زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ده‌ها رأس گاو در اثر شیوع یک نوع بیماری جلدی در لوگر تلف شده‌اند

ده‌ها رأس گاو در اثر شیوع یک نوع بیماری جلدی در لوگر تلف شده‌اند

author avatar
6 Aug 2022 - 17:53
ده‌ها رأس گاو در اثر شیوع یک نوع بیماری جلدی در لوگر تلف شده‌اند
author avatar
6 Aug 2022 - 17:53

پل‌علم (پژواک، ۱۵ اسد ۱۴۰۱): مالداران و باشنده‌گان ولایت لوگر می‌گویند، در مرکز و شماری از ولسوالی‌های این ولایت، ده‌ها رأس گاو در اثر شیوع بیماری جلدی تلف شده و این بیماری در حال حاضر همچنان در حال گسترش می‌باشد.

کریم‌الله یکی از مالداران ولسوالی محمدآغۀ این ولایت به آژانس خبری پژواک گفت، پس ازعید قربان در بسیاری از قریه‌ها بیماری جلدی در میان مواشی گسترش یافته که تاکنون ده‌ها رأس گاو تلف شده‌است.

وی افزود، در ابتدا یک نوع دانه روی پوست گاو ظاهر می‌گردد و سپس گاو تلف می‌شود.

وی از وزارت زراعت و مالداری می‌خواهد که برای جلوگیری از این بیماری دست به کار شود.

نامبرده می‌گوید: «در منطقۀ ما بیماری جلدی میان گاوها شیوع پیدا کرده، در ابتدا دانه‌ها روی پوست آن‌ها پیدا می‌گردد و سپس در ظرف سه روز تلف می‌شود؛ در اینجا واکسین و دوای این بیماری وجود ندارد.»

حاجی مصطفی یکی از مالداران ولسوالی بره‌کی برک به آژانس خبری پژواک گفت، این بیماری پس از قربانی عیداضحی در مواشی از پاکستان انتقال یافته که صدها مواشی به آن مبتلا گردیده و در برخی ولسوالی‌ها، ده‌ها رأس مواشی تلف شده‌اند.

وی می‌افزاید: «یکی از علایم این بیماری رویت دانه‌های خرد و بزرگ روی جلد مواشی، تب شدید، جاری شدن لعاب دهن حیوان و اینکه نمی‌تواند غذا بخورد، است.»

به گفتۀ وی، تاکنون مردم راه‌‌های درمان این بیماری را نمی‌دانند و نیاز است که حکومت در این راستا اقدام نماید.

سبحان االله یکی از وترنران در ولایت لوگر  به آژانس خبری پژواک گفت، بیماری جلدی مواشی «لمپی سکن» نوع بیماری جلدی می‌باشد که به ساده‌گی از یک حیوان به حیوان دیگر سرایت می‌نماید.

وی نیز می‌گوید، علایم این بیماری رویت دانه‌های خرد و بزرگ روی جلد مواشی، تب شدید، جاری شدن لعاب از دهان آن‌ها و عدم توانایی خوراک توسط حیوان می‌باشد.

شاهدالله همراز مسؤول مطبوعاتی ریاست زراعت و مالداری لوگر به آژانس خبری پژواک گفت، این بیماری در پل علم مرکز این ولایت و برخی از ولسوالی‌های این ولایت شیوع پیدا کره و تاکنون شماری از مواشی را از بین برده است.

وی افزود، تاکنون دوای این بیماری پیدا نشده، اما پروگرام‌های آگاهی دهی به وترنران و مالداران از سوی ریاست مربوط آغاز گردیده است.

نامبرده می‌گوید: «این بیماری در پل علم و برخی از ولسوالی‌ها دیده شده‌است؛ ما در پل‌علم به وترنران و مالدارن روند آگاهی دهی را آغاز نموده‌ایم، تاکنون مشخص نیست که چه تعداد مواشی در اثر این بیماری تلف شده، اما تعداد مواشی مصاب شده‌ به این بیماری 40 درصد افزایش یافته است.»

بیماری جلدی گاوها در ابتدا در ولایت‌های ننگرهار، خوست، پکتیکا و اکنون در لوگر به مشاهده رسیده‌است.

برخی از متخصصین وترنری نگران اند، اگر دوای این بیماری پیدا نگردد، شاید در تمام کشور شیوع پیدا کند و تعداد زیادی از مواشی را از بین ببرد.

Views: 86

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر