زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ملا برادر: کار ساخت کانال‌کشی بند کمال‌‎خان به‌‎زودی تکمیل خواهد شد

ملا برادر: کار ساخت کانال‌کشی بند کمال‌‎خان به‌‎زودی تکمیل خواهد شد

author avatar
5 Nov 2022 - 14:22
ملا برادر: کار ساخت کانال‌کشی بند کمال‌‎خان به‌‎زودی تکمیل خواهد شد
author avatar
5 Nov 2022 - 14:22

زرنج (پژواک، ۱۴ عقرب ۱۴۰۱): معاون اقتصادی رئیس‌الوزرا ضمن بازدید از بند کمال خان، به مردم وعده سپرد که عملاً از کار ساخت کانال‌کشی این بند خودش نظارت می‌کند و تلاش صورت می‌گیرد تا هرچه زودتر کار آن به پایۀ اکمال برسد.

به اساس گزارش‌های منتشره، بند کمال خان از پروژه‌های اساسی و بنیادی در سطح کشور بوده که ساخت این پروژه، ابتدا در زمان حکومت سردار محمدداوود خان گذاشته شد. اين بند برعلاوۀ آبیاری ۸۰ هزار هکتار زمین‌های خشک در ولایت نیمروز، می‌تواند ۹ میگاوات برق را نیز تولید کند.

حکومت افغانستان در ده سال گذشته، بار دیگر برای بازسازی این بند دست به کار شده و مرحلۀ اول آن در سال ۱۳۹۱ و دوم آن در سال ۱۳۹۴ تکمیل گردید. مرحلۀ آخر که بخش اصلی بند است، کار آن در سال ۲۰۱۷ با ۸۰ میلیون دالر امريکايى از بودجۀ انکشافی حکومت آغاز شده‌است.

به گفتۀ مسؤولان،  کار پروژۀ بند کمال خان تا ۸۰ درصد پیش‌ رفته است؛ فقط ۲۰ درصد کار کانال‌کشی آن که آب از طریق این کانال‌ها به ولسوالی‌ها هدایت می‌شود، باقی مانده است.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرا به هدف وارسی از کار بند کمال خان و رسیده‌گی به مشکل آب مردم نیمروز به این ولایت سفر کرد.

وی گفت،  هرچه عاجل با شرکت در تماس و ارتباط خواهد شد و در زمینۀ عدم رسیده‌گی، خواستار وضاحت خواهد شد و از ضایع‌شدن آب به منطقه گودزری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

او وعده داد که ۲۲ جیک کمبود که برای دروازه‌های بند ضرورت است را از کشور هندوستان خواسته و هرچه عاجل نصب خواهد نمود و در مورد منطقۀ لخشک نیز با انجنیران مشوره نموده و اقدامات لازم را عملی خواهد کرد.

معاون اقتصادی رئیس‌الوزرا علاوه کرد: «روند پیشرفت بند کمال خان را شخصآ مدیریت می‌کنم و هرچه عاجل کار آن را به پایۀ اکمال می‌رسانیم.»

مولوی سید محمدولی آغا که رئیس‌والوزرا را در جریان بازدیدش از بند، همراهی می‌کرد، گفت: «برای باز و بسته کردن دروازه‌های بند کمال خان نیاز به ۲۲ جیک است که جیک‌های مذکور از کشور هندوستان وارد افغانستان می‌گردد و بنا به مشکلات، این جیک‌ها تا فعلآ وارد کشور نگردیده است، به همین اساس سیلاب‌های اخیر برای بند ضرر رسانیده است.»

وی افزود، دیوار منطقۀ لخشک نیاز به دو متر ارتفاع دارد که در صورت بازسازی آن، ظرفیت بند کمالخان بالا خواهد شد که تا فعلآ هیچ‌گونه کار به‌روی آن صورت نگرفته است و خواست اساسی مردم ولایت نیمروز نیز بازسازی و ارتفاع همین دیوار لخشک می‌باشد که این  دیوار استنادی جهت پیشگیری از ضایع‌شدن آب به منطقه گودزری ضروری است.

رئیس آبیاری نیمروز در قسمت بیان مشکلات افزود، نصب توربین‌های برق نیز از مشکلات بند است که تمامی توربین‌ها به ولایت نیمروز رسیده‌است اما تیم مسلکی که آنها را به‌روی دروازه‌های بند نصب نمایند، وجود ندارد.

وی گفت، در این مورد با کشور هندوستان قرارداد آن صورت گرفته‌است اما شرکت مربوطه بنا بر مشکلات امنیتی نمی‎توانند تیم مسلکی خویش به نیمروز جهت نصب توربین‌ها اعزام نمایند.

Views: 150

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر