زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزیر تحصیلات عالی: جامعۀ جهانی باید به حمایت از نهادهای آموزشی افغانستان ادامه دهد

وزیر تحصیلات عالی: جامعۀ جهانی باید به حمایت از نهادهای آموزشی افغانستان ادامه دهد

author avatar
16 Aug 2022 - 17:17
وزیر تحصیلات عالی: جامعۀ جهانی باید به حمایت از نهادهای آموزشی افغانستان ادامه دهد
author avatar
16 Aug 2022 - 17:17

کابل (پژواک، ۲۵ اسد ۱۴۰۱): وزیر تحصیلات عالی از ایجاد پوهنتون بین‌المللی افغان در کابل و همچنان چهار پوهنځی و ۲۲ دیپارتمنت جدید در پوهنتون کابل خبر داده، به غیرسیاسی بودن نهادهای تعلیمی و تحصیلی تاکید کرد و از جامعۀ جهانی خواست تا به کمک‌های شان با این نهادها ادامه دهند.

مولوی عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی امروز (۲۵ اسد) در نشست «حساب‌دهی دولت به ملت» در کابل، در مورد کارکردها و دستاورد‌های یک‌سال گذشتۀ شأن به خبرنگاران معلومات ارائه نمود.

وی به نصاب تحصیلی معیاری تاکید کرده می‌گوید که در یک‌سال گذشته روی معیاری‌سازی نصاب کارهای انجام شده است.

به اساس معلومات منبع، در یک سال گذشته در کنار ایجاد پوهنتون بین‌المللی افغان در کابل، چهار پوهنځی و ۲۲ دیپارتمنت جدید نیز در چوکات پوهنتون کابل ایجاد گردیده‌است.

اما موصوف در مورد پوهنتون افغان معلومات بیشتر ارایه نکرد.

حقانی از جامعۀ جهانی و ملل‌متحد خواستار کمک و همکاری در عرصۀ تعلیمی و تحصیلی شده گفت، این نهاد‌ها غیرسیاسی بوده و باید بخش تحصیلات و تعلیمات در افغانستان را حمایت کنند.

وی از کشورهای کمک‌‌کننده می‌خواهد که در قسمت اعطای بورسیه‌های تحصیلی در مقطع لیسانس، ماستری و دکتورا با افغانستان همکاری لازم داشته باشند.

موصوف در مورد وضع شدن محدودیت‌های سفر بالای مسؤولین این وزارت گفت: «وضع محدودیت‌ها بالای مسؤولین این وزارت به این معنا است که جامعۀ جهانی و ملل‌متحد خودکفایی و آبادی افغانستان را نمی‌خواهند.»

در همین حال عرفان‌الله عباد رئیس دفتر وزارت تحصیلات عالی نیز در این مراسم حضور داشت، گفت که قبل از این که کشور توسط امارت فتح شود، به صورت مجموعی ۴۰۰ هزار محصل  در ۳۹ پوهنتون‌ دولتی و به ۱۴۳ پوهنتون‌های خصوصی مصروف تحصیل بودند.

منبع می‌گوید که این وزارت در یک سال گذشته برنامۀ ماستری در برخی پوهنځی‌های پوهنتون‌های دولتی در کابل و ولایت‌ها آغاز کرده است.

وی در ادامه افزود، در پوهنتون کابل چهار پوهنځی علوم حیوانی با چهار دیپارتمنت (پرورش حیوانات، پرورش طیور، تغذیۀ حیوانی و جنیتیکی و اصلاح نسل) نیز منظور و ایجاد شده‌است.

وی برای آموزش محصلین در خارج از کشور گفت که تفاهم‌نامۀ همکاری میان پوهنتون علامه اقبال کشور پاکستان در زمینۀ آموزش الکترونیک ترتیب شده‌است.

Views: 147

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر