زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مسؤولان: در بدخشان علاقۀ جوانان به مطالعه بیشتر شده‌است

مسؤولان: در بدخشان علاقۀ جوانان به مطالعه بیشتر شده‌است

author avatar
11 Sep 2022 - 15:59
مسؤولان: در بدخشان علاقۀ جوانان به مطالعه بیشتر شده‌است
author avatar
11 Sep 2022 - 15:59

فیض‌آباد (پژواک، ۲۰ سنبله ۱۴۰۱): مسؤولان در بدخشان می‎گویند که علاقۀ جوانان به کتابخوانی در این ولایت بیشتر شده است و روزانه ده‎ها جوان به کتاب‌خانۀ عامه مراجعه و از کتب موجود آن استفاده می‌کنند.

محمدعثمان ابراهیمی مدیر عمومی کتابخانه‌های عامۀ ولایت بدخشان به آژانس خبری پژواک گفت که طی سال روان، روزانه حدود ۱۰۰ تن از جوانان که بیشترین شان محصلین پوهنتون‌های دولتی و خصوصی تشکیل می‌دهند، به کتاب‌خانۀ عامه در شهر فیض‎آباد مراجعه می‌کنند.

موصوف خاطرنشان کرد که این رقم نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری یافته و ترویج  فرهنگ مطالعه را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود که این جوانان جهت تحقیق پیرامون پایان‎نامه‌های تحصیلی، دریافت موضوعات سمینارها و مطالعه به این مکان مراجعه می‌نمایند.

منبع می‎گوید که هر نوع موضوعات و اثرات نوشتاری در بخش‌های گوناگون که خلاف دین مبین اسلام  نباشد، در این کتاب‎خانه یافت می‎گردد و برای مردم بدخشان عرضه می‌شود.

در همین حال، معزالدین احمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان گفت که به اساس پیشنهاد آنان و نیازمندی جامعۀ، رهبری مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ کتاب‌خانۀ عامۀ این ولایت را پیش از پیش تمویل و تجهز نموده‎است.

او می‎افزاید که در طی سال‌جاری در دو مورد بیشتر از دو هزار جلد کتاب را که تحت عناوین مختلف در بخش‌های اقتصاد، فرهنگ، تاریخ، جامعه‎شناسی، زمین‎شناسی، انجنیری، علوم‎دینی، روزنامه‎نگاری و ادبیات را در بر می‌گیرد و به زبان فارسی تالیف گردیده، به این کتابخانه اهدا نموده‎است.

او کتابخانۀ عامۀ بدخشان را دارای بیش از ۱۸ هزار جلد کتاب برعلاوۀ کلکسیون‌های هفت دهه گذشته، جریدۀ بدخشان و سایر جراید بیان نمود و کتابخانۀ عامه را غنی‎ترین کتابخانه دولتی در سطح شمال‌شرقی عنوان نمود.

وی افزود که در صدد تکمیل و تجهیز کتابخانه‎های عامۀ ولسوالی‎های شکی، بهارک، ارگو و کشم  این ولایت نیز هستند.

عبدالمبشیر حقجو دانش‎آموز صنف دوازدهم لیسۀ بتاش که امروز  جهت دریافت موضوع آموزشی‎اش به این کتابخانه آمده‎است، می‎گوید که هر از گاهی او و سایر هم قطارانش به این مکان جهت مطالعه می‌آیند.

او تمایز کتابخانه‌های عامه را نسبت به سایر کتاب‎خانه‌های خصوصی، در غنامندی تعدد اثرات نوشتاری گوناگون در بخش‌های مختلف و فضای آرام عنوان نموده می‎افزاید که بعضی اوقات نیز از اثر مشکلات مالی جوانان علاقمند به مطالعه و کسب دانش نمی‌توانند به  کتابخانه‌های خصوصی در بازار مراجعه نمایند.

نسرین که محصل صنف دوم رشتۀ تعلیم و تربیه پوهنتون بدخشان است می‎گوید که همیشه موضوعات تحقیقی و سیمینار و درسی شان را در کتابخانۀ عامۀ این ریاست حل می‎نمایند.

او از رهبری امارت اسلامی می‌خواهد که درب مکاتب را به روی هم نسلانش باز و نیز دختران را در پروسۀ ملی  آزمون کانکور پیش‎روی سهیم سازند.

Views: 16

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر