زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

امسال صادرات آبجوشی (کشمش) قندهار به خارج ۲۵ درصد کاهش یافته‌است

امسال صادرات آبجوشی (کشمش) قندهار به خارج ۲۵ درصد کاهش یافته‌است

author avatar
11 Sep 2022 - 18:15
امسال صادرات آبجوشی (کشمش) قندهار به خارج ۲۵ درصد کاهش یافته‌است
author avatar
11 Sep 2022 - 18:15

قندهار (پژواک، ۲۰ سنبله ۱۴۰۱): باغداران و تاجران قندهار می‌گویند، امسال حاصلات انگور در این ولایت به نصف کاهش یافته که به همین دلیل، میزان صادرات آبجوشی (نوعی کشمش) ۲۵ درصد کاهش یافته‌است.

آبجوشی که «کشمش طلایی» نیز نامیده می‌شود، از انگور ایته (انگور با خوشۀ بزرگ) که خوشمزه و قیمت بالایی دارد، به دست می‌آید.

حاجی عبدالاحد صدیقی، رئیس اتحادیۀ میوۀ خشک قندهار به آژانس خبری پژواک گفت، امسال خشکسالی و سیلاب‌ها، حاصلات انگور در این ولایت را به شدت متضرر ساخته و میزان آن به نصف کاهش یافته‌است.

او می‌گوید، به همین دلیل نه تنها انگور، بلکه میزان صادرات کشمش و آبجوشی این ولایت به خارج از کشور نیز کاهش یافته‌است.

او افزود، سال گذشته (۱۴۰۰ هـ. ش) به ارزش ۵۳ میلیون دالر امریکایی، ۱۵ هزار تُن آبجوشی قندهار به پاکستان، هند، امارات متحدۀ عربی و کشورهای اروپایی صادر شده‌ بود، در حالی که امسال میزان آن به حدود ۱۰ هزار تُن کاهش خواهد یافت.

او گفت: «امسال ممکن از ۵ تا ۱۰ هزار تُن صادارات آبجوشی خواهیم داشت؛ زیرا انگور فاسد شده، اما سال گذشته صادرات ما خوب بود.»

او می‌گوید، در حال حاضر تاجران در زمینۀ صادرات کدام مشکل بزرگی ندارند، اما مشکل ویزا با هند وجود دارد و به همین دلیل، پول زیاد شان بر تاجران در این کشور باقیمانده ‌است.

از سوی دیگر، باغداران می‌گویند، در اثر خشکسالی و سرازیرشدن سیلاب‌ها، امسال حاصلات انگور تا ۵۰ درصد کاهش یافته و سود چندانی برای آن‌ها ندارد.

فضل احمد، یکی از باغداران آبجوشی در ولسوالی پنجوایی به آژانس خبری پژواک گفت، از با‌غ‌هایی که در گذشته یک خروار یا صد سیر انگور به دست می‌آمد، امسال حاصلات آن به 20 سیر کاهش یافته‌است.

او گفت: «سال گذشته تا بیش از یک خروار آبجوشی را از باغم به دست آوردم، اما امسال بیست سیر یا اندکی بیشتر از آن به دست خواهد آمد.»

او می‌گوید، اینکه امسال حاصلات انگور کاهش یافته، بنابر این باید در زمینۀ بازاریابی آن کار کرد، تا باغداران و تاجران از آن بهره‌مند شوند.

موصوف در مورد پروسۀ خشک کردن آبجوشی معلومات داده گفت: «ابتدا خوشه‌های انگور ایته از تاک جدا کرده، سپس شسته می‌شود و بعدا در یک مخزن مخصوص با آب جوشانده – که خاصیت تیزابی دارد – پخته می‌شود، بعد از پخته شدن در مقابل آفتاب به روی زمین پاک گذاشته می‌شود، پس از خشک شدن به مارکیت عرضه می‌شود و در آنجا آبجوشی با کیفیت بالا و کیفیت پایین به طور جداگانه توسط تاجران بسته بندی می‌شود.»

تاجران و کارمندان بسته بندی آبجوشی در پارک صنعتی قندهار می‌گویند، آبجوشی را به سه قسمت تقسیم و سپس بسته بندی می‌کنند و بعدا به پاکستان، هند و کشورهای دیگر صادر می‌شود.

عبدالحکیم مسؤول یک شرکت بسته بندی یا پیکینگ آبجوشی می‌گوید، ده‌ها تن در شرکت آن‌ها مصروف بسته بندی آبجوشی اند.

او افزود: «ده‌ها تن در اینجا با ما کار می‌کنند، آن‌ها آبجوشی را از هم جدا می‌کنند که ما این کار را «چین» می‌نامیم، بعدا بسته‌بندی می‌شود و در داخل کارتن‌ها جابجا می‌گردد و بعد از آن برای صادرات آماده می‌شود.»

نظرمحمد، یکی از کارمندان دیگر بسته‌بندی آبجوشی می‌گوید، از سال‌ها به اینسو در اینجا کار می‌کند و از کار خود راضی است.

او گفت: «سال‌هاست که در اینجا کار می‌کنم، در اینجا هرکس روزانه از سه تا پنج صد افغانی عاید دارد؛ زیرا در اینجا در برابر بسته‌بندی هر کارتن پول پرداخت می‌شود و کار بسیار آسانی است.»

حاجی محمدصدیق محمد، رئیس اتاق تجارت قندهار می‌گوید، در حال حاضر مشکلی در زمینۀ صادرات قندهار وجود ندارد و مشکل افزایش مالیات بر میوه‌های افغانستان، توسط پاکستان حل گردیده‌است.

او به آژانس خبری پژواک گفت: «در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم؛ مشکل مالیاتی که از سوی پاکستان ایجاد شده بود، به همکاری مقام ولایت و مقام‌های مرکزی حل شده‌است و صادرات به گونۀ عادی ادامه دارد.»

در حال حاضر، قیمت یک کیلوگرام آبجوشی در ولایت قندهار از ۶ تا ۸ صد افغانی می‌باشد، اما تاجران می‌گویند که اگر علاوه بر هند و پاکستان در کشورهای دیگر نیز برای آن بازاریابی شود، قیمت آن از این هم افزایش خواهد یافت.

Views: 101

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر