زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در ۷ ماه گذشته، در ولایت بدخشان بیش از ۲۸۰ تن اقدام به خودکشی کرده‌اند

در ۷ ماه گذشته، در ولایت بدخشان بیش از ۲۸۰ تن اقدام به خودکشی کرده‌اند

author avatar
14 Aug 2022 - 14:19
در ۷ ماه گذشته، در ولایت بدخشان بیش از ۲۸۰ تن اقدام به خودکشی کرده‌اند
author avatar
14 Aug 2022 - 14:19

فیض‌آباد (پژواک، ۲۳ اسد ۱۴۰۱): مسؤولان در ولایت بدخشان از ۲۸۱ واقعۀ اقدام به خودکشی طی ۷ ماه گذشته، خبر داده می‌گویند، از این میان تنها ۲ تن جان شان را از دست داده و متباقی پس از عرضۀ خدمات صحی، نجات داده شده‌اند.

این منابع، علت اقدام به خودکشی‌ها را پایین بودن سطح آگاهی دینی، فقر و خشونت‌های خانواده‌گی عنوان می‌کنند.

داکترهمایون فروتن رئیس شفاخانه ولایتی فیض‌آباد، در صحبت اختصاصی با آژانس خبری پژواک، گفت: «از شروع سال جاری میلادی، به تعداد ۲۷۹ تن که می‌خواستند با استفاده از مقادیر زیاد ادویه جات زهری، مرگ موش، تیزاب و تریاک به زنده‌گی شان پایان دهند که خوشبختانه بعد از تداوی به‌گونۀ بستری و سراپا شفایاب و مرخص گردیدند.»

وی افزود، از این میان ۱۲۴ تن نیاز به بستر داشتند و ۱۵۵ تن دیگر پس از تجویز دوا و هدایات لازم داکتران مرخص گردیده، اما دو مرد که اقدام به خودکشی کرده بودند، قبل از رسیدن به شفاخانه جان باخته بودند و این دو تن، ثبت شفاخانه نشده اند.

موصوف می‌گوید، از میان آمار ثبت شده، ۱۶۶ تن را زنان، ۵۱ تن را دختران زیر سن ۱۸ سال، ۴۷ تن را مردان و ۱۵ تن را پسران زیر سن تشکیل می‌‌دهند.

به گفتۀ وی، آمار ثبت شده از نواحی شهر فیض آباد و ولسوالی‌های مرکزی آن می‌باشد، ولی ممکن در ولسوالی‌های دوردست نیز چنین واقعات وجود داشته باشد، اما به این شفاخانه رجعت داده نشده است.

داکتر فروتن، علت اقدام به خودکشی‌ها را مشکلات خانواده‌گی، عدم آگاهی مردم، فقر و بیکاری و عدم تحمل پذیری خانواده ها می‌داند.

یکی از دخترانی‌ که اقدام به خودکشی کرده بود، اما پس از از اینکه نجات یافت به پژواک گفت: «با برادرم دعوا کرده بودم، مادرم از این‌که برادرم را نصیحت می‌کرد، مرا ملامت کرد و حتا لت و کوبم کرد؛ من هم دوای موش خوردم.»

این دختر ۱۵ ساله که با وضعیت بد به شفاخانه انتقال یافته بود، از اقدام به خودکشی پشیمان است و می‌گوید که در آینده به چنین عمل ناشایسته دست نخواهد زد.

معزالدین احمدی رئیس اطلاعات وفرهنگ آمار اقدام به خودکشی‌ها را متاثر کننده خوانده افزود: «متاثر بودن برخی مردان، زنان، دختران، و پسران از فرهنگ‌های مبتذل که در طول ۲۰ سال گذشته در افکار عامه تزریق گردیده است، از علت اصلی اقدام به خودکشی‌ها در جامعه ما می‌باشند.»

موصوف گفت، حکومت جهت بلند رفتن سطح آگاهی مردم، در مورد خودکشی از دیدگاه دین مبارک اسلام ، برنامه‌های آگاهی را افزایش می‌دهد.

در همین حال مولوی عبدالجمیل توحیدی مسؤول ارشاد و مساجد ریاست حج و اوقاف ولایت بدخشان، آمار اقدام به خودکشی در این ولایت را درشت خوانده می‌گوید، فهم اندک از متون دینی و ارزش‌های اسلامی  و مشکلات خانواده‌گی از عامل عمدۀ این مشکل در بدخشان می‌باشد.

وی افزود: «خودکشی در اسلام قبیح ترین عمل بوده وَعِید سخت خواهد داشت؛ افرادی که دست به چنین اقدام می زنند، نباید هنگام دچار مشکل تصمیمات عجولانه اختیار نمایند؛ زیرا صلاحیت نفس ما در اختیار ما نمی باشد.»

او در حالی که می‌گفت، در این مورد از طریق مساجد برای مردم آگاهی را افزایش می‌دهد، خاطر نشان کرد، در حال حاضر، این ریاست پیرامون موضوعات حاد در سطح ولایت و انواع مفاسدی که جامعه را به تباهی سوق می‌دهد، از طریق ائمه و خطباء آگاهی داده می‌شود.

Views: 44

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر