زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دهقانان فاریاب از مشکلات اقتصادی شکایت داشته و خواستار حمایت شدند

دهقانان فاریاب از مشکلات اقتصادی شکایت داشته و خواستار حمایت شدند

author avatar
20 Jun 2022 - 14:01
دهقانان فاریاب از مشکلات اقتصادی شکایت داشته و خواستار حمایت شدند
author avatar
20 Jun 2022 - 14:01

میمنه (پژواک، ۳۰ جوزا ۱۴۰۱): ریاست زراعت فاریاب، ضمن اعلام برخی برنامه‌ها برای حمایت از دهقانان می‌گوید، ۷۵ درصد دهقانان این ولایت، به دلیل خشکسالی‌ها و ناامنی‌ سال‌های قبل، جفت گاو (گاو قلبه) خود را از دست داده و مجبور اند، برای شخم زمین و کشت به جای گاو از مرکب استفاده کنند.

در این حال، برخی از دهقانان در این  ولایت، نیز گفتند که به دلیل نا امنی‌های گذشته طی 20 سال اخیر و خشکسالی‌های پیهم، روند عاید و کار شان شدیدا متضرر گردیده است.

مولوی عزت الله نورانی رئیس زراعت، مالداری و آبیاری فاریاب وضعیت اقتصادی دهقانان را رنج آور توصیف نموده می‌گوید، جنگ‌های چندین ساله، خشکسالی های پیهم، بی توجهی حکومت پیشین و فقر سبب آن گردیده که حدود ۷۵ درصد از زارعان در این ولایت، ابزار زراعتی، سرمایه و جفت گاو شان‌ را از دست دهند و ۲۵ درصد با گاو  و مرکب مصروف کشت و قلبه می‌باشند.

وی افزود، حدود 30 سال قبل در قریه‌یی که زیست می‌کند، حدود ۵۰۰ جفت گاو (یکهزار گاو) وجود داشت، نظر به ازدیاد نفوس باید شمار جفت گاوها بیشتر و کشت و زراعت رونق می یافت، اما فعلا در آن قریه، ۵۰ راس گاو وجود ندارد.

به گفتۀ موصوف، به دلیل خشکسالی‌های پیهم دهقانان و مالداران با کمبود علوفه مواجه گردیده و این امر باعث شده، آنان گاوهای قلبه یی خود را بفروشند.

وی علاوه کرد، اکثریت دهقانان به‌خاطر امرار معیشت خانواده، یک جوره مرکب را به ۲۰ هزار افغانی یا بیشتر از آن می‌خرند، چاره سازی می‌کنند و برخی‌ها توان خرید خر را هم ندارند، با بیل و کتمن به حد توان خود کشت می‌نمایند.

منبع می‌گوید: «نتیجۀ مثبتی که شخم کردن زمین با گاو دارد، قطعاً مرکب و تراکتور ندارد؛ زیرا گاو زمین را به شکل درست پاره می کند. تجربه نشان داده، زمینی که با گاو شخم و کشت می‌شود، هر بتۀ تربوز و خربوزه بیشتر از ده دانه حاصل داده که هر کدام ۷ کیلو وزن داشته، اما بته یی که با مرکب کشت شده، بیشتر از دو دوانه حاصل نداشته، آنهم ضعیف و بی کیفیت.»

رئیس زراعت فاریاب می گوید، وزارت زراعت برنامه‌های خوبی روی‌دست دارد و تلاش می‌ورزد، با ارایۀ طرح‌های قبول شده برای دهقانان، طرح‌های حمایتی را روی‌دست گرفته و برای حمایت از دهقانان و مالداران، کمک‌هایی را جذب نماید.

در عین حال، سلیمان قل یکی از پیشکسوتان زراعت در فاریاب می گوید، اکثر باشنده‌گان فاریاب زراعت پیشه و مالدار اند، اما در  جریان چندین دهه جنگ و خشکسالی های دوامدار، بیشترین ضرر را قشر دهقان و مالدار متقبل شده‌اند، لازم است که حکومت حمایت از زارعان را در صدر برنامه‌های انکشافی اش قرار دهد، تا کشور از وابسته‌گی به مواد خوراکه از خارج نجات یابد.

وی افزود، تا ده سال پیش در خانۀ خودش ۳ جفت گاو وجود داشت، سالانه صد‌ها جریب زمین آبی و للمی را کشت می‌کردند؛ اما در حال حاضر، یک جفت گاو هم ندارد، زمین‌هایی که داشت، برای کشت به دیگران داده‌است.

دهقانان نیز از مشکلات اقتصادی شکایت داشته و خواستار حمایت شدند.

محمدیوسف ۶۰ ساله باشندۀ ولسوالی المار ولایت فاریاب که مصروف شخم زمین به وسیلۀ مرکب بود، در صحبتی با پژواک گفت، او و اکثر دهقانان در اثر خشکسالی های پیهم و چهل سال جنگ در کشور، امکانات زراعتی چون جفت گاو، تخم بذری، نیروی کار و سرمایه را از دست داده‌اند؛ حالا از ناچاری دو مرکب را به قرض گرفته دو قطعه زمینی که از پدر برایش به میراث رسیده، آن را شخم و شدیار کرده، تا تربوز، خربوزه و کدو بکارد.

وی در جریان صحبت‌هایش با یاد از گذشته‌ها آه عمیق کشیده می‌گوید: «پدرم زمانی صاحب صدها جریب زمین بود، کشت و زراعت می‌کردیم، خیر و برکت وجود داشت، اما پس از فوت پدر، زمین ها بین ورثه‌ تقسیم شد، دو قطعه زمین للمی برایم رسیده، با دو گنده خرِ که نقد و نسیه خریدم هر سال گندم، جو، کنجد و پالیز کشت می‌کنم، گاهی در خشکسالی‌ها از بین می‌رود، حداقل تخمی که کاریدم نمی‌توانم، به دست بیاورم و گاهی به مشکل مصارف خانواده را فراهم می سازم.»

او علاوه کرد، یک جفت گاو خوب دوصد هزار افغانی قیمت دارد، توان خرید آن را ندارد و از جانب دیگر، سن و سالش به ۶۰ رسیده، حوصلۀ کار را هم ندارد؛ اما مجبور است، به خاطر تامین نفقۀ خانواده شش نفری اش کار کند، وقتی پنج بار از پشت مرکب رفت و آمد می‌کند، بسیار زیاد خسته و مانده می‌شود.

نجیب الله دهقان دیگری که در حومۀ شهر میمنه مصروف شخم کردن زمین با مرکب بود گفت، در جریان خشکسالی‌ها همه امکانات زراعتی و گاوهایش را از دست داد، فعلا یک راس گاو ۸۰ تا ۹۰ هزار افغانی قیمت دارد، توان خرید آن را ندارد، دو رأس خر را به 26000 افغانی خرید و حالا هم مشغول شدیار کردن زمین است، می‌خواهد تربوز کشت کند.

وی می‌گوید، بارنده‌گی هرچند در بهار امسال برای کشت للمی کافی نبود، با آنهم نسبت به سال‌های قبل قناعت بخش است، 10 نفر نفقه خور دارد، جز این‌که با توکل به خدا کشت و زراعت نکند، چه کار باید بکند؟

موصوف از مسؤولان ادارۀ زراعت و نهاد‌هایی که در راستای حمایت از زارعان فعالیت می‌کنند خواست که در صورت امکان برایش یک جفت گاو کمک کنند، تا کشت و زراعت را گسترش دهد، در غیر آن، از خداوند کمک می‌خواهد.

Views: 29

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر