زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تولید کننده‌گان چپن در تخار: اگر حکومت حمایت کند چپن را به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم

تولید کننده‌گان چپن در تخار: اگر حکومت حمایت کند چپن را به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم

author avatar
16 Nov 2022 - 14:37
تولید کننده‌گان چپن در تخار: اگر حکومت حمایت کند چپن را به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم
author avatar
16 Nov 2022 - 14:37

تالقان (پژواک، ۲۵ عقرب ۱۴۰۱): شماری از تولید کننده‌گان چپن در ولایت تخار می‌گویند، اگر حکومت از آن‌ها حمایت کند، با صادر کردن صنایع دستی شان به کشورهای همسایه، شاهد رشد اقتصاد خانواده‌ها و تغییرات مثبت در کشور خواهند بود.

چپن صنایع دستی که اکثراً در فصل سرما بازار خرید و فروش آن در ولایت تخار گرم می‌باشد، این صنایع دستی از جملۀ لباس‌ محلی به شمار می‌رود که فرهنگ‌ مشترک میان چند کشور آسیای مرکزی محسوب می‌گردد که اکثرا در ولایت‌های شمال‌شرقی به ویژه در ولایت تخار، با رنگ‌های متنوع و مرغوب تولید می‌شود.

بابه جان باشندۀ ولسوالی چاه‌آب که کارگاه تولید چپن دارد می‌گوید، فرهنگ ساخت و تولید چپن را از نیاکان خود به ارث برده و از همین طریق، نیازمندی‌های یک خانوادۀ ده نفری را تامین می‌کند.

به گفتۀ بابه جان، تولید یک چپن هفت روز زمان نیاز دارد و این صنایع از تار مخصوص و پختۀ وطنی ساخته می‌شود که در فصل سرما به دلیل گرم بودنش مورد توجه بیشتر مردم قرار می‌گیرد.

او می‌افزاید، یک چپن تولید شده در تخار به قیمت پنج الی هفت هزار افغانی به فروش می‌رسد.

امام علی از فروشنده‌گان چپن در ولسوالی چاه‌آب می‌گوید، در گذشته‌ها از چپن تنها بزرگان و اربابان منطقه استفاده می‌کردند؛ اما اکنون این صنعت در میان مردم شهرت خوب پیدا کرده‌است.

موصوف اضافه کرده است، همه علاقه‌مند می‌باشند تا در فصل سرما از چپن به عنوان زیباترین بالاپوش استفاده کنند.

موصوف خاطرنشان کرد که چپن ابریشمی که مشهورترین محصول این صنایع دستی می‌باشد، در ولسوالی چاه‌آب تولید می‌گردد، علاقه‌مندان بیشتر دارد.

به گفتۀ او، اگر زمینه صادرات این صنایع دستی به کشورهای همسایه مساعد گردد در رشد اقتصاد خانواده‌ها و کشور نقش خوب خواهد داشت.

در همین حال مولوی ضیاءالدین آمر صنعت و تجارت تخار در گفتگو با پژواک می‌گوید، تلاش‌ها برای صادر کردن این صنایع دستی به کشورهای همسایه جریان دارد و قرار است به هدف زنده نگهداشتن این صنعت، یک نمایشگاه نیز راه‌اندازی شود.

قابل ذکر است که چپن معمولاً در فصل سرما روی لباس پوشیده می‌شود و این نوع بالاپوش از فرهنگ‌های قدیمی مردم سمت شمال و شمال‌شرق نیز به شمار می‌رود که اکثراً در ولسوالی‌های چاه‌آب و رستاق تخار تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

Views: 73

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر