زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کتاب‌فروشان در هرات از رکود شغل کتاب‌فروشی در این ولایت نگران اند

کتاب‌فروشان در هرات از رکود شغل کتاب‌فروشی در این ولایت نگران اند

author avatar
20 Oct 2022 - 11:13
کتاب‌فروشان در هرات از رکود شغل کتاب‌فروشی در این ولایت نگران اند
author avatar
20 Oct 2022 - 11:13

هرات (پژواک ٢٨ میزان، ۱۴۰۱): کتاب‌فروشان در هرات از رکود شغل کتاب‌فروشی در این ولایت نگران هستند و می‌گویند که در این روزها بدترین وضعیت کسب‌وکار شان را تجربه می‌کنند.

به گفتۀ آنان، بازار خرید و فروش کتاب در حال حاضر در شهر هرات از رونق افتاده و مردم، به خصوص جوانان کم‌تر علاقه به خرید کتاب دارند.

محل کتاب‌فروشی‌ها هرات که روزگاری محل تجمع تعداد زیادی از محصلان، دانش‌آموزان و استادان پوهنتون بود؛ اما با گذر زمان و تحولات اخیر سیاسی و رفتن استادان پوهنتون هرات به خارج از کشور، تاثیر مستقیم بر وضعیت کتاب‌فروشان گذاشته‎‏است.

گل‎‌‌احمد یک تن از کتاب‌فروشان این ولایت در صحبت با پژواک می‌گوید که با سقوط جمهوریت و فرار مغزها از کشور روند کاری آنان سیر نزولی داشته و در حال سقوط است.

به گفتۀ او، برای فعلاً کار و روزگار برای وی و دیگر کتاب‌فروشان مشکل شده‌است که حتا کرایۀ دوکان‌های خویش را نیز به مشکل پیدا می‌کنند.

جمعه احمدی یک تن دیگر از کتاب‌فروشان در هرات نیز به این باور است که در گذشته هر روز تا ده هزار افغانی فروشات می‌داشتند؛ اما فروشات آنان اکنون روزانه به یک الی دو هزار افغانی کاهش یافته است.

موصوف علاوه کرد که رونق کتاب‌فروشی از سطح این شهر برچیده شده‌است.

موصوف تصریج کرد که قبلاً شیوع کرونا و پس از آن تحولات سیاسی در کشور کسب و کار شان را با رکود مواجه کرده‌است.

در عین حال، شماری از باشنده‌گان این شهر نیز می‌گویند که به دلیل افزایش بیکاری و فقر، آنان نمی‌توانند کتاب خریداری کنند.

احمد جاوید یک تن از باشنده‌گان ولایت هرات از کاهش فرهنگ کتاب‌خوانی در این شهر نگران است و تاکید دارد که موجودیت شبکه‌های اجتماعی و انترنت و همچنان استفادۀ نادرست مردم و جوانان باعث شده تا کمتر مردم به مطالعه کتاب رجوع کنند.

گل‌میر یک تن دیگر از جوانان این ولایت در صحبت با پژواک گفت: «حالا طبقۀ جوان که در کشور باقی مانده‌است، بیکار است و با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این امر باعث شده تا با خرید کتاب و یا هم وقت گذاشتن به مطالعه برای خود لقمه نانی دریابند.»

در همین حال، مسؤولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که برنامه‌های برای رشد فرهنگ کتاب‌خوانی در این ولایت روی‌دست دارند.

جاوید ضرغام آمر فرهنگ ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات به پژواک گفت، برنامه‌های مانند مسابقات کتاب‌خوانی، نمایشگاه‌های کتاب‌خوانی، ترغیب دانش‌آموزان و محصلان به مطالعه را راه‌اندازی خواهند کرد.

او گفت: «برنامه‌های برای رشد کتاب‌خوانی روی‌دست دارم ان‌شاءالله تلاش می‌نمایم تا این‌که همه به کتاب‌خوانی رو بیاورند.»

ناصر آرمل از فارغان پوهنتون هرات به این باور است، اگر جامعه در برهۀ از زمان دچار فقر کتاب‌خوانی شود این مسأله می‌تواند چندین نسل را با فقر فرهنگ کتاب‌خوانی روبه‌رو کند.

او از مسؤولان حکومت می‌خواهد تا هرچه زودتر در زمینۀ ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش کنند.

طبق‌ آمار کتاب‌فروشان، از مجموع هشتاد دوکان کتاب‌فروشی در این ولایت، تاکنون چندین دوکان تغییر شغل داده و تعدادی هم دوکان‌های شان را به‎فروش گذاشته‌اند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به گفتۀ مردم، در اين اواخر شمار زیادی از مردم بیکار شده‌اند و توان خریداری کتاب را ندارند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر