زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

به دنبال شلیک بر ۳ کودک افغان از سوی مرزبانان ایرانی، مرز میان دو کشور بسته شده‌است

به دنبال شلیک بر ۳ کودک افغان از سوی مرزبانان ایرانی، مرز میان دو کشور بسته شده‌است

author avatar
2 Jul 2022 - 19:20
به دنبال شلیک بر ۳ کودک افغان از سوی مرزبانان ایرانی، مرز میان دو کشور بسته شده‌است
author avatar
2 Jul 2022 - 19:20

زرنج ( پژواک ، ۱۱ سرطان ، ۱۴۰۱ ): به دنبال شلیک بر ۳ کودک افغان از سوی مرزبانان ایرانی، در نیمروز، مرز میان دو کشور بسته شده‌است اکنون باشندگان این ولایت میگویند مسدود بودن مرز ابریشم برای مریضداران و تجار مشکل ایجاد کرده است.

مرز نیمروز با ایران که یکی از بنادر تجارتی کشور به حساب می‌آید، از تاریخ ۱ سرطان ۱۴۰۱ پس از کشته و زخمی شدن کودکان افغان از سوی مرزبانان ایرانی،  به روی تردد مردم و موترهای تجارتی بسته شده‌است، تنها مهاجرین اجازۀ ورود به کشور را دارند.

دفتر رسانه های ریاست اطلاعات و فرهنگ نیمروز امروز با نشر اطلاعیه یی گفته است: «به اطلاع تمامی مردم شریف نیمروز رسانیده می‌شود که راه پُل ابریشم (راه مرزی ولایت نیمروز با کشور ایران) تا اطلاع ثانوی برای هر نوع رفت و آمد مسدود می باشد.»

منبع همچنان نگاشته است: «لذا سعی نمایید، قبل از بازشدن راه و اطلاع ثانوی از طرف ما، اگر چه پاسپورت هم همراه خود داشته باشید؛ مراجعه برای رد شدن نکنید.»

اما باشنده‌گان نیمروز از این وضعیت نگران اند.

محمد صالح  تیموری یک تن از باشندگان شهر زرنج به آژانس خبری پژواک گفت، از مدت ۱۱ روز به این طرف که مرز ابریشم مسدود شده برای تداوی مادرش سرگردان است.

او افزود، مادرش به بیماری قلبی مبتلاست و داکتران در کشور از تداویش عاجز مانده و تاکید کردند که باید عملیاتش در ایران صورت گیرد.

تیموری گفت: «با هزینۀ سنگین برای تداوی مادرم ویزۀ ایران را گرفتم، اما هر روز سر مرز می‌آیم و دوباره بر می‌گردم؛ چون حکومت افغانستان مرز را به روی مسافرین قانونی و غیرقانونی بسته اند و میعاد ویزۀ ما رو به ختم است.»

همچنان میر حمزه بلوچ  یک تن از راننده‌گان موترهای تجارتی که در آن‌طرف مرز مانده است، به پژواک گفت: « مسدود بودن مرز زیان هنگفت اقتصادی بر تجار و رانندگان وارد نموده است.»

او در ادامه افزود: «هر کانتینر ما روزانه ۷۵۰ هزار تومان جریمه دارد، قیمت ویزۀ تجارتی۴۵۰ دالر است که من تازه ویزه گرفته ام.»

به گفتۀ او، بسته بودند مرز تجار و راننده‌گان را با زیان شدید مالی مواجه می کند.

وی علاوه کرد: «اگر موتر راننده ایستاد شود، مگر دیگر نان نخورد، چون دیگر درآمدی نیست از حکومت افغانستان میخواهیم هر چی زودتر به این مشکل رسیده گی کنند.»

به گفتۀ او، تجار سبزیجات از قبیل رومی، کچالو، پیاز و غیره را بارگیری کرده بودند؛ در اثر گرمی هوا نیمی از بار شان گندیده و ضرر بیشتری نسبت به دیگر تجار، متحمل شده اند.

در همین حال مفتی حبیب الله  الهام  رئیس اطلاعات و فرهنگ نیمروز به پژواک گفت، پس از شلیک نیروهای مرزی ایران بالای اطفال افغان که در نتیجۀ آن ۱ طفل  کشته و ۲ طفل زخمی شدند، مرز از جانب حکومت افغانستان مسدود گردید.

او افزود: «امیدواریم با تدویر جلسات و مذاکرت دو کشور، این مشکل هرچه زود تر حل گردیده، اوضاع تجارتی و رفت و آمد مردم به حالت عادی برگردد.»

Views: 135

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر