زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

  از سالروز استرداد استقلال کشور در برخی ولايات نيز تجلیل به‌عمل آمد

  از سالروز استرداد استقلال کشور در برخی ولايات نيز تجلیل به‌عمل آمد

author avatar
19 Aug 2022 - 16:28
  از سالروز استرداد استقلال کشور در برخی ولايات نيز تجلیل به‌عمل آمد
author avatar
19 Aug 2022 - 16:28

[restrict paid=”true”]

نیلی، بامیان، جلال‌آباد (پژواک، ۲۸ اسد ۱۴۰۱): از يکصدوسه ومين سالروز استرداد استقلال کشور در ولايت های دايکندی، بدخشان، فراه، بادغیس، بلخ، ننگرهار، سمنگان، بامیان و نيمروز نيز طی مراسم خاصی تجلیل به عمل آمد.

افغان‌ها ۱۰۳ سال قبل، در بیست و هشتم اسد سال ١٢٩٨، تحت رهبری غازی امان الله خان، استقلال کشور شان را از انگلیس ها به دست آوردند.

در جلال آباد مرکز ولايت ننگرهار از روز استرداد استقلال کشور طی مراسمی ويژه بر مقبرۀ شاه امان الله خان اکليل گل گذاشته شد.

در اين مراسم برعلاوۀ رژۀ نظامی، شعرهای حماسی نيز سروده شد و از قهرمانی های مردم افغانستان در برابر بيگانه گان ستايش شد.

قاري نورمحمد حنیف در اين مراسم گفت، مردم افغانستان با دادن قربانی ها در يک قرن اخير سه ابرقدرت متجاوز را شکست دادند.

وی گفت که افغانستان کشور مستقل است و مستقل و آزاد باقی خواهد ماند.

انجنیر نظرمحمد مطمین رييس کميتۀ المپيک در اين مراسم گفت، افغان ها با قربانی هايی که داده اند، کشور شان را آزاد نگه‌داشته و فرض هر افغان است که در راستای حفظ آزادی کشور شان تلاش کند.

در مراسم بزرگداشت از سالروز استرداد استقلال کشور در سمنگان، قطعۀ تشریفات قوماندانی امنیه توسط افضل رنگین آمر دفتر قومندانی امنیۀ سمنگان به مولوی عبدالرحمن والی و قاری احمدالله بدر قوماندان امنیۀ سمنگان تقدیم شد.

سپس مولوی عبدالرحمن کندزی والی سمنگان و سخنرانان ديگر محفل، در پیوند به روز استرداد استقلال کشور، چگونگی مبارزات مردم افغانستان در طول تاریخ در مقابل بیگانه گان صحبت نموده و از آن ستايش نمودند.

در قسمت دوم برنامه، قطعۀ تشریفات، قطعۀ استخبارات، قطعۀ خاص، تیم گروپ مطبوعات، تیم بزکشی، ورزشکاران و دانش آموزان مدارس دینی و متعلمین مکاتب دولتی و خصوصی از پیش لوژ عبور نمودند.

مسؤولان دایکندی، در مراسم تجلیل از ۱۰۳ مین سالروز استرداد استقلال کشور، بر تحکیم وحدت ملی تاکید کردند.

ملا صدیق الله عابد، قوماندان امنیۀ دایکندی شجاعت شاه امان الله خان را افتخار تاریخ افغانستان بیان کرد اما گفت این شجاعت حفظ نگردید و پس از آن افغانستان توسط روس ها و امریکایی‌ها اشغال شد.

وی بیان داشت، ثبت چنین روزها با خون میلیون‎ها افغان به‌دست آمده و همه را از تاریکی به روشنایی سوق داده و همه باید از آن پاسداری کنند.

موصوف به تحکیم وحدت ملی در کشور تاکید کرد.

از سوی دیگر، سیدحبیب‌الله اکبری، رئیس شورای علمای دایکندی گفت، در طول تاریخ افغانستان هیچگاه چنین نشده که ملت افغانستان در برابر کشورهای استعمارگر سرخم کرده باشند.

به گفتۀ وی، حکومت و مردم افغانستان ده‎ها کشور را در طول تاریخ شکست دادند، اما ثمرات این افتخارات و جهادها را آن‌چنان که شایسته بود حفظ نتوانستند.

او نیز تحکیم وحدت ملی میان افغان را مهم خواند.

 در این برنامه که صدها تن اشتراک داشتند، سخنرانان بر تحکیم وحدت و جلوگیری از فساد در نظام امارت اسلامی تأکید کردند.

ملا نجیب الله رفیع والی نیمروز در مراسم تجليل از روز استقلال، در اين ولايت گفت:” متجاوزان و ابر قدرت های جهان برای رسیدن به اهداف و آرمانهای شوم شان به وطن ما هجوم آوردند و با شکست سخت مواجه‌ شدند.”

والی نیمروز افزود، که انسان های خوب کسانی هستند که در کنار تقوا، مردم را به نیکو کاری دعوت می کنند و لازم است تا از حمایت نظام اسلامی دریغ ننماییم.

در مرکز و برخی ولايت های ديگر کشور نيز طی مراسمی از اين روز بزرگداشت شد.

طبق یک خبر دیگر، در ولایت بامیان نیز  از یک صدو سومین سالروز استرداد استقلال تجلیل شده است.

مولوی عبدالله سرحدی والی بامیان در این مراسم اتحاد و وحدت مردم افغانستان را مهم دانسته گفت، پیروزی مردم افغانستان در برابر ابرقدرت‌های جهانی نتیجه خون شهدا و اتحاد مردم بوده است.

وی افزود: «در نظام اسلامی هیچ گونه اختلاف و تعصب قابل قبول نیست وحدت و همبستگی مردم افغانستان بود که بزرگترین قدرت های جهانی را به زانو درآورد؛ بنا لازم است تا ما از خون شهدا پاسداری نموده و به صورت یک مشت واحد در مقابل دشمنان عمل نماییم.»

نصرالله واعظی یکی از علمای بامیان نیز در این برنامه گفت: «در صورتی ما از خون شهدا و دستاوردهای جهاد و مقاومت مردم افغانستان پاسداری می توانیم که حفظ وحدت، اخوت اسلامی، مشارکت سیاسی همۀ اقوام، نرمش و مهربانی مسوولین با مردم در اولویت کاری ا.ا. افغانستان باشد.»

[/restrict]

Views: 146

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر