زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اعضای شورای امنیت هنوز هم در مورد ممنوعیت سفر مقام‌های افغان اختلاف دارند

اعضای شورای امنیت هنوز هم در مورد ممنوعیت سفر مقام‌های افغان اختلاف دارند

author avatar
23 Aug 2022 - 14:53
اعضای شورای امنیت هنوز هم در مورد ممنوعیت سفر مقام‌های افغان اختلاف دارند
author avatar
23 Aug 2022 - 14:53

کابل (پژواک، اول سنبله ۱۴۰۱): تلویزیون دولتی فرانسه گزارش داد که اعضای شورای امنیت ملل متحد، هنوز هم پیرامون ممنوعیت سفر ۱۳ مقام حکومت سرپرست افغانستان، اختلاف دارند.

معافیت سفر ۱۳ مقام حکومت سرپرست افغانستان به‌تاریخ ۲۹ اسد به پایان رسید، اما در همین روز آژانس خبری اسوشیتیدپرس به نقل از دیپلوماتان بلندربته گزارش داد که چین و روسیه می‌خواهند، معافیت سفر ۱۳ مقام افغان تمدید شود و این مقام‌ها به‌شمول چین و روسیه به قطر و کشورهای منطقه اجازۀ سفر را داشته باشند.

طبق گزارش‌ها، کشورهای غربی به‌شمول ایالات متحدۀ امریکا در اعتراض به نقض حقوق زنان و دختران افغان توسط حکومت سرپرست افغانستان، عدم پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به یک سازش و عدم تشکیل یک حکومت همه‌شمول، می‌خواهند در شمار افراد شامل فهرست مقام‌های افغان دارای معافیت، کاهش به‌عمل آورند.

ایالات متحده پیشنهاد کرده که از میان ۱۳ مقام، باید بر هفت تن آنان ممنوعیت سفر وضع گردد و به شش مقام باقیمانده، برای ۹۰ روز معافیت سفر داده شود که سفر آن‌ها نیز تنها به کشور قطر محدود باشد؛ اما در گزارش آمده بود که روسیه و چین تا روز دوشنبه فرصت خواسته بودند تا روی پیشنهاد امریکا فکر کنند.

اما تلویزیون ۲۴ فرانسه امروز گزارش داده که اعضای شورای امنیت ملل متحد، هنوز هم پیرامون ممنوعیت سفر مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان، اختلاف دارند.

منبع به نقل از دیپلوماتان گفته‌است، اعضای شورای امنیت تا هنوز در این مورد به توافقی نرسیده‌اند و پیشنهادهایی مبنی بر سفرهای مقام‌های افغان رد شده‌است.

منبع همچنان می‌نگارد، امید می‌رود که بحث‌ها دوام یابد و تا تصمیم احتمالی هیچ یک از مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان که شامل فهرست ممنوعیت سفر می‌باشند، نمی‌تواند سفر کنند.

شورای امنیت ملل متحد در سال ۲۰۱۱ طی یک قطعنامۀ تصویب شده، ۱۳۵ تن از مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان را شامل فهرست تحریم‌ها کرد که بر اساس آن، بر سفر خارجی آنان ممنوعیت  وضع گردید، اما از میان این افراد، ۱۵ تن آنان از لیست سیاه خارج شدند و در کشور قطر در مورد صلح افغانستان با امریکا به مذاکرات پرداختند.

اما در ماه جون گذشته، کمیتۀ نظارت بر معافیت سفر مقام‌های افغان، نام‌های دو مقام حکومت سرپرست افغانستان را – که یکی آن‌ها عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و دیگری سعید احمد شهیدخیل، معین وزارت معارف بودند، از  فهرست معافیت سفر حذف کرد.

Views: 22

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر