زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کار ساخت یک کانال زراعتی در جوزجان آغاز شد

کار ساخت یک کانال زراعتی در جوزجان آغاز شد

author avatar
21 Aug 2022 - 17:49
کار ساخت یک کانال زراعتی در جوزجان آغاز شد
author avatar
21 Aug 2022 - 17:49

شبرغان (پژواک، ۳۰اسد ۱۴۰۱): کار ساخت یک کانال زراعتی در ولسوالی آقچۀ ولایت جوزجان به هزینۀ بیش از پنج میلیون افغانی آغاز گردید که با اتمام کار آن، ۸۰ هزار جریب زمین زراعتی زیر پوشش و آبیاری قرار می‌گیرد.

انجنیر امان الله امین رئیس ولایتی دفتر اکتید در جوزجان  امروز (۳۰اسد) در مراسم آغاز کار این پروژه گفت، این کانال زراعتی در قریۀ «کلته شاخ» ولسوالی آقچه ساخته می‌شود.

به اساس معلومات منبع، این کانال زراعتی که به هزینۀ 5.2 میلیون افغانی به کمک کشور ناروی ساخته می‌شود، هشتاد هزار جریب زمینی زراعتی را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد، این کانال ۱۵۳متر طول، سه متر عمق و دو نیم متر عرض دارد، به شکل پخته و اساسی احداث می‌شود .

منبع خاطر نشان کرد، کار این کانال تا زمستان سال پیش‌رو به پایۀ اکمال خواهد رسید .

صدرالدین جمالی، انجینر ساحوی حوزۀ دریایی در ولایت جوزجان می‌گوید، این پروژه ضمن آنکه از ضیاع آب جلوگیری می‌کند، در تقویت امور زراعتی این روستا و قرای اطراف آن، فوق العاده موثر واقع می‌گردد.

او گفت، کانال کنونی که دهقانان از آن استفاده می‌کنند خامه است و قسمت اعظم آب جذب زمین شده و زارعین نمی‌توانند، طور درست از آن استفاده کنند.

وی افزود، علاوه بر آن این کانال می‌تواند زنده گی باشنده‌گان این قریه را که یک قریۀ بزرگ است، در برابر جاری شدن سیلاب نیز مصوون نگه ‌دارد.

مولوی غلام الله حیدری  ولسوال آقچۀ ولایت جوزجان گفت، آغاز کار این کانال یک گام موثر و مفید در راستای رشد زراعت و بهبود وضعیت زنده‌گی مردم در این ولسوالی است.

وی افزود: «تطبیق پروژه‌های انکشافی و زیربنایی از سوی حکومت و موسسات بین المللی ضمن آنکه مشکلات را در منطقه کم می‌سازد، برای مردم زمینۀ اشتغال‌زایی را نیز مساعد می‌سازد.»

وی افزود، قریۀ کلته شاخ، قریۀ بزرگی است که در چهار طرف آن، زمین‌های زراعتی وجود دارد و این کانال برای رشد امور زراعتی فوق العاده موثر و ممد واقع  می‌شود.

عظیم الله یکی از باشنده گان این قریه می‌گوید: «کانال موجود مشکلات زیاد دارد، در موسم ریزش برف و باران جاری شدن آب و سیلاب در قریه، آن‌ها را اذیت می‌کند و زمانی‌که در فصل گرما به آب ضرورت داریم، قسمت زیاد آب نسبت خامه بودن بستر کانال و دیوارهای آن، جذب زمین می‌شود.»

وی در ادامه اضافه کرد: «یقین دارم، وقتی کانال طور پخته و اساسی ساخته شود، این مشکلات را کوتاه می‌سازد.»

او از موسسات و منابعی که در بخش تطبیق پروژه های انکشافی کار می‌کنند می‌خواهد که در قسمت احیای سرک این قریه نیز توجه مبذول دارند که طی سال های زیادی جغل اندازی نشده است .

این در حالی است که دفتر اکتید کار ترمیم یکصد باب مکتب را نیز در مربوطات ولایت جوزجان آغاز نموده است .

Views: 98

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر