدید در ولسوالی‌های گیزاب، خدیر، اجرستان و پاتو موقعیت دارند که شامل معدن سرب، سنگ مرمر و سنگ‌زغال می‌باشد.

وی بیان نمود، اکثر این معادن قبل از استقرار حکومت سرپرست به گونۀ غیرقانونی استخراج و قاچاق می‎گردید، اما اکنون حکومت به گونۀ کامل از قاچاق سنگ‎های قیمتی و معادن دایکندی، جلوگیری کرده‌است.

به گفتۀ مولوی شکیب، دیگر ساحات معدنی ولایت دایکندی شامل سنگ مرمر در قریۀ «میش» ولسوالی مرکز، سنگ گرانیت در ولسوالی‎های شهرستان، میرامور و مرکز، مس در قریۀ «سرخ‌قُل» ولسوالی اشترلی و گچ در ولسوالی «سنگتخت و بندر» می‎باشند.

او افزود، اکنون یک شرکت کوچک داخلی جواز رسمی استخراج سنگ مرمر قریۀ میش ولسوالی مرکز ولایت دایکندی را اخذ نموده و قرار است، در روزهای آینده این شرکت، کار استخراج آن را رسماً افتتاح نماید.

اما وی گفت، تاکنون دیگر شرکت‎ها درخواست استخراج معادن ولایت دایکندی را نداده‌ و آن‌ها تلاش می‎کنند، تا توجه شرکت‎های خصوصی را در این زمینه جلب نمایند.

با توجه به اینکه تمامی سنگ‎های معدنی موجود در ولسوالی نیلی مرکز ولایت دایکندی و قسمتی از ولسوالی شهرستان را سنگ گرانیت تشکیل می‎دهد، از سال‎های گذشته به اینسو مردم از آن، در اعمار ساختمان‌ها استفاده می‎نمایند.

Views: 1037

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر