زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کتابفروشان ننگرهار: در این اواخر بازار فروش کتاب کمرنگ گردیده‌است

کتابفروشان ننگرهار: در این اواخر بازار فروش کتاب کمرنگ گردیده‌است

author avatar
6 Jun 2022 - 18:48
کتابفروشان ننگرهار: در این اواخر بازار فروش کتاب کمرنگ گردیده‌است
author avatar
6 Jun 2022 - 18:48

جلال‌آباد (پژواک، ۱۶ جوزا ۱۴۰۱): کتابفروشان در ننگرهار می‌گویند، میزان فروش کتاب از ۹ ماه به اینسو در این ولایت، ۸۰ درصد سطح کاهش یافته و آن‌ها نمی‌توانند، حتا هزینۀ دکان‌های شان را بپردازند.

از سوی دیگر فرهنگیان ننگرهار می‌گویند، مشکلات اقتصادی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی، مانع جوانان گردیده تا مطالعه کنند.

اما مسؤولین می‌گویند، در تلاش اند تا از راه آگاهی‌عامه و برگزاری نشست‌ها، فرهنگ کتابخوانی را در بین جوانان ترویج بخشند.

در قلب شهر جلال آباد در چهاراهی پشتونستان یک کتابفروشی و مطبعۀ بزرگ کتاب، وجود دارد.

خبرنگار آژانس خبری پژواک به این محل رفته از آنجا دیدار نموده که در مدت دو ساعت تنها سه تن از محصلان جهت خریداری کتب درسی به این مرکز مراجعه کرده‌است.

از این میان عبدالحق یک تن از محصلین پوهنځی تعلیم تربیۀ ننگرهار به آژانس خبری پژواک گفت، استاد برایش کارخانه‌گی داده است، اما توانایی خرید کتاب را نداشت، لذا از  کتابفروش اجازه گرفته تا از آن اوراق کتاب عکس گیرد که از آن استفاده می‌نماید.

وی‌ می‌گوید: «در دو ساعت درسی ما  که  کتاب ‌هایش ۲۲۰ و ۲۵۰ افغانی قیمت دارد و بیش از  نیم محصلین توان خریدن کتاب را نه دارند لذا آن را در دکان فوتو‌کاپی آنرا کاپی می‌نماید و نیاز‌های خود را مرفع می‌سازند.

نجیب مومند مالک کتاب‌فروشی مومند می‌گوید، از 9 ماه به اینسو بازار فروش کتاب‌هایش کمرنگ گردیده‌است.

او گفت: «در کل وضعیت بسیار خراب است؛ در نظام قبلی هر ماه از 20 الی 25 عنوان کتاب را چاپ می‌نمودیم؛ اما ۹ ماه می‌شود  که دو کتاب را چاپ نموده‌ایم؛ اگر در مورد بازار فروش آن برای شما بگویم، میزان فروش ۸۰  درصد کاهش یافته‌است؛ حتا  نتوانستیم در این هفت ماه، کرایۀ دکان خود را تامین نماییم.»

در همین حال استاد محمدآصف صمیم عضو اکادمی علوم و شخصیت فرهنگی به آژانس خبری پژواک گفت، یک دلیل آن مشکلات اقتصادی بوده می‌تواند، اما بزرگترین دلیل آن کمرنگ شدن فرهنگ کتابخوانی و استفادۀ بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی می‌باشد.

از سوی دیگر، قاری نورمحمد حنیف رئیس اطلاعات و فرهنگ ننگرهار به پژواک می‌گوید، به همین خاطر از روز جهانی کتابخوانی تجلیل به عمل آوردند تا به جوانان انگیزۀ مطالعه بدهند.

وی می‌گوید، به همین دلیل بزرگترین کتابخانه در سطح این ولایت در مسجد عید‌گاه شهر جلال آباد ایجاد گردیده‌است، تا برای جوانان زمینۀ کتابخوانی رایگان مساعد شود.

اکنون در ولایت ننگرهار علاوه بر صد‌ها مکتب، مرکز آموزشی و پوهنتون دولتی، شش پوهنتون خصوصی نیز فعالیت دارد، اما با وجود این همه، اداره‌های آموزشی نتوانسته‌اند، فرهنگ مطالعه را در میان جوانان عام نمایند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر